bazarnews

کد خبر: ۹۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
 مهاجرت بسیاری از خانوارهای کم درآمد و بیکار به قصرشیرین برای یافتن شغل و رفاه بیشتر باعث گسترش حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.

حاشیه‌نشینی معضلی که این روزها گریبان بیشتر شهرها را گرفته و منجر به ساخت و سازهای غیر مجاز شده در قصرشیرین با تدبیر مناسب دولتمردان در حال بر طرف شدن، است.

با توجه به اینکه مناطق حاشیه این شهر وضعیت مناسبی ندارد از این رو موجب کاهش کیفیت زندگی شده و خدماتی به ساکنان ارایه نمی‌شود.

حاشیه‌نشینی در واقع جایی در کنار شهرهاست که نه جز مناطق شهری و نه روستایی بوده و از امکانات فرهنگی و زیرساخت های مناسب در آنها خبری نیست.

نبود راه مناسب دسترسی، محروم بودن از خدمات مدیریت شهری و شهرداری برای ساماندهی معابر با توجه به عدم الحاق به شهر، نبود امکاناتی همچون زمین بازی و یا بوستان برای سپری کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، همه و همه از مشکلات عجین شده با حاشیه‌نشینی است.

پتانسیل بالای اقتصادی شهرستان قصرشیرین و وجود ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان با کارکرد اقتصادی بالا باعث شده در سال‌های گذشته افرادی به این منطقه مهاجرت کرده و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در محلات حاشیه کنند عموم آنها از قشر کم درآمد جامعه هستند.

حاشیه‌نشینی شامل محله بلوک‌های قصرجدید، پالی آباد و محله پشت امیدوار است علاوه بر معضلات همه گیر حاین مناطق، در جریان زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ واحدهای مسکونی که به شکل غیرمجاز در این محلات ساخته شد نیز همچون دیگر مناطق شهری آسیب زیادی دیدند.

در قصرشیرین برای پیشگیری از این معضل بعد از زلزله مهیب سال های ۹۶ و ۹۷ و فرصت سازی از قبل زلزله در لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب، فرصتی فراهم شد تا با پیگیری و تدبیر دولتمردان شاهد سرانجامی خوش برای پایان دادن به حاشیه نشینی در این شهرستان مرزی باشیم.

با توجه به نداشتن اسناد مالکین تسهیلات نوسازی و یا مقاوم سازی برای تعمیر این واحدها به ساکنان ارایه نشد که بحث الحاق محلات حاشیه نشین و واگذاری زمین های واحدهای مسکونی که در سال های قبل به صورت غیرمجاز ساخته شده و هم اکنون چند سال از ساخت آنها می گذرد، توسط دولت تدبیر مطرح شد که بالاخره این پیگیری ها نتیجه داده و واگذاری این محلات به شهر در دستور کار قرار گرفته است.                                                                      

سامان دهی محله بلوکی های قصرجدید اقدامی بزرگ و بی نظیر  است

 فرماندار قصرشیرین در جلسه بررسی آخرین وضعیت محلات حاشیه با حضور مسوولان ادارات متولی گفت: تعیین تکلیف واحدهای حاشیه نشین و معروف به بلوکی ها کاری بسیار بزرگی است که در سطح استان کرمانشاه و کشور بی نظیر بوده و مردم و دستگاه‌های دولتی مرتبط جهت اجرای طرح باید از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

مرادعلی تاتار افزود: ما در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب که در جریان زلزله آبان سال ۹۶ در منطقه حضور یافتند و برفرصت سازی از قبل این حادثه تاکید کردند، تلاش کردیم تا مناطق حاشینه نشین قصرشیرین شامل قصرجدید، پالی آباد و امیدوار به شهرالحاق شود که ساکنان این مناطق از کیفیت زندگی همانند دیگر نقاط شهری برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های مجموعه فرمانداری و راه شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر و حمایت‌های استاندار کرمانشاه هم اکنون شاهد واگذاری واحدهای مسکونی محله بلوکی های قصرجدید هستیم.
فرماندار قصرشیرین تاکید کرد: در خصوص محلات پالی آباد و امیدوار نیز با رفع مشکلات قانونی و اداری امید داریم نقاط حاشیه نشینی بطور کلی از چهره قصرشیرین پاک شود.

تقسیم بندی ۱۷۸ قطعه زمین برای واگذاری

فرماندار قصرشیرین گفت: تلاش دستگاه‌های اجرایی بلوکی های قصرشیرین به مرحله واگذاری زمین رسیده و ۱۷۸ قطعه زمین تقسیم بندی و به صورت مرحله به مرحله توسط راه و شهرسازی به مردم واگذار می‌شود.

تاتار ادامه داد: در مرحله اول ۲۰ واحد برای تخریب و بازسازی، آماده شروع به کار و واگذاری زمین است.
وی افزود: زمین هایی را که قبلاً بصورت غیرمجاز توسط مردم تصرف شده بود به برکت تدبیر نظام و دولت تعیین تکلیف شده و اکنون با اهتمام مسوولان امر که در واقع نماد عینی حمایت از مرزنشینان و محرومان است به مرحله واگذاری قانونی به مردم حاشیه نشین رسیده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: