bazarnews

کد خبر: ۹۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل تاکید کرد: در سال‌های اخیر، شاهد ظهور و بروز پول‌های قوی هستیم که عملکرد متفاوتی نسبت به دلار داشته اند. به عنوان مثال، طی این سال ها، ارزش یورو در مقابل دلار حفظ شده و پول‌هایی مانند یِن ژاپن و یوان چین تقویت شده اند. این مسئله مهمی است که باید در نظر بگیریم.
گروه بین الملل بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید کمیل طیبی، مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون گزارش اخیر صندوق بین المللی پول با عنوان«کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی جهانی به پایین ترین سطح ۲۵ سال اخیر»، علت این اتفاق را تشریح و اظهار کرد: درباره علت این اتفاق، چند دلیل را می‌توان در نظر گرفت. یکی از این دلایل این است که در سال‌های اخیر، شاهد ظهور و بروز پول‌های قوی هستیم که عملکرد متفاوتی نسبت به دلار داشته اند. به عنوان مثال، طی این سال ها، ارزش یورو در مقابل دلار حفظ شده و پول‌هایی مانند یِن ژاپن و یوان چین تقویت شده اند. این مسئله مهمی است که باید در نظر بگیریم.

وی افزود: علاوه بر آن، وقتی بحران‌هایی مانند کرونا شکل می‌گیرد ریسک برخورداری از ذخایر ارزی که محدود به یک ارز رایج باشد، بالاست. این تغییرات را در سال ۲۰۲۰ در مورد ذخیره طلای کشور‌ها هم دیدیم که کاهش پیدا کرد و شاهد بودیم که بین کاهش ذخایر طلا و ذخایر دلار همبستگی وجود داشت.

طیبی اضافه کرد: تنوعی که در پول‌های قوی به وجود آمده از یک طرف و ترجیح کشور‌ها به استفاده از ارز‌های متونع از طرف دیگر نیز باعث این اتفاق شده است. کشور‌ها ترجیح می‌دهند لنگرگاه پولی خود را متناسب با شرکای تجاری خود انتخاب می‌کنند. مثلا اگر کشوری بیشترین تجارت را با چین دارد، سعی می‌کند لنگرگاه ارزی خود را یوان در نظر بگیرد.
 
*سیاست‌های ترامپ، عامل دیگر

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: نکته دیگر مشکلات ناشی از دوره ترامپ بوده که اثرات اقتصادی به وجود آورد و تداوم سیاست‌های ترامپ، ریسک ناشی از معاملات دلاری را افزایش داد. باید این نکته را در نظر بگیریم که در آینده، چشم انداز دلار تقویت این ارز است، با توجه به این که دستگاه بایدن سر کار است و تنش‌زدایی را در دستور کار دارد. وقتی این شرایط اتفاق بیفتد، زمینه سرمایه گذاری تقویت می‌شود و تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند شرایط تقویت دلار را فراهم کند.
 
*تاثیر بازار نفت و نوسانات دلار بر کاهش سهم این ارز 

طیبی با بیان این نکته که بهره بردن از کیف پول یا دارایی متنوع در کشورها، به منزله کم شدن ریسک ناشی از برخورداری و تکیه بر ارزی مانند دلار است، اظهار کرد: نوساناتی که در چند سال اخیر، در موقعیت‌هایی از زمان، در ارتباط با کاهش ارزش دلار نسبت به پول دیگر مانند یورو، عامل دیگری برای کاهش دلار در سبد ذخیره ارزی کشورهاست. علاوه بر این، باید تاثیر افت بازار نفت هم در این زمینه در نظر گرفت.

وی در پایان افزود: زمانی که دارایی متنوع شود و امکان مبادلات بر اساس ارز‌های دیگر مانند ارز‌های دیجیتال  شکل بگیرد، تنوع و گسترش تجارت را به دنبال خواهد داشت. اگر قرار باشد در چند سال آینده تکیه بر نفت داشته باشیم و نفت هم بر اساس دلار ارزش گذاری شود، تحریم‌ها شرایط بدی را برای ما خواهند داشت، چون منابع تامین دلار کم می‌شود و شوک‌های ارزی که شوک دلاری بوده، به وجود می‌آید؛ لذا تنوع ارزی در ذخیره بین المللی، می‌تواند به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک کننده باشد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: