bazarnews

کد خبر: ۹۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کمبود نهاده‌های دامی در اثر خشکسالی و کاهش واردات و از سویی ایجاد بازار سیاه نهاده‌های دامی در کشور دام‌داران را به سوی فروش دام مولد به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید کشانده است.

بخشی از نهاده‌های مورد نیاز در صنعت تولید گوشت قرمز و سفید از طریق تولیدات داخلی و بخشی از آن از طریق واردات از کشورهای دیگر تامین می‌شود. در سال‌های اخیر به‌دلیل تشدید تحریم‌های ظالمانه خرید اقلام وارداتی مورد نیاز کشور از مبدا کشورهای دیگر چندان هم آسان نبوده و در هیمن موضوع خرید نهاده‌های دام و طیور، کشور ما با مشکلات بسیاری مواجه بوده است.

راه تامین نهاده‌های دامی

علاوه بر تحریم‌ها، مشکلات ناشی از بروز خشکسالی‌های اخیر در همه کشورهای تولید کننده نهاده‌های دامی، تامین این اقلام ضروری را با مشکل مواجه کرده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون کشور ما با کمبود نهاده‌های دام و طیور مواجه است.

این در حالی است که افزایش قیمت نهاده‌های دامی بازار سیاه این نهده‌ها را در کشور به‌وجود آورده و با وجود این‌که نهاده‌های دامی با قیمت‌های دولتی در میان دامداران توزیع می‌شود برخی از آن‌ها با خروج از روند تولید اقدام به فروش نهاده‌های سهمیه‌ای دولتی خود در بازار آزاد به چندبرابر قیمت دولتیمی کنند و این‌گونه قیمت نهاده‌ها با دلال بازی‌ها در بازار آزاد افزایش یافت است.

تولید کننده‌ای که نهاده‌های دامی خود را با این قیمت ها از بازار آزد تامین می کند هزینه های تولید از جمله دستمزد کارگران را باید افزایش دهد اما نزخ خرید گشوت قرمز از تولیدکنندگان آنچنان که باید کفاف هزنیه های تولید را داشته باشد، بالا نمی رود بنابراین دامداران برای جبران هزینه های ناشی از تولید خود به سمت فروش دام مولد خود روی می آورند.

اما فروش دام مولد، دامی که قرار است در بهار و پاییز با آنها تولید گوشت شود سبب کمبود گوشت قرمز و در نتیجه افزایش قیمت آن در بازارهای آزاد می‌شود.

جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران با تشریح عوامل کاهش نهاده‌های دامی می‌گوید: خشکسالی‌های اخیر سبب کاهش نهاده‌های دامی تولید داخل شده و از سویی تشدید تحریم‌ها راه واردات را نیز بر وارد کنندگان نهاده‌های دامی سخت‌تر کرده است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت در بازارهای دولتی و آزاد نهاده‌های دامی می‌افزاید: نبود مدیریت درست در زمینه توزیع نهاده‌های دامی در بازار تقاضا سبب به وجود آمدن دلال بازی‌هایی در زمینه مدیریت شده همین امر دامداران را مجبور می‌کند نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت چند برابری تهیه کنند.

تخصیص نهاده‌ها به گوشت قرمز

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دام‌پروران با بیان این‌که آخرین اولویت جهاد کشاورزی در تخصیص نهاده‌ها، گوشت قرمز است، بیان می‌کند: اختصاص مناسب و به میزان مورد نیاز نهاده های دامی سبب تعادل تولید و عرضه گوشت قرمز در بازار می‌شود.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت تولید و عرضه گوشت قرمز عنوان کرد: با این حال آنچه دست مردم می‌رسد قیمت بالایی دارد که به ضعف سیستم نظارت، توزیع و مدیریت برمی‌گردد و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

به گفته آزاد قیمت خرید هر کیلو گوشت دام سبک ۶۰ هزار تومان است اما در بازار این گوشت تا ۱۲۰ هزار تومان و بیشتر به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر انباشت دام وجود ندارد و افزایش نرخ گوشت قرمز به دلیل معیوب بودن چرخه توزیع است و در صورتی که دولت اقدام به خرید تضمینی گوشت از دام‌داران کند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز به وظایف خود عمل کند نرخ گوشت قرمز مدیریت خواهد شد.

چرخه معیوب تولید گوشت قرمز

این مسئول با بیان این‌که فروش دام سبک به علت به صرفه نبودن تولید گوشت می‌تواند چرخه‌ای معیوب در تولید گوشت قرمز به‌وجود آورد خواستار رفع مشکلات دامداران و تامین نهاده‌های مورد نیاز آن‌ها شد تا هزینه‌های تولید کاهش یافته و دلال بازی‌ها نیز نتواند نرخ گوشت را افزایش دهد.

 ضعف در بازار توزیع مواد غذایی موضوع جدیدی در مدیریت کشورنیست و پیش از این در اقلام مصرفی دیگری همچون روغن و مرغ شاهد آن بوده‌ایم اما در صورت تداوم روند کنونی تولیدکنندگان بسیاری حاضر به ادامه فعالیت خود در این زمینه نخواهند بود و ترجیح می‌دهند بازارهای آزاد را برای امرار معاش خود انتخاب کنند که ریسک تولید را نداشته و سودآوری آن‌ها از روند تولید نیز بیشتر است به این ترتیب ضربه‌های جبران ناپذیری به چرخه تولید در کشور وارد می‌شود که این ضربه‌ها می‌تواند چرخ‌های اقتصادی کشور را یکی پس از دیگری از حرکت باز دارد.

تهران نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: