bazarnews

کد خبر: ۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
بازارنیوز بررسی می کند؛
بر اساس آمار منتشر شده توسط یورو استات، کشورهای عضو اتحادیه اروپانزدیک 69 میلیارد یورو لباس از خارج از این اتحادیه وارد کرده اند که چین با 21 میلیارد یورو (سهم 30 درصدی) بزرگترین مبدا این پوشاک صادراتی بوده است. پس از آن نیز بنگلادش با 12 میلیون یورو (سهم 18 درصدی) و ترکیه با 8 میلیون یورو (سهم 12 درصدی) در جایگاههای بعدی قرار دارند.

گروه بین الملل بازارنیوز - مسعود قالیباف؛ یورو استات به مناسبت روز انقلاب مد (۲۴ آوریل) گزارشی از وضعیت صادرات و واردات پوشاک به اتحادیه اروپا در سال 2020 منتشر کرد. برای جلوگیری از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در سال ۲۰۲۰، کشورهای اطراف جهان اقدامات بازدارنده مختلفی انجام دادند که بر تجارت بین‌المللی کالا به خصوص پوشاک تاثیر منفی گذاشت. در نتیجه، علی‌رغم گرایش فزاینده در طول دهه گذشته (تا ۲۴ درصد از سال ۲۰۱۰)، واردات پوشاک به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۴ درصد کاهش یافت.

در حالی که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ ارزش ۶۹ میلیارد دلار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را وارد کرد، صادرات پوشاک به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ به ۳۰ میلیارد دلار رسید. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، صادرات به دنبال افزایش مداوم در طول دهه گذشته (تا ۶۴ % افزایش در مقایسه با سال ۲۰۱۰)، ۱۴ درصد کاهش در ارزش را ثبت کرد.

بررسی وضعیت صادرات پوشاک در دنیا/ سهم کمتر از 0.1 درصدی ایران

منبع آمار

 

چین، منشا اصلی لباس‌های وارداتی

واردات پوشاک از کشورهای غیر اتحادیه اصولا از چین (۲۱ میلیارد، یا ۳۰ درصد کل لباس‌های اتحادیه اروپا)، بنگلادش (۱۲ میلیارد، ۱۸ درصد) و ترکیه (۴ میلیارد، ۶ درصد) و کامبوج (۴ میلیارد، ۴ درصد) و کامبوج (۲ میلیارد، ۴ درصد)بودند.

آلمان، بزرگ‌ترین وارد کننده پوشاک

در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۱۷ میلیارد دلار پوشاک توسط آلمان از کشورهای عضو غیر اتحادیه اروپا وارد شد (۲۵ % از کل واردات این اتحادیه از واردات پوشاک با ارزش). این امر آلمان را به بزرگ‌ترین وارد کننده اروپایی پوشاک از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، پیش از اسپانیا (۱۰ میلیارد، ۱۵ درصد)و فرانسه (تقریبا ۱۰ میلیارد، ۱۴ %)تبدیل می‌کند.

بررسی وضعیت صادرات پوشاک در دنیا/ سهم کمتر از 0.1 درصدی ایران

منبع آمار 

 

ایتالیا، بزرگ‌ترین صادرکننده لباس

 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایتالیا در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۱۰ میلیارد دلار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر کرد (۳۳ درصد از کل صادرات - اتحادیه اروپا به ارزش). این امر ایتالیا را به بزرگ‌ترین صادرکننده لباس، پیش از آلمان (۵ میلیارد، ۱۷ %)، اسپانیا (۴ میلیارد، ۱۴ %) و فرانسه (تقریبا ۴ میلیارد، ۱۳ %) تبدیل می‌کند.

وضعیت صادرات پوشاک در ایران

طبق اعلام سایت سازمان تجارت جهانی، کشورمان در حوزه صادرات پوشاک سهمی کمتر از 0.1 درصد در اقتصاد دنیا دارد. در سال 1399کرونا ضربات شدیدی را به صنعت پوشاک کشور وارد کرد، اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفت و تداوم ممنوعیت واردات پوشاک خارجی، سال گذشته دوره رشد تولید پوشاک داخلی بود. 

بررسی وضعیت صادرات پوشاک در دنیا/ سهم کمتر از 0.1 درصدی ایران

افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با اشاره به اهمیت بخش پوشاک در حوزه صادرات گفت : این صنعت در شرایط تحریمی می‌تواند کمک بزرگی برای کشور باشد. صادرات صنعت پوشاک طی پنج ماهه سال 1399 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

طبق گفته سخنگوی گمرک سید روح اله لطیفی: «در سال گذشته پوشاک ایران به چهار کشور روسیه، یمن، افغانستان و عراق صادر شده است. اما در سال 1399 میزان صادرات پوشاک ایران از ۴ کشور به ۲۹ کشور افزایش یافته است.

در سال ۱۳۹۹ تولیدات پوشاک ایران به کشورهای افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، امارات، عراق، عمان، قطر، کویت، روسیه، ترکیه، آلمان، انگلستان، کانادا، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، دانمارک، استرالیا، ونزوئلا، نیجریه، ساحل عاج، کره و ژاپن صادر شده است.»

در نمودار زیر که اطلاعات سال 99 آن با استناد به صحبت مسئولین مربوطه و به صورت تخمینی منتشر شده است، شاهد روند رو به رشد صادرات از سال 1395 هستیم. 

بررسی وضعیت صادرات پوشاک در دنیا/ سهم کمتر از 0.1 درصدی ایران

منبع آمار : اطلاعات مندرج در سایت سازمان تجارت جهانی

 به‌ علت افزایش نرخ ارز، صادرات پوشاک کشورمان در سال گذشته رونق گرفت و علاوه بر آن در برخی کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان، خرید پوشاک ایرانی و انتقال آن به صورت رسمی یا غیررسمی به صرفه بود. در حالی که هنوز کل آمار صادرات مربوط به بخش پوشاک کشور در سال گذشته استخراج نشده ، به گفته نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تا پایان مهرماه پارسال نزدیک به ۵۰ میلیون دلار صادرات در این حوزه ثبت شده است.

مجید نامی گفت :  در سال‌های گذشته سرانه مصرف پوشاک ایرانی‌ها در آمارها ۱۵۰ دلار عنوان می‌شد که بازاری به بزرگی ۱۲ میلیارد دلار را رقم می‌زد، اما این روزها بزرگی این بازار ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن تولیدات داخلی است و بقیه ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار از طریق قاچاق و بخشی نیز توسط اجناس خارجی که در کشورمان تولید می‌شوند پوشش داده می‌شود.

مجید نامی در پایان مشکلات مراودات بانکی و تحریمها را بزرگترین مانع صادرات پوشاک ایران به اروپا عنوان کرد و گفت : مشکل اصلی مساله تحریم‌ها است که موجب شده مراودات بانکی ایرانی‌ها با خارج از کشور قطع شود. باید بتوانیم بازارهای خارجی را حفظ کرده و پیوستگی در حضور در آن بازارها داشته باشیم، زیرا وقتی بازار از دست می‌رود به دست آوردن آن بسیار دشوار است.

به نظر می رسد با توجه به زمزمه رفع تحریمها و برقراری ارتباطات بین بانکی، لازم است تا اهتمام بیشتر به مقوله تولید داخلی پوشاک و صادرات آن به بازار بزرگ مصرفی اروپا صورت پذیرد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: