bazarnews

کد خبر: ۹۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ۱۱.۶ میلیون تن تولید مقاطع طویل سال ۹۹ را در ۵ درصد ضایعات تولید کنیم، حدود  ۶۰۰ هزار تُن می‌شود و نزدیک به حدودا ۲ میلیون تن باقی می‌ماند که اگر میزان کالای انبار شده در انبار‌های تولیدی را از آن کم کنیم، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن باقی می‌ماند؛ از این میزان بخشی برای انبار‌های تجاری، بخشی برای فروش غیررسمی و ممکن است بخشی هم برای قاچاق خروجی باشد.
گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عضو هیئت انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بازارنیوز پیرامون خبر گم شدن ۳ میلیون تن فولاد در سال ۹۹ اظهار کرد: امتاسفانه این خبر یک شیطنت رسانه‌ای است که واژه گم شدن را به کار بردند. این رقم (که البته میزان صحیح آن ۲.۷ میلیون تن است)، اختلاف آماری است که بین مصرف ظاهری شمش با تولید مقاطع طویل فولادی است.

وی افزود: بخشی از این ۲.۷ میلیون تن به ضایعات خط تولید برمی گردد؛ چون وقتی می‌خواهیم یک کیلوگرم میلگرد تولید کنیم، بیش از یک کیلوگرم شمش نیاز است. ضریب ضایعات در این بخش را ۵ درصد محاسبه می‌کنند؛ بنابراین یکی از دلایل اختلاف آمار این مشکل است.

یعقوبی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این اختلاف آماری، مربوط به انبار‌های واحد‌های تولیدی در پایان سال و افزایش موجودی برای تولید در سال آینده است که با توجه به این که ۱۵۰ واحد نورد در کشور داریم، میزان قابل توجهی از فولاد وارد انبار‌های این واحد‌ها می‌شود.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: بخش دیگر، مربوط به انبار‌های تجاری و بازرگانان است. یعنی تاجران محصولات را خریداری کرده و در انبار‌ها برای فروش در سال آینده خود دپو کرده‌اند. البته باید گفت که ممکن است بخشی از این میزان ۲.۷ میلیون تن، فروش غیر رسمی از کشور خارج شده باشد که باید به آن رسیدگی شود.

یعقوبی با انجام محاسبات از میزان تولید و ضایعات تولید فولاد، اظهار کرد: ۱۱.۶ میلیون تن تولید مقاطع طویل سال ۹۹ را در ۵ درصد ضایعات تولید کنیم، حدود ۶۰۰ هزار تُن می‌شود و نزدیک به حدودا ۲ میلیون تن باقی می‌ماند که اگر میزان کالای انبار شده در انبار‌های تولیدی را از آن کم کنیم، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن باقی می‌ماند؛ از این میزان بخشی برای انبار‌های تجاری، بخشی برای فروش غیررسمی و ممکن است بخشی هم برای قاچاق خروجی باشد؛ لذا این اختلاف آن قدر زیاد نیست و بیش از حد رسانه‌ای شده است.

وی در پایان درباره فروش محصولات فولادی در بورس کالا گفت: در حال حاضر عمده عرضه ورق در تالار بورس است، هرچند مصوب شده که برای تولیدکنندگان ورق سرد، عرضه اختصاصی تخصیص دهند؛ چون مشکل کمبود در عرضه ورق سرد را به دلیل کاهش تولید آن در سال ۹۹ و افزایش تقاضا داریم.

پایان پیام//                                                                                                           
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: