bazarnews

کد خبر: ۹۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: چندگانکی تصمیم در رابطه با صادارت و واردات میوه عامل اصلی انباشت میوه در سردخانه‌های است.

جلال محمودزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغییر متولیان تنظیم بازار کشور از جهاد کشاورزی به سازمان صمت توسط سران سه قوه باعث چندگانگی تصمیم گیری در امر صادرات محصولات کشاورزی و از دست دادن زمان صادرات میوه شد.

وی ادامه داد: وقفه ۲ ماهه در صادرات میوه تنظیم بازار از جمله سیب و پرتقال و همزمان با آمدن محصولات جدید متناسب با فصل بهار باعث کاهش تقاضا، انباشت شدن این میوه‌ها و کاهش قیمت آنها شده است.

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچین برخی از صاحبان و دلالان با نگهداری میوه در سردخانه‌ها به امید افزایش قیمت و سودآوری بیشتر نیز عاملی دیگر در انباشته شدن میوه در سردخانه ها شده اند.

محمودزاده با بیان اینکه مدیریت میوه نیاز به اجرای تصمیمات صحیح در سطح کلان دارد، گفت: جلوگیری از صادرات میوه هرچند که ساده‌ترین راه برای جلوگیری از افزایش قیمت در داخل کشور است اما عدم اجرای صحیح آن موجب انباشت میوه در کشور و زیان دیدن باغداران می شود.

وی اضافه کرد: صادرات میوه‌هایی که امکان افزایش قیمت آن در داخل کشور وجود دارد باید با اعمال تعرفه‌های مشخص انجام گیرد، کاری که در تمام کشورهای صادرکننده انجام می گیرد.

وی از دست دادن مشتری خارجی را از دیگر عوارض جلوگیری از صادرات دانست و گفت: صادر نشدن محصولات کشاورزی موجب شده بازارهای هدف خارجی و مشتریان همسایه از دست رفته و سایر کشورها از این فرصت به نفع خود استفاده کنند.

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می شود، گفت: هم اکنون بیش از ۱۲۰ هزار تن سیب مازاد در سردخانه های این استان ذخیره شده که روز به روز از قیمت و کیفیت آن با توجه به زمان از دست رفته صادرات کمتر می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: برگشت تصمیم گیری صادرات و واردات محصولات کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی و همچنین تغییر سازوکار محصولات کشاورزی تنها روش جلوگیری از تکرار شرایط موجود و حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود ۲۰۰ هزار تن از هرکدام میوه های سیب و پرتقال در سطح سردخانه و انبارهای کشور دخیره شده اند که با نصف قیمت ۲ ماه قبل هم در سطح بازار خریداری ندارد و در آستانه فاسد شدن است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: