bazarnews

کد خبر: ۹۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از ۶ هزار نشاء گلخانه‌ای پیاز برای نخستین بار در این استان تولید شد.

حیدر مرادی روز یگشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۶ هزار و ۳۳۵ عدد نشاء پیاز برای نخستین بار در استان در داخل سینی و در گلخانه  تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان نشاء در سطح ۱۰ هکتار از اراضی استان به صورت الگویی تولید شده است، اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی استان تامین شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در این استان کشت مستقیم بذر پیاز مرسوم است، گفت: تهیه بستر مناسب و بموقع، استقرار بذر جوانه زده و کنترل علف های هرز ابتدای فصل و در مراحل ابتدای رشد پیاز از مشکلات کشت مستقیم بذر است.

مرادی با بیان اینکه مدیریت آفات و بیماری‌ها در کشت گلخانه‌ای راحت‌تر است، یادآور شد: در روش کشت نشایی کشاورز فرصت کافی برای تهیه بستر مناسب پیدا کرده و نشاء کشت شده به آسانی و سریع در زمین اصلی استقرار پیدا کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: با تهیه مناسب بستر بذر و بکار بردن علف کش‌های پیش رویشی تراکم علف‌های هرز در مزرعه کاهش یافته و هزینه کارگری و کنترل شیمیایی علف‌های هرز  کاهش می‌یابد.

مرادی اضافه کرد: از طرفی اجرای کشت نشایی باعث کاهش مصرف آب به ازای هر هکتار به حجم سه هزار مترمکعب شده و راندمان و بهره‌وری آب در این روش ارتقاء می‌یابد.

وی یادآور شد: در این شیوه کشت هزینه‌های تولید و مصرف سموم شیمیایی کاهش  پیدا می‌کند و در نهایت درآمد کشاورز افزایش و آلودگی‌های زیست محیطی هم کاهش می‌یابد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: