bazarnews

کد خبر: ۹۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: فرآیند شناسایی کارت هوشمند ملی در همه ابزار‌های نوین تا پایان اردیبهشت نهایی و در خردادماه بهره برداری آزمایشی آن آغاز می‌شود.
آقای رضا باقری اصل در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث الکترونیکی شدن اقدامات مالیاتی و به ویژه پنجره مالیاتی افزود: امسال سوم فروردین شاهد اتفاق خوبی بودیم و پنجره‌ای تحت عنوان my.tax.gov شکل گرفت و مردم می‌توانند عضو این سامانه پروفایل مالیاتی خودشان شوند و تمامی سوابق مالیاتی شان را مشاهده کنند و آن‌هایی که حقوق بگیر هستند می‌توانند مالیات بر حقوق خود را ببینند.

وی گفت: به تدریج موضوع مالیات بر ارث و مشاغل هم در قالب زنجیره‌های مالیاتی تکمیل می‌شود و به سمت شناسه (پروفایل) اقتصادی افراد می‌رویم تا مالیات ستانی هم منصفانه‌تر و عادلانه‌تر و هم فرآیندش تسهیل شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: این اطلاعات خوبی بود که در سازمان امور مالیاتی به تحقق پیوست و جدای از این قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که تقریبا در آستانه اجراست و با همکاری میان بانک مرکزی و سازمان امورمالیاتی اجرای این قانون هم تسهیل می‌شود و همه اصناف می‌توانند با کمترین دغدغه به این سامانه بزرگ مالیاتی متصل شوند و بر اساس قانون مالیات را پرداخت کنند.

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شناسه مالیاتی برای کارمندان چه کاربردی دارد، گفت: البته ما گفتیم این شناسه را با کارمندان آغاز کنیم چرا که شاید برای آن‌ها جذابیت داشته باشد اطلاعات مالیاتشان را بدانند، اما یکی از کاربرد‌های این پنجره واحد برای کسانی است که بدهی مالیاتی دارند و مثلا در حال خروج از کشور در فرودگاه با مشکل مواجه می‌شوند؛ ان‌ها از این طریق می‌توانند از عملکرد مالیاتی خود مطلع شوند.
وی افزود: حتی کسبه می‌توانند بررسی کنند مالیاتی که پرداخت کرده اند درج شده است یا نه؟ و این کار نوعی شفافیت میان مردم و حاکمیت است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا کارکرد‌های کارت هوشمند ملی که قرار بود افزایش پیدا کند، تحقق نیافته است؟ گفت: قبل از این موضوع یکی از دغدغه‌های ما این است که کارت هوشمند ملی به کسانی که ثبت نام کرده اند تحویل شود که این موضوع نیازمند همکاری هرچه بیشتر ثبت احوال با یک سری نهادهاست و ما منتقد تاخیر صورت گرفته در این بخش هستیم و قطعا باید کارت هوشمند با سرعت بیشتری به متقاضیان داده شود.

باقری اصل گفت: هم اکنون ۵۰ میلیون کارت هوشمند دست مردم است و مباحثی مطرح شده بود که کارت هوشمند ملی از طریق یک درگاه با ابزار‌های کارتخوان ارتقا عملکرد داشته باشد که مشابه این کار در دفاتر ثبت اسناد صورت گرفت.

وی گفت: بر همین اساس با همکاری سازمان ثبت احوال و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرآیندی تسهیل می‌شود که کارت هوشمند ملی در همه ابزار‌های نوین قابلیت شناسایی داشته باشد که تا پایان اردیبهشت نهایی می‌شود و فکر می‌کنیم به صورت آزمایشی بتوانیم خرداد ماه امسال بهره برداری انجام دهیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: