bazarnews

کد خبر: ۹۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران مرکبات استان، بیش از ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کنند، ۵۰۰ هزار تن از مرکبات تولید کشور، مازاد بر نیاز داخلی بوده و راهکار برقراری تعادل در بازار، صادرات مازاد تولید است.

هادی ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری با بیان اینکه باغداران مرکبات استان، بیش از ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کنند، اظهار کرد:کل تولید مرکبات کشور معادل ۵ میلیون تن و تولید در مازندران ۲/۷ میلیون تن است این در حالی است که میزان مصرف مرکبات کشور حدود ۴/۵ میلیون تن برآورد شده است.

*۵۰۰ هزار تن مرکبات مازاد بر نیاز کشور است

وی با اعلام اینکه حدود ۵۰۰ هزار تن از مرکبات تولید کشور، مازاد بر نیاز داخلی است، گفت: راهکار برقراری تعادل در بازار، صادرات مازاد تولید است،  در کنار صادرات، ذخیره سازی میوه در ماه‌های اوج برداشت (دی و آذر) و عرضه تدریجی میوه در طول ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود.

ایزادی افزود: در سال ۱۳۹۸، به دلیل افزایش قیمت ارز، صادرات اوج گرفت و در ماه‌های اسفند و بعد از آن، قیمت پرتقال، به قیمت منطقی خودش رسید، سیستم انبارداری به کمک آموزش و ترویج تکنیک‌های جدید، از جمله آبگرم درمانی، نایلون پیچ کردن میوه با دستگاه، تهویه اتومات انبار، عایق بندی انبارها، ساخت انبارهای فنی و سردخانه‌های مدرن و غیره سبب بهبود چشمگیر نگهداری مرکبات شده است.

*باغداران شاهد بهبود وضعیت درآمدی خود بودند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغداران مازندران، بعد از چندین سال ارزان‌فروشی و درآمد ناچیز، از اواخر سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹، شاهد بهبود وضعیت درآمدی خود بودند، گفت: از اواسط فروردین ماه جاری، افزایش ناگهانی دمای هوا و نگرانی باغداران درباره کاهش ماندگاری میوه در انبار، باعث افزایش عرضه میوه و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، باعث کاهش مصرف میوه شد این افزایش در عرضه و کاهش در تقاضا، تعادل بازار را برهم زد.

این مسؤول ادامه داد: اکنون باغداران با انتقال میوه‌ها به سردخانه‌ها، ماندگاری میوه را افزایش داده و تلاش می‌کنند که تعادل به بازار برگردد، تاکنون هیچ‌گونه تلفاتی در میوه‌های پرتقال در انبار به‌وجود نیامده است، البته بعضی عوامل سودجو در میادین میوه و تره‌بار شهرهای بزرگ، در ماه‌های دی و بهمن ۱۳۹۹، با اخبار کذب مبنی بر نبود میوه کافی در کشور، تلاش داشتند که به واردات بپردازند.

*لزوم مدرنیزه شدن روش‌های سنتی صادرات در مازندران

وی گفت: در حال حاضر هم با دامن زدن به آشفتگی بازار، تلاش می‌کنند، جوّ موجود را به ضرر باغداران، متشنج کنند، راهکار اصلی بهبود وضعیت بازار میوه به نفع باغداران بهبود صادرات است و سیاست‌های کلان کشور باید در جهت بهبود روابط سیاسی و بین‌المللی با کشورهای همسایه حرکت کند، همچنین با توجه به راه‌اندازی پایانه صادرات مدرن میوه در مازندران در اواخر سال ۱۳۹۹ روش‌های سنتی صادرات باید مدرنیزه شود.
 
ایزدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، همین برنامه‌های صادرات‌محور است، اظهار کرد: در حال حاضر، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن میوه پرتقال، عمدتا به سردخانه‌های استان منتقل شده و حداقل تا دو ماه آینده، به راحتی قابل نگهداری است.

*استقبال بی‌سابقه باغداران از خرید و کاشت نهال 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه وضعیت باغداری و صادرات مرکبات را هر ساله رو به بهبود و مدرن‌تر شدن اعلام کرد و گفت: به‌طوری که استقبال باغداران از خرید و کاشت نهال در سال ۱۳۹۹، بی‌سابقه بوده است.

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: