bazarnews

کد خبر: ۹۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
به گفته حسینی، 60روستا در برنامه مهاجرت معکوس قرار دارد و امسال تعداد این روستاهای اولویت‌دار به حدود 150روستا رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: در دو سال اخیر نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در استان گلستان شتاب گرفته و امسال با ساخت ۱۰هزار مسکن روستایی جهشی در ساخت مسکن روستایی خواهیم داشت.

 

سیدمحمد حسینی افزود: از 228هزار واحد مسکونی موجود در روستاهای استان بیش از 110هزار خانه، غیرمقاوم و ناایمن است.

وی با اشاره به جهش در ساخت مسکن روستایی نیز ادامه داد: با استقبال خوب مردم از ظرفیت‌های بنیاد در بخش مسکن تا کنون بیش از 80هزار واحد مسکونی روستایی احداث شده که 22هزار واحد آن مربوط به سال‌های 98و99 بوده و برای امسال نیز احداث 10هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار است.

حسینی افزود: تثبیت مالکیت با صدور بیش از 100هزار جلد سند مالکیت شهری و روستایی(با همکاری اداره ثبت)، واگذاری بیش از 8هزار و 500قطعه زمین با کاربری مسکونی با مساحت بیش از 2میلیون مترمربع به جوانان، زوج‌های جوان و بدون مسکن در روستاهای استان از دیگر اقدامات بنیاد برای توسعه روستاها، حفظ و افزایش جمعیت روستایی از طریق مهاجرت معکوس است.

وی با اشاره به حادثه خیزی گلستان از سیل گرفته تا زلزله و زمین لغزش و رانش و بی توجهی به مقاوم سازی خانه‌های روستایی گفت: امکان وقوع حادثه در زمان بروز حوادث، فاجعه‌ای انسانی در گلستان وجود دارد.

حسینی افزود: در سال‌های اخیر به ویژه بعد از سیل نوروز98، روستاها به کارگاه‌های بزرگ ساخت و ساز تبدیل شده‌ و در دو سال اخیر حدود 15هزار خانه جدید در روستاها ساخته شده است.

علاوه براین در دهه‌های اخیر مهاجرت روستاییان به شهرها در حال افزایش بوده است؛ تفکیک، قطعه بندی و فروش زمین‌های کشاورزی و از بین رفتن تولید در برخی روستاها و البته توسعه حاشیه نشینی در اطراف شهرها و حتی روستاهای بزرگ، یکی از دغدغه‌های جدی در استان است. ماندگاری جمعیت در روستاها و حتی مهاجرت معکوس به مناطق روستایی، یک اولویت بنیاد مسکن است.

به گفته حسینی، 60روستا در برنامه مهاجرت معکوس قرار دارد و امسال تعداد این روستاهای اولویت‌دار به حدود 150روستا رسیده است.

 مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان افزود: طبق آمارها استان گلستان بعد از استان سیستان و بلوچستان با 46.8درصد، دارای دومین جمعیت روستایی در سطح کشور است که باید برای حفظ و ماندگاری این جمعیت عظیم و مولد در روستاها فکری کرد.

حسینی یکی از اتفاقات مثبت در سال‌های اخیر را مهاجرت معکوس به برخی روستاها عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت معکوس به 60روستای استان بودیم و امسال تعداد این روستاها به 150روستا افزایش پیدا کرده است.

وی  افزود:طبق برنامه‌ی تدوین شده اولویت اجرای طرح‌های عمرانی در این روستاها بوده که البته باید برخی ویژگی‌ها از جمله وسعت، جمعیت و غیره را هم مدنظر قرار دهیم.

برچسب ها: گلستان ، روستا ، خانه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: