bazarnews

کد خبر: ۹۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
زمانی که ناآرامی های اجتماعی مانند اعتراضات گسترده و شورش ها رخ می دهد چه اتفاقی برای بازار سهام رخ می دهد؟ آیا سرمایه گذاران از این اختلال ها ترسیده اند؟ یا اینکه آن ها از احتمال تغییر مثبت در واکنش به ناآرامی ها دلخوش هستند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز - مسعود قالیباف؛ نمودار هفته ما، که از مقاله اخیر فیلیپ بارت و سوفیا چن[2] کارمندان صندوق بین المللی پول گرفته شده است، از مجموعه­ ای جدید از 156 رویداد ناآرامی اجتماعی در طول سال های 2011 تا 2020 استفاده می­کند تا پاسخ به سوالات فوق را روشن کند. بررسی ها نشان می دهد که کشورهایی که نهادهای بازتر و دموکراتیک ­تری دارند، نا آرامی­های اجتماعی تأثیر ناچیزی بر بازده بازار سهام دارد (خط آبی). در مقابل کشورهایی با رژیم­ های مستبدتر، این تأثیرات بزرگ و منفی است: به طور متوسط، بازده بازار سهام طی سه روز بعد از ناآرامی دو درصد و در ماه بعد از نارآرامی حدود 4 درصد کاهش می­ یابد (خط سیاه).

این یافته­ ها با نمونه ­های جهان حقیقی سازگار است. به عنوان مثال، بازارهای سهام در فرانسه- کشوری با نهادهای باز و قوی- در روزهای پس از اعتراضات جلیقه زردها در اواخر سال 2018 عمدتاً بدون تغییر بودند.

البته، به دلایل بسیاری غیر از نهادهای سیاسی اختلافاتی در کشورها ممکن است، وجود داشته باشد. بنابراین، ما این رابطه را پس از محاسبه عوامل دیگری که ممکن است با درجه اقتدارگرایی نهادی مانند شدت نا آرامی­ها و سطح درآمد کشور مرتبط باشد، بررسی کردیم که نتایج قبلی برقرار است.

بازار سهام چگونه به ناآرامی های اجتماعی پاسخ می دهد+ نمودار

 

برای کاوش بیشتر در مورد اینکه چه نوع نهادهایی ممکن است مهم باشد، این مقاله با استفاده از شش معیار نهادهای اجتماعی و سیاسی که شاخص حکمرانی بانک جهانی را تشکیل می­ دهد، آزمون­های بیشتری را انجام می­ دهد. از این میان، دو عامل در کاهش واکنش­های منفی بازار سهام در برابر حوادث ناآرامی اجتماعی نقش اساسی دارند: مشارکت مردم در دولت و توانایی دولت در تنظیم بازارها به روش­هایی که موجب توسعه بخش خصوصی می­شوند.

چه نوع رفتار سرمایه ­گذاری ممکن است این الگوها را توضیح دهد؟

از جمله رفتار سرمایه گذاری که می تواند الگوی تأثیرگذاری ناآرامی های اجتماعی بر بازار سهام را تأیید کند حجم سهام معامله شده است که به دنبال یک ناآرامی شدید به شدت افزایش می­ یابد. از آنجا که معاملات بیشتری هنگام اختلاف نگاه سرمایه­ گذاران در مورد ارزش دارایی اتفاق می­افتد، حجم معاملات بالاتر به طور معمول نااطمینان بیشتری را نسبت به چشم انداز آینده نشان می­ دهد. این نتیجه نشان می ­دهد که نا آرامی­های اجتماعی به جای ایجاد اختلال مستقیم در فعالیت اقتصادی از طریق یک کانال اطلاعاتی غیر مستقیم بر بازده بازار سهام تأثیر می­گذارد.

در مجموع، این نتایج بیانگر این است که در کشورهایی که استاندارهای بالای حکمرانی دارند، نا آرامی­های اجتماعی منجر به اختلاف نظر و نااطمینانی بیشتر درباره عملکرد اقتصادی در آینده نمی ­شود. این شاید نشان دهنده توانایی نهادهای بازتر در تطبیق دادن نظرات متفاوت و یافتن راه حل­هایی برای سازش باشد.

در مقابل، این انعطاف­ پذیری ممکن است در سیستم­های اقتدارگراتر وجود نداشته باشد. در آنجا، ممکن است نهادها کمتر بتوانند خود را با مشکلات اجتماعی سازگار شوند، به این معنی که نا آرامی­ها می­تواند منجر به افزایش ترس از نااطمینانی بیشتر شود و سرمایه گذاران را از این امر باز دارد.

 

Source: https://blogs.imf.org/2021/05/10/how-stock-markets-respond-to-social-unrest/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

[1]  How Stock Markets Respond to Social Unrest

[2] Philip Barrett and Sophia Chen

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: