bazarnews

کد خبر: ۹۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
لیلا نوروزی گفت: از اردیبهشت ماه سال  ۹۲ با دو کندو وارد کار زنبورداری شدم، در ابتدا نیت من از تهیه این دو کندو فقط تهیه عسل کاملا خالص و طبیعی برای مصرف خانواده بود، این دو ‌کندو را در باغ پدری گذاشتم و بسیار علاقمند و با شوق از آنها نگهداری می‌کردم تا بالاخره فصل برداشت عسل رسید

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلگری جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیل‌گر واگذار شده است تا این نهاد با اتصال تولیدکنندگان به بازار با شناسایی و توانمندسازی(آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی به پایدارسازی مشاغل خانگی بپردازد.

 

نظر به اهمیت این موضوع خبرگزاری ایسنا در سلسله گفت‌وگوهایی با پیشران‌های اجرای این طرح در شهرهای مختلف استان مرکزی به تشریح روند اجرای این طرح و موانع پیش رو پرداخته است.

"از اردیبهشت ماه سال  ۹۲ با دو کندو وارد کار زنبورداری شدم، در ابتدا نیت من از تهیه این دو کندو فقط تهیه عسل کاملا خالص و طبیعی برای مصرف خانواده بود، این دو ‌کندو را در باغ پدری گذاشتم و بسیار علاقمند و با شوق از آنها نگهداری می‌کردم تا بالاخره فصل برداشت عسل رسید".

اینها بخشی از سخنان لیلا نوروزی پیشران تولید عسل در شهرستان خمین است که در گفت‌وگو با ایسنا به نحوه فعالیت و موانع پیش روی کسب و کارش پرداخت و گفت: آن روز برداشت را کاملا بیاد دارم چون کاری بسیار لذت بخش برایم بود. بخاطر طعم لذید عسل تولید شده، رفته رفته مورد تشویق خانواده و اقوام نزدیک قرار گرفتم و سال های بعد تعداد کندوها افزایش پیدا کرد و با کمک خانواده (دو فرزندم که آن زمان نوجوان بودند) کارمان وسعت گرفت و حجم برداشت‌ مان هر ساله بیشتر شد. در سال ۹۷ تصمیم گرفتم یک برند ثبت کنم که این عسل کاملا خالص و ارگانیک  و طبیعی با یک برند شناخته شود، چون افراد زیادی برای درمان از عسل ما استفاده می کردند و نتایج عالی می‌گرفتند و مشتری ما ‌شدند. یک شرکت ثبت کردیم با عنوان "هدیه عسل شهدآوران طلایی" با نام تجاری honygift و بعد از آن برندی که حاصل از ایده و نظر خودمان بود را ثبت کردیم.

وی می‌گوید: کار بعدی من این بود که تولید عسل در فرم هدیه را برای اولین بار در کشور ثبت کردم و با ثبت مالکیت معنوی طرحهای‌ مان، طرح هدیه به بازار آمد و دقیقا مثل شکلات‌های هدیه که شما برای دوستانتان به هر بهانه‌ای هدیه می‌برید این بار عسل را در قالب هدیه ای که ضامن سلامتی شما و عزیزانتان است با طراحی شکیل و زیبا عرضه کردیم که مورد استقبال مردم در سراسر کشور قرار گرفت و به شکر خدا تا به امروز مشغول فعالیت هستیم.

وی با اشاره به دریافت پروانه بهره‌برداری زنبور داری از جهاد کشاورزی در سال ۹۴ گفت: در آن زمان فقط یک زنبورستان داشتیم ولی در حال حاضر مجموعه "هدیه عسل" دارای چند زنبورستان در سراسر کشور است که محصولات زنبور مثل   عسل، گرده گل، ژل رویال و بره موم  را با برند هدیه عسل وارد بازار می‌کند.

او گفت: در این زمینه اولین کسانی که با من همکاری بسیار مستمر و عالی داشتند دو فرزندم که هم اکنون دانشجوی دامپزشکی دانشگاه باهنر کرمان و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک هستند، بودند. در هر زنبورستان‌ نیز زنبوردار حرفه‌ای و یک نفر نیروی کمکی در حال فعالیت هستند.

نوروزی در پاسخ به اینکه سالانه چقدر محصول تولید می‌کنید و بازار فروش شما کجاست؟ گفت: ما عسل صددرصد خالص و طبیعی بدون هیچ گونه ماده مصرفی اضافه برای تغذیه زنبور(همچون شکر) وارد بازار مصرف می‌کنیم و دلیل این مدعا برگه آزمایش و ضمانت نامه صد درصدی  محصولات است. طبیعی است که نمی‌توانیم تولید خیلی بالایی داشته باشیم. تولیدکنندگان عسل واقف هستند که از هر کندویی که تغذیه می‌شود در سال بین ۲۰ کیلو و گاها تا ۷۰ کیلو عسل برداشت می شود و این یعنی تولید برای تجارت.

وی گفت: البته تولیدکنندگانی در حوزه تولید عسل هستند که بدلیل شرایط بد آب و هوایی و پوشش گیاهی و خشکسالی در مناطق خشک و کم پوشش گیاهی مجبورند از تغذیه استفاده کنند و در غیر اینصورت محکوم به نابودی زنبورستان خواهند شد اما مجموعه هدیه عسل با داشتن زنبورستان در نقاط خوش آب و هوایی مثل ساری، جنگل ابر و جنگل لاجیم توانسته این ریسک را از کار تولید کم ‌کند و حجم تولید این مجموعه سالانه از هر کندو بین ۵ تا ۷ کیلو و گاها از کندوهای دارای طبق یا زنبور نژاد کارنیکا تا نهایتا ۱۰ کیلو عسل برداشت کند و این استراتژی و سیستم کار ما باعث شده محصول تولید شده با کمیت پایین‌تر ولی کیفیت بالاتری به بازار عرضه شود. بازار فروش محصولات ما در سراسر کشور و مشتریان خاصی است.

او در خصوص رضایت خود از درآمد حاصله گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری، وقت، نیروی انسانی و اقتصادی و مسائل خاصی که هر زنبور داری بدان واقف است و از طرفی با توجه به بالا رفتن بسیار نامتعارف هزینه‌های جانبی مثل لوازم جانبی زنبور داری، نیروی انسانی موقع برداشت، هزینه‌های سنگین جابجایی، هزینه‌های بسته بندی و تولید جعبه‌های مخصوص و... و اهداف مالی عالی که برای پیشبرد شرکت تا مرز بین المللی داریم، شرایط درآمدی خیلی رضایت بخش نیست. اما در تلاش هستیم و امید داریم که قطعا با خلاقیت و راهی نو به اهداف عالی اقتصادی دست یابیم.

این تولید کننده عسل طبیعی در خصوص تهیه مواد اولیه و مواد فروش نیز گفت: مواد اولیه کار ما مثل کندو، طبق، کندوچه، قاب، موم، ادوات دیگر زنبورداری و کارتن مقوا و جعبه و شیشه‌های مورد نیاز  را  از داخل کشور و از کارگاه های نجاری، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند و ترجیحا از شهرستان خمین تهیه می‌شود. ۹۵ درصد فروش مجموعه از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، و به امید خدا در حال راه اندازی 4 فروشگاه ملی و یک فروشگاه مجازی بین المللی از طریق بازارمکان های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هستیم .البته چند نفر هم بازاریاب در سراسر کشور داریم که سفارشات آنها با پست ارسال می‌شود. البته روش فروش ما کاملا اینترنتی است و ما فعلا هیچ فروشگاه فیزیکی با نام برند هدیه عسل نداریم. از طریق فروش اینترنتی دسترسی ما به بازار سراسر کشور و حتی گاها خارج از کشور بسیار آسان است.

وی در خصوص مشکلات پیش رو گفت: بیشترین مسئله ما در این حوزه بالا رفتن هر روزه و هر ساعته قیمت مواد اولیه بسته بندی و ارسال است. بماند که در زمینه مواد اولیه و ادوات زنبورداری نیز به شدت با بالا رفتن نامتعارف قیمت‌ها روبرو شدیم. این مسئله زمانی برای ما مشکل آفرین می‌شود که حجم تولید ما بدلیل کاملا خالص و طبیعی بودن محصول، خیلی بالا نمی‌رود که بتوانیم از طریق تولید بالاتر درآمد بیشتر داشته باشیم. بالا بردن تولید عسل خالص و طبیعی در گرو داشتن کندوی بیشتر و زنبورستان بیشتر است که این موضوع هم با توجه به دو شرط اقتصادی و شرایط آب و هوایی و خشکسالی ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

وی در خصوص همکاری خود با با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و تسهیلگری جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در حال اجراست و من به عنوان پیشران در این طرح در موارد مورد نیاز با این طرح همکاری می‌کنم.

او با اشاره به اینکه در این طرح به عنوان پیشران حوزه تولید عسل با ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی کمک‌کننده کسانی که به این عرصه وارد شده اند، هستم، گفت: پیشرانان هدایت این افراد یا کسانی که مشغول به فعالیت‌های جزء یا مدیریت نشده در این حوزه هستند را بعهده دارند؛ به این شکل که با برگزاری کارگاه های تخصصی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز در زمینه نگهداری، پرورش، تولید و بسته بندی برای افراد تحت پوشش خود به پیشبرد اهداف طرح کمک می‌کنند و در واقع افرادی که وارد این طرح می‌شوند را به لحاظ آموزش، حرفه آموزی و بالا نگهداشتن روحیه کاری مورد حمایت قرار می‌گیرند.و انشالله بزودی کارگاههای تخصصی در حوزه بسته بندی و برند سازی عسل و روش های نوین برداشت را با سایر پیشران ها خواهیم داشت.

نوروزی بیان کرد: بزرگترین هدف طرح ملی  توسعه مشاغل خانگی در حوزه کار آفرینی است و قطعا این طرح باعث تشویق جوانان و افراد جویای کار در جامعه خواهد شد که هنوز راه خود را پیدا نکرده‌اند. این طرح با مدیریت و حمایت کسانی که به تازگی استارت حرفه و کارشان را زده‌اند و با ارائه آموزش‌ و بعد از آن با ایجاد فروشگاه های اینترنتی قطعا فضای بهتری برای فروش کشوری و حتی بین المللی محصولات این افراد را هموار می‌کند و مطمئنا باعث ایجاد اشتغال پایدار و تولید بیش از پیش خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که بنظر شما همکاری با این طرح چقدر می‌تواند مشکلات فعالان حوزه تولید عسل را برطرف ‌کند و بازار بهتری برای شما و کسانی که زیر مجموعه شما هستند را فراهم کند؟، گفت: قطعا هر کاری که بصورت تیمی انجام شود نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. اگر یک تولید کننده بخواهد به صورت انفرادی آموزش ببیند و تولیداتش را وارد بازار کار کند و شناخته شود، تبلیغ کند و مشتری پیدا کند، قطعا زمانبر است و چه بسا در مواردی هم  باعث دلسردی و دلزدگی از کار خواهد شد.

او گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی حمایت واقعی از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد. حمایتی که به بهترین و ساده ترین و زیباترین شکل ممکن بازار فروش محصولات را فراهم کند به پیشرفت هر فعالیتی کمک می کند و می‌تواند باعث رونق اقتصادی خانواده‌ها و تولیدکنندگان شود. از طرفی کارهای خرد خانگی نیز رونق می‌گیرند و هرکسی به اندازه توانایی و مکانی که در دسترس دارد با حرفه‌ای که آشناست یا بدان علاقه دارد برای خودش درآمد اقتصادی خواهد داشت.

نوروزی بیان کرد: براساس هرم مازلو برطرف شدن نیازهای اولیه انسان از زیر بنایی ترین پایه‌ها برای رشد شخصیت، ذهنیت و نهایتا توسعه یافته شدن انسان است و یکی از مهمترین شاخصه‌ها در این هرم برطرف شدن نیازهای اقتصادی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و رفاه است که می‌تواند افراد جامعه را به آرامش برساند تا در گام بعدی بتواند به توسعه خود پرداخته و رشد کند. چه بسا از دل این رشدها تولید کنندگان بزرگی ظاهر شوند که بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور زمینه ای برای اشتغال دیگر افراد جامعه را ایجاد کنند و بنده به این مهم بسیار خوشبین هستم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: