bazarnews

کد خبر: ۹۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
علی رحمانی با بیان اینکه ارائه خدمات پایدار و مدیریت منابع آبی موجود همواره مورد توجه و از اولویت کاری امور آبفا شهرستان ثلاث باباجانی بوده است، اظهار کرد: در سال آبی جاری این شهرستان میزان بارش محدودی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.

وی افزود: میزان نزولات جوی شهرستان ثلاث باباجانی از ۵۵۶ میلی متر در سال گذشته به ۳۴۰ میلی متر در سال آبی جاری رسیده که کاهش ۴۰ درصدی نزولات آسمانی و افزایش سرانه مصرف آب به سبب شیوع ویروس کرونا، موجب کاهش سطح منابع تأمین آب و ایجاد تنش آبی در شهرها و ۹۵ روستای این شهرستان شده است.

سرپرست امور آبفا شهرستان ثلاث باباجانی تصریح کرد: این شهرستان دارای سه شهر با ۶ هزار مشترک است که نیاز آبی آن با یک صد و ۴۰ لیتر در ثانیه از سه دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با میزان تولید ۷۵ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.

وی یکی از مشکلات موجود در شهرستان ثلاث باباجانی را کاهش دبی چشمه سراب شیان عنوان کرد و گفت: این چشمه که تنها منبع تأمین آب شهر میر آباد و ۹ روستای آن است با کاهش دبی مواجه شده به طوری که میزان آبدهی آن از ۲۷ لیتر در ثانیه به کمتر از پنج لیتر در ثانیه رسیده است.

رحمانی با اشاره به ضرورت تأمین آب شرب سالم و پایدار افزود: ارائه خدمات به روستاییان به عنوان جمعیت مولد همواره دارای اهمیت بوده و شهرستان ثلاث باباجانی دارای یک صد و ۶۳ روستا است، از این میزان یک صد و ۱۷ روستا با بیش از ۶ هزار مشترک و نیاز آبی یک صد و ۱۰ لیتر در ثانیه زیر پوشش شرکت آبفا قرار دارد.

وی ادامه داد: منابع تأمین آب این روستاها از ۲۴ دهنه چشمه و ۲ حلقه چاه با حداکثر تولید ۵۰ لیتر در ثانیه تأمین شده و ۱۷ دهنه چشمه تأمین آب در روستاهای شهرستان ثلاث باباجانی موجود است، هم اکنون به دلیل وجود خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی میزان آبدهی آن‌ها به صفر رسیده که این عوامل موجب ایجاد تنش آبی در ۹۵ روستا شده به طوری که هم اکنون به ۴۵ روستای این شهرستان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

سرپرست امور آبفا شهرستان ثلاث باباجانی با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب بیان کرد: امور آب این شهرستان تمام تلاش خود را جهت تأمین آب سالم و پایدار انجام خواهد داد، اما مردم فهیم شهرستان ثلاث باباجانی باید رعایت الگوی صحیح مصرف آب را مدنظر قرار داده و از مصارف غیر ضروری خودداری کنند، تا با برنامه‌ریزی صحیح در زمینه مصرف بهینه آب چالش آبی پیش رو کاهش یابد.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: