bazarnews

کد خبر: ۹۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد پیش‌بینی کرد امسال ۶۰ درصد بیشتر از سال قبل و معادل هفت هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.

«محمدحسین ملانوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم استان یزد در سال زراعی جدید ۹۱۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۳۵ هزار تن گندم از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود  با توجه به این که بخشی از این گندم مورد استفاده خود کشاورزان است، امسال حدود هفت هزار تن گندم از کشاورزان یزدی خریداری شود که این آمار نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

ملانوری با بیان این که سطح زیر کشت گندم طی ۱۰ سال اخیر در استان یزد کاهش داشته است، تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی حمایت‌های فراوانی برای کشاورزانی که به کشت گندم اقدام می‌کنند در نظر گرفته اما متاسفانه به دلایل متعددی همچون تغییر کشت از گندم به محصولاتی همچون پسته باعث شده تا رغبت کشاورزان به کاشت گندم در سال‌های اخیر کمتر شود.

وی در رابطه با قیمت خرید تضمینی اعلام شده از سوی دولت نیز افزود: ملاک محاسبه دولت برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، قیمت تمام شده محصول است و با توجه به این که دولت یارانه‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه کود، برق و حتی تراکتور به کشاورزان ارائه می‌دهد به نظر می‌رسد قیمت اعلام شده، مناسب باشد.

وی افزود: برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم جلسات متعدد کارشناسی نیز برگزار شده و به طور قطع هیچ کارشناس و مسئولی قصد ندارد این قیمت گذاری به نحوی برنامه‌ریزی شود که کشاورزان در قبال آن متضرر شوند.

معاون جهادکشاورزی استان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های بعمل آمده درسطح ملی و حمایت تیم اقتصادی دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان افزایش یافته و در همین رابطه نیز از گندم‌کاران استان می‌خواهیم که حتماً محصول خود را صرفاً به مراکز خرید رسمی تحویل دهند.

برچسب ها: ملانوری ، تضمینی ، گندم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: