bazarnews

کد خبر: ۹۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
افزایش نرخ بهره بلند مدت آمریکا به کانون توجهات کلان- مالی جهانی تبدیل شده است. عایدی اسمی اسناد خزانه 10 ساله از ابتدای سال حدود 70 واحد پایه افزایش یافته است. این امر تا حدی بازتاب چشم انداز اقتصادی ایالات متحده در میان حمایت مالی قوی و بازیابی سریع از بحران کوید-19 است. بنابراین این افزایش مورد انتظار بود. اما عوامل دیگری مانند نگرانی سرمایه گذاران در مورد وضعیت مالی و نااطمینانی در مورد چشم انداز اقتصادی و سیاسی نیز ممکن است نقش داشته باشد و به توضیح افزایش سریع در اوایل سال کمک کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در گزارش جدید کارکنان صندوق بین المللی پول به قلم توبیاس آدریان، روهیت گوئل، شهریار مالک، فابیو ناتالوچی آمده است:

از آنجا که اوراق قرضه­ های آمریکا مبنایی برای قیمت­گذاری با درآمد ثابت هستند و تقریباً بر هر امنیتی در سراسر جهان تأثیر می­ گذارد، یک افزایش سریع و مداوم عایدی می ­تواند منجر به قیمت­ گذاری مجدد ریسک و انقباض بیشتری در شرایط مالی شود، تلاطم­ هایی را در بازارهای در حال ظهور ایجاد کند و در بازیابی اقتصادی مداوم اخلال ایجاد کند. در این گزارش، ما بر روی عوامل کلیدی محرک عایدی اسناد خزانه ­داری که می­ تواند به سیاست گذاران و فعالان بازار در ارزیابی چشم انداز نرخ بهره و ریسک­های مرتبط کمک کند، متمرکز هستیم.

درک افزایش در نرخ های بلندمدت

 

 

تشریح حرکت عایدی

عایدی اسناد خزانه ­داری ده سال آمریکا عناصر و فاکتورهای متفاوتی را منعکس می­ کند. عایدی حقیقی خزانه­ داری، که نماینده ای برای رشد اقتصادی انتظاری و همچنین نرخ انتظارات تورمی آتی سرمایه­ گذاران است. عایدی حقیقی به علاوه نرخ تورم انتظاری آتی سرمایه­ گذاران نرخ اسمی را به ما می­ دهد.  

مهم این است که نرخ انتظارات تورمی آتی سرمایه گذاران و عایدی حقیقی نه تنها انتظارات فعلی بازار از نرخ تورم و رشد را نشان می­ دهد. آن­ها همچنین شامل غرامت سرمایه گذاران برای تحمل ریسک های مرتبط با هر دو عنصر نیز هستند. پاداش ریسک تورم به نا اطمینانی تورم آتی مربوط می ­شود و عایدی حقیقی شامل مؤلفه پاداش ریسک حقیقی است که بیانگر نا اطمینانی در مورد مسیر آتی نرخ های بهره و چشم انداز اقتصادی است. مجموع این دو، که اصطلاحاً به آن پاداش ریسک گفته می­شود، نشان دهنده غرامت مورد نیاز سرمایه گذاران برای تحمل ریسک نرخ بهره در اوراق بهادار خزانه داری است.

علاوه بر این، عایدی 10 ساله می تواند به طور مفیدی به دو افق زمانی متفاوت تقسیم شود، زیرا عوامل مختلف ممکن است در کوتاه مدت نسبت به بلندمدت به طور متفاوتی عمل نمایند: عایدی 10 ساله، و آنچه بازارها "5 ساله- 5 ساله آتی " می ­نامند و نیمه دوم سررسید اوراق قرضه 10 ساله را پوشش می ­دهد. افزایش اخیر عایدی 5 ساله به دلیل افزایش شدید نرخ تورم انتظاری آتی کوتاه مدت سرمایه گذاران صورت گرفته است. این امر همزمان با افزایش قیمت کالاهای اقتصادی (کامودیتی ها) ، همان طور که در بازیابی اقتصاد جهانی مورد توجه قرار گرفته است و همچنین با تأکید مجدد فدرال رزرو برای حفظ موضع سیاست پولی سازگار برای دستیابی به اهداف خود در زمینه اشتغال کامل و ثبات قیمت است. برعکس، افزایش 5 ساله و 5 ساله آتی عمدتاً به دلیل افزایش شدید عایدی حقیقی است که به بهبود چشم انداز رشد اشاره دارد و نرخ تورم انتظاری آتی بلندمدت سرمایه گذاران لنگر می­ اندازد.

درک افزایش در نرخ های بلندمدت

 

 

 

با جمع همه این ها، افزایش نرخ تورم انتظاری آتی سرمایه گذاران 5 ساله منعکس کننده افزایش هر دو تورم انتظاری و پاداش ریسک تورم است. در همین حال، افزایش شدید عایدی حقیقی بلند مدت عمدتاً به دلیل بالاتر بودن پاداش ریسک حقیقی است. این امر به نااطمینانی بیشتر در مورد چشم انداز اقتصادی و مالی و همچنین چشم انداز برای خرید دارایی توسط بانک مرکزی، علاوه بر محرک های بلندمدت مانند جمعیت و بهره وری اشاره دارد.

درک افزایش در نرخ های بلندمدت

پیامدهای سیاست پولی

آیا بانک مرکزی ایالات متحده باید این پویایی ها را کنترل کند یا حداقل تلاش کند که در مسیر و روند خود باشند. سیاست های پولی بسیار سازگار  باقی مانده و انتظار می­رود در سال های آتی عایدی حقیقی منفی داشته باشد. نرخ سیاستی یک شبه  در صفر در ترکیب با نشانه فدرال رزرو مبنی بر این که به تورم اجازه می دهد تا مدتی هدف تورمی خود را زیر پا بگذارد محرک پولی قابل توجهی برای اقتصاد فراهم می کند، زیرا سرمایه گذاران پیش بینی افزایش در نرخ سیاستی برای حداقل دو سال را خواهند داشت. ارتباط دقیق و تلگرافی در مورد مسیر آتی مورد انتظار نرخ های بهره کوتاه مدت منحنی عایدی را در انتها کوتاه تر نشان می دهد.  

با این حال، انتهای طولانی تر منحنی عایدی نیز توسط خرید دارایی مهم شده است. در واقع، خریدهای دارایی به عنوان اصلی ترین ابزار سیاست پولی غیر متعارف در ایالات متحده آمریکا از طریق فشرده سازی  پاداش ریسک ، پشتیبانی از قیمت دارایی ریسکی و تسهیل شرایط مالی گسترده تر عمل می­ کند. از این رو افزایش پاداش ریسک حقیقی در افق 5 ساله و 5 ساله آتی می تواند به عنوان ارزیابی چشم انداز و خطرهای مربوط به خرید دارایی با در نظر گرفتن افزایش مورد انتظار عرضه خزانه داری مربوط به حمایت مالی در ایالات متحده باشد.

راهنمایی های آتی درباره موضع گیری های آتی سیاست های پولی نقش اساسی در طی همه گیری داشته است. دو جنبه از راهنمایی های آتی که دیدگاه سرمایه گذاران را شکل می دهد، وجود دارد: 1) مسیر نرخ سیاستی و 2) استراتژی خرید دارایی.

در حالی که مسیر نرخ بهره کوتاه مدت در این مرحله به خوبی درک شده است، طیف گسترده ای از نظرات در میان فعالان بازار در مورد چشم انداز برای خرید دارایی وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که فدرال رزرو، پس از نزدیک شدن به آغاز روند عادی سازی سیاست ارتباطات شفاف و تلگرافی در مورد سرعت خرید دارایی آتی را فراهم کند تا از نوسانات غیر ضروری در بازارهای مالی جلوگیری کند.

افزایش تدریجی در نرخ بلندمدت آمریکا- بازتابی از بازیابی قابل توجه آمریکا- بسیار مهم است و باید مورد استقبال قرار گیرد. این همچنین می­ تواند شامل عواقب ناخواسته پشیمانی بی سابقه سیاست مورد نیاز همه گیری، مانند کشش قیمت دارایی ها و افزایش آسیب پذیری مالی باشد.

انتظار پایه صندوق بین المللی پول یکی از شرایط آسان مالی است که ادامه می­ یابد، حتی اگر نرخ های ایالات متحده آمریکا در آینده بیشتر رشد کنند. با این حال، انقباض شرایط مالی جهانی همچنان یک خطر است. با توجه به ماهیت ناهمگن و سرعت های چندگانه بازیابی جهانی، افزایش سریع و ناگهانی نرخ ایالات متحده می تواند منجر به سرریز قابل توجهی در سراسر جهان شود و شرایط مالی را برای ادغام بازارها سخت تر کند و موانعی را در روند بازیابی آن ها قرار دهد. 

 

 

Source: https://blogs.imf.org/2021/04/22/understanding-the-rise-in-us-long-term-rates/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: