bazarnews

کد خبر: ۹۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
جواد تاراسی اظهار کرد: استان زنجان از لحاظ برخورداری از ماشین‌آلات برداشت گندم در وضعیت خوبی قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه کمباین بومی در استان فعال است، عنوان کرد: از این تعداد ۳۰۰ دستگاه آن طی یکی دو سال اخیر اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه  امسال ۶۰ هزار تن انواع کود تامین و توزیع شده است، اضافه کرد: این مقدار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

تاراسی با اشاره به اینکه تسهیلات ۱۰۰ میلیارد ریالی به گندم‌کاران به‌ عنوان سرمایه در گردش برای حفظ تولید ارائه می‌شود، گفت: ۴۱۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات کشاورز کارت و ۲۱۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش و در مجموع حدود ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به این امر اختصاص یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تامین ۱۹۵ تن سم مورد نیاز استان برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز، بیان کرد: برای جبران کم‌آبی و کمک به افزایش تولید گندم باید علف‌های هرز کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه علف‌های هرز آب زیادی مصرف می‌کنند، بیان کرد: از ابتدای سال در ۱۵ هزار هکتار کنترل آفات آغاز شده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بود که ۱۵۸ درصد در این زمینه رشد داشته است.

تاراسی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش تغذیه و آبیاری، گیاه مستعد جذب آفت سن گندم می‌شود، با وجود گرانی سم و مشکلات کشاورزان، امسال در ۲۹ هزار هکتار سم‌پاشی انجام شده است، اضافه کرد: سال گذشته میزان سم‌پاشی برای کنترل سن مادر ۲ هزار هکتار بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: سم‌پاشی در زنجان رشد یک هزار و ۴۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه زنجان نخستین استان در استفاده از بذر استاندارد و گواهی شده است،  تاکید کرد: در این زمینه 100 درصد بذور استاندارد را تهیه و تامین کرده و اجازه ندادیم از بذرهای بی‌کیفیت استفاده شود.

فارس/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: