bazarnews

کد خبر: ۹۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان با تاکید برضرورت ردیابی به‌موقع آفات و بیماری‌های زراعی و باغی از سوی کشاورزان گفت که در صورت انجام ندادن اقدام شیمیایی یا بیولوژیکی، خسارت حدود ۳۳ درصدی در انتظار محصولات کشاورزی استان است.

کیانوش حق‌نما روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ردیابی به موقع آفات و بیماری‌ها و مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی با آنها نقش موثری در افزایش راندمان تولید مزرعه و باغ دارد.

گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار اراضی باغی، افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و از استان‌های برتر کشور در تولیدات این بخش است.

گلستان سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاوورزی (زراعی، باغی، دامی) دارد که از این مقدار، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول زراعی، ۳۴۰ هزار تن محصول باغی و بقیه تولیدات جنگل و مرتع و دامی است.

به اعتقاد کارشناسان ردیابی آفات و بیماری‌های زراعی و باغی و انجام اقدامات پیشگیرانه باهدف جلوگیری از ورود یا انتقال آفات و بیماری‌ها از مرحله بذر و نهال تا مراحل خوشه‌دهی، گل‌دهی، میوه‌دهی به مزرعه و باغ، سبب بهبود عملکرد و برداشت محصول بهتر شده و در نهایت عواید اقتصادی  مطلوب‌تری برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد.

درهمین پیوند عفت زواری کارشناس مسوول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا به معرفی برخی آفات و بیماری‌های رایج فصل بهار در مزارع و باغات گلستان و راهکارهای مقابله با آن پرداخت و خواستار توجه جدی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان به این توصیه‌ها شد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: