bazarnews

کد خبر: ۹۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی فارس گفت: تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان، موجب دلگرمی برای تولید کنندگان است و از مصادیق حمایت از تولید و عمل به شعار سال محسوب می‌شود.

بهنام عسکری پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به نظم نوین بازارها حاصل از تغییر  قیمت نهاده ها، هزینه های نیروی انسانی و خدمات ماشینی، افزایش بهای خرید گندم پیام تعادل در بازارها را دارد.
وی تاکید کرد: در شرایط جدید بازارها و به خصوص بازار محصولات غذایی، افزایش قیمت خرید گندم، حتی با عنوان پاداش، پاسخی مثبت و عملگرایانه به واقعیات بازار و البته قابل تقدیر است.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی فارس در ادامه از این اقدام مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر  و همچنین پیگیری های نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان فارس قدردانی کرد.
وی همچنین گفت: با توجه به اظهارات اخیر وزیر کشاورزی،  گندم در امنیت غذایی و تامین قوت غالب مردم نقش مهمی دارد.
عسکری اظهار داشت: تامین ۳۸ درصدی از انرژی روزانه افراد جامعه از طریق مصرف گندم و فرآورده‌های آن و تامین ۴۲ درصدی پروتئین مورد نیاز آنها از یک طرف و جایگاه این کشت در الگوی زراعی کشور که بالغ بر ۴۰ درصد کشت آبی سالیانه و ۸۰ درصد زراعت دیم می شود، اتخاذ تصمیم افزایش قیمت خرید گندم در خور تقدیر است.
به گفته وی، در استان فارس ۴۳ درصد از کشتهای آبی و ۶۲ درصد از کشتهای دیم استان به گندم اختصاص می یابد.
عسکری گفت: با توجه به الفت بهره برداران کشاورزی در استان فارس به این محصول، بسیاری از خدمات پائین دستی و بالادستی  تولید همچون تامین و تولید ارقام بذور ، خدمات مکانیزاسیون در کاشت و برداشت و ... توانسته محملی در ایجاد کسب و کارهای وابسته به کشاورزی و ارائه خدمات حتی به خارج استان ایجاد کند.
مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی فارس گفت: با توجه به کاشت گندم در ۸۹ هزار هکتار اراضی آبی  گندم و ۴۴ هزار هکتار دیم  استان، پیش بینی می گردد حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در این اراضی تولید شود.
عسکری یادآور شد: شبکه تعاونی تولید استان موفق به تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن از ارقام و طبقات مختلف بذر گندم و تاًمین و  توزیع ۲۰ هزار تن بذر گندم بین کشاورزان عضو شبکه و توزیع انواع کودها شده است.
وی گفت: امیدواریم با توسعه خدمات فنی و مهندسی در سایر حوزه ها موجبات ارتقای تولید را فراهم کنیم.

سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است. 

اواخر فروردین ماه امسال اعلام. شد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با توجه به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندمکار مبلغ یک هزار تومان علاوه بر قیمت تضمینی گندم (چهارهزار تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم گندمکاران شود.

بدین ترتیب، دولت برای حمایت از تولید و کمک به خودکفایی در این محصول اساسی ، قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم را از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان افزایش داد تا کشاورزان در شروع عملیات برداشت گندم، روحیه امیدوارانه به آینده داشته باشند.

برچسب ها: گندم ، تعاونی ، کشاورزان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: