bazarnews

کد خبر: ۹۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
در سایه سیگنال‌هایی که در تصمیم عربستان برای ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان، علیه مقاومت لبنان دیده می‌شود، نمی‌توان این تصمیم را جدا از خدمات معمول سعودی‌ها به واشنگتن و رژیم صهیونیستی دانست.

 در شرایطی که اوضاع اقتصادی لبنان وخامتی بی‌سابقه را تجربه می‌کند و معیشت مردم این کشور به‌شکلی قابل توجه تحت تأثیر قرار گرفته است، همچنین از سوی دیگر بحران برق در بیروت و شیوع اپیدمی کرونا همراه با کمبود امکانات در بیمارستان‌ها لبنانی‌ها را به مرز فروپاشی رسانده است، عربستان سعودی اعلام کرد که واردات محصولات کشاورزی لبنان را ممنوع کرده است.

مقامات رسمی عربستان درباره علت این تصمیم مدعی شدند که محموله‌های محصولات کشاورزی لبنان که وارد عربستان می‌شوند حاوی مواد مخدر هستند و عملیات قاچاق از این طریق صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد که سعودی‌ها زمان مناسبی برای سوءاستفاده از شرایط لبنان انتخاب کرده‌اند.

طبق تصمیمی که عربستان برای ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات لبنان گرفته اجازه حمل‌ونقل این محصولات و عبور آن از خاک عربستان نیز وجود ندارد و همین امر موجب افزایش محدودیت‌های صادراتی برای لبنانی‌ها می‌شود.

در این میان کارشناسان معتقدند که تصمیم عربستان در این خصوص موضوعی فراتر از قاچاق مواد مخدر است؛ چراکه اخیراً مسئولان مربوطه عربستان مقادیر زیادی مواد مخدر که در قالب پوشش پنبه از ترکیه وارد این کشور شده بود کشف کرده‌اند، اما هیچ‌گونه تصمیمی رسمی از جانب ریاض برای توقف معاملات با ترکیه صادر نشد، آن هم در شرایطی که کمپین‌های مردمی در عربستان برای تحریم کالاهای ترکیه همچنان فعال است.

مسئولان سعودی مدعی شدند که حجم بالایی از مواد مخدر در کامیون‌های حامل میوه‌های لبنانی وارد عربستان شده است و به همین دلیل این کشور تصمیم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان را اتخاذ کرده است، اما این مواد مخدر در کامیونی که حامل انار بوده کشف شده است و خود سعودی‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که انار یک میوه وارداتی در لبنان محسوب می‌شود و لبنانی‌ها اصلاً انار ندارند که صادر کنند. همان‌طور که «ابراهیم الترشیشی» رئیس اتحادیه کشاورزان البقاع لبنان گفت که این کشور انار برای صادر کردن ندارد و محموله‌هایی که وارد عربستان شده متعلق به لبنان نبوده است و این کشور تنها در قالب واسطه انتقال کالا فعالیت کرده است و باید بررسی کنیم که این کشور سوم کیست.

 از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سعودی‌ها در این پرونده نیز شروع به مانور دادن علیه مقاومت کردند و با استفاده از تریبون‌هایی که در توییتر در اختیار دارند حزب‌الله را در این زمینه متهم کردند. در طرف مقابل طرفداران حزب‌الله تأکید کردند که این بخشی از کارزار سعودی برای تحت فشار قرار دادن حزب‌الله جهت خلع سلاح آن است؛ به این صورت که واردات دوباره محصولات کشاورزی لبنان به عربستان مشروط به کمرنگ شدن نقش حزب‌الله در صحنه سیاسی و اقتصادی لبنان شود.

از سوی دیگر برخی منابع و کاربران لبنانی معتقدند که هدف از ممنوعیت ورود میوه و سبزیجات لبنان به عربستان جایگزین کردن این محصولات با میوه‌ها و سبزیجات اسرائیلی است؛ همانند اتفاقی که در بازارهای امارات رخ می‌دهد و محصولات و میوه‌های صهیونیستی با برچسب کرانه باختری و رود اردن به سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

همچنین برخی تحلیلگران معتقدند که تصمیم عربستان جنبه سیاسی دارد؛ چراکه تهدید قاچاق مواد مخدر میان کشورها معمولاً واردات و صادرات بین آنها را متوقف نمی‌کند، این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که داستان «شاهزاده کپتاگون» و دستگیری وی در فرودگاه بیروت را به‌یاد بیاوریم، جایی که «عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی در اکتبر 2015 قصد داشت حدود دو تن مواد مخدر از نوع قرص روان‌گردان کپتاگون را از لبنان به عربستان قاچاق کند اما مقامات سعودی با توجه به تأثیر و نفوذ و دست داشتن طولانی در چنین مسائلی شاهزاده را نجات داده همراهانش را متهم کردند.

از طرف دیگر «ترکی الحمد» چهره دانشگاهی سعودی درباره کشف مواد مخدر توسط نیروهای امنیتی عربستان در محموله میوه وارداتی از لبنان مدعی شد که «هدف محور مقاومت، تخریب عربستان است و اسرائیل از تاجران مواد مخدر باشرف‌تر است.»!

بر این اساس کارشناسان نتیجه‌گیری می‌کنند که این اقدام ضداقتصادی عربستان علیه لبنان را نمی‌توان جدا از پروژه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی ضد این کشور دانست و در شرایطی که توطئه‌های نظامی و سیاسی و اقتصادی واشنگتن و تل‌آویو علیه مقاومت لبنان کاری از پیش نبرده است، ریاض از این طریق در صدد خدمت به ارباب سنتی خود است.

برچسب ها: ریاض ، مقاومت ، کشاورزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: