bazarnews

کد خبر: ۹۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: این شهرستان، پیشگام پرورش و تولید ماهی خاویار در استان خراسان رضوی است و حتی برخی محصولات خود در این حوزه را به مازندران هم صادر می‌کند.

علی‌اصغر امانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اینک فعالیت اقتصادی تخصصی واحدهای پرورش ماهی مستقر در سبزوار شامل ۲ شاخه پرواربندی ماهی خاویار و استحصال تخم خاویار است. 

وی به فعالیت چهار واحد پرورش ماهی خاویار در سبزوار اشاره و بیان کرد: این واحدها که در طول سال به پرورش این نوع ماهی مشغول هستند، در فصل برداشت اقدام به جمع‌آوری محصول کرده و آن را روانه بازار مصرف می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: حاصل فعالیت امسال چهار مزرعه پرورش ماهی خاویار در این شهرستان تولید و برداشت هشت هزار کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری بوده است. 

وی گفت: مزارع چهارگانه پرورش ماهی خاویار در سبزوار علاوه بر تولید گوشت این نوع ماهی، اقدام به صدور برخی محصولات خود به دیگر استانهای کشور می‌کنند. 

امانیان افزود: ۲۲ قطعه ماهی مولد خاویار امسال در همین چارچوب از سبزوار به مازندران صادر شد.

وی ادامه داد: صدور این تعداد ماهی خاویار پرورش یافته در مزارع سبزوار از گونه "سیبری" که هریک افزون بر ۲۲ کیلوگرم وزن دارند با هدف استحصال تخم خاویار در استان شمالی کشورمان صورت گرفت.  

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین به ظرفیت قابل توسعه این شهرستان در حوزه شیلات اشاره و بیان کرد: عملیات ساخت "شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری" با تکیه بر همین ظرفیت در سبزوار آغاز شده است.

وی گفت: عملیات ساخت شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری سبزوار با حمایت‌ دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به وسعت شش هکتار در جریان است. 

امانیان افزود: ظرفیت تولید اسمی این شهرک حوزه شیلات سبزوار با استفاده از آب رودخانه کال‌شور سالانه تولید ۶۰ تن گوشت ماهی و ۱.۵ تن تخم خاویار است. 

این شهرستان با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد از کل حجم محصولات شیلات خراسان رضوی را تولید می‌کند. 

سبزوار بر این اساس ظرف سالهای اخیر رتبه نخست تولید شیلات را در سطح استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. 

مرکز شهرستان ۲۸۲ هزار نفری سبزوار در فاصله ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است. حدود ۶۰  هزار نفر از جمعیت سبزوار در ۱۶۹ روستای این شهرستان سکونت دارند. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: