bazarnews

کد خبر: ۹۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به‌دلیل کمبود بارش در ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین امسال با کاهش ۳۰ درصدی تولید گندم مواجه خواهیم بود.

محمدرضا اکبری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیمی استان برداشت شد، اظهار کرد: به‌دلیل بارش‌های کم در سال زراعی جدید هیچ برداشتی از مزارع دیم نخواهیم داشت و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۵ هزار تن است.

به گفته وی،  در بعضی از مزارع آبی ارتفاع خوشه‌های گندم به بیش‌ از ۲۰ سانتی‌متر هم نمی‌رسد که این مسأله موجب می‌شود ماشین‌آلات کشاورزی نتوانند محصول را برداشت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال در تولید محصول جو نیز با کمبود مواجه خواهیم بود، افزود: برای تأمین نیاز تولیدکنندگان نهاده‌های دامی، جهاد کشاورزی استان ۱۳ هزار تن جو خریداری و با قیمت هر کیلوگرم ۷ هزار تومان وارد بازار خواهد کرد.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته ۲۱ هزار تن گندم وارداتی برای استان خریداری شده است، گفت: ۴۵ هزار تن تولید امسال پاسخگوی مصرف استان نیست و امسال نیز مانند سال‌های پیش باید برای تأمین محصول مورد نیاز از استان‌های خوزستان و فارس گندم وارد شود. این کار در شرایطی ممکن است که استان‌های مبدأ نیز دچار کم‌آبی نباشند و بتوانند گندم مازاد را تولید و صادر کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پایش‌های آبیاری و بازدیدهای متناوب جهاد کشاورزی با وجود وضعیت قرمز کرونا طبق برنامه انجام شد، ادامه داد: این پایش‌ها با هدف به حداقل رساندن مضرات و مشکلات کم‌آبی، بررسی عوامل خسارت‌زا از قبیل سن و ملخ و مه‌پاشی همراه با فسفات پتاس در مزارع انجام شده است.

اکبری با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۲۱ هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم و ۱۸ هزار هکتار زیر کشت جو است، اظهار کرد: بر اساس اعلام دولت، امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است که به دلیل کاهش میزان تولید، وضعیت معیشتی بهره‌برداران به طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: خراسان جنوبی ، گندم ، جو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: