bazarnews

کد خبر: ۹۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: بانک‌های ما پشتیبان تولید نیستند و نقدینگی را به بازار‌هایی می‌برند که برایشان سودآور باشد که باعث شده دسترسی به منابع تولید کننده ما ضعیف شود.
خلیلیان: بانک ها پشتیبان تولید نیستند/اقتصاد در رکودِ مزمن عرضه و تقاضاست+فیلم
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ صادق خلیلیان وزیر اسبق کشاورزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون برنامه‌های اقتصادی خود برای اداره دولت سیزدهم، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، اولویت اول هر یک از نامزد‌ها اقتصاد، تولید و معیشت مردم و همچنین اشتغال و ازدواج جوانان است. این‌ها چالش‌های اصلی هستند که باید در دولت آینده به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: خوشبختانه کشور ما پس از انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته، اما در برخی بخش‌ها هم عقب‌ماندگی‌هایی داشتیم؛ مانند عدالت اقتصادی و فساد اقتصادی برخی از مسئولین که در این دولت، خیلی خود را نشان داد و دیدیم برخی بستگان دولتمردان از رانت‌های اقتصادی برخوردار شدند. اگر بخواهیم در یک جمله وضعیت اقتصاد کشور را توصیف کنیم، باید بگوییم که در وضعیت رکود مزمن از ناحیه تولید و تقاضا به سر می‌بریم. تورم، تبعیض و فاصله طبقاتی هم در این دولت گسترده شد؛ لذا راهکار‌های هرکدام از نامزد‌ها باید به طور مشخص برای این موارد باشد.

خلیلیان اضافه کرد: کشور ما منابع و ثروت عظیمی دارد، بنابراین وجود فقر و یا مناطق محروم در کشور قابل توجیه نیست. حال که ۴۲ از پیروزی انقلاب گذشته و دولت‌ها و مجالس مختلف آمدند و رفتند، انتظار ما به عنوان کشوری که صاحب نفت و معادن بسیار غنی و جزو ۲۰ کشور برتر اقتصادی دنیا هستیم، وجود مردم فقیر نیست؛ بنابراین ما باید تحول اساسی در کشور به وجود بیاوریم و دولت قدرتمند، هوشمند و نوگرا و در عین حال متکی به جوانان با انگیزه بر سرکار بیاید که این‌ها بتوانند کمک کنند و تزریق جوانی و تجربه را در دولت داشته باشیم و دولت بتواند با انگیزه و فعالیت قوی، کار‌ها را پیش ببرد.

کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: برای این که بتوانیم این کار‌ها را انجام دهیم باید همزمان هم از تولید و هم از قدرت خرید مردم حمایت کنیم، برای این که اقتصاد ما هم از ناحیه عرضه و تولید دچار رکود است و هم از ناحیه قدرت خرید و تقاضا و این دو، عمق رکود اقتصادی را در کشور گسترده‌تر کرده است؛ بنابراین ما باید با طرح‌های ویژه‌ای بتوانیم همزمان این دو را برطرف کنیم. چرا که اگر مشکل تولید مرتفع شود، ولی تقاضا برای محصول وجود نداشته باشد، مجددا واحد‌های تولیدی وارد رکود می‌شوند.

خلیلیان با انتقاد از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت یازدهم، تصریح کرد: در سال ۹۷ یک سیاست ارزی دولت در پیش گرفت که ارز دولتی به واردات اختصاص دادند. هدف آن‌ها تنظیم بازار و حمایت از معیشت مردم بود، اما محقق نشد و قیمت اکثر کالاها، خصوصا مواد غذایی در این ۳ سال افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم پایین آمده و واحد‌های تولیدی یا تعطیل یا نیمه تعطیل و با مشکل نقدینگی مواجه شدند. سیاست درست این است که این ارز، پشتیبان تولید و معیشت مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما منابعی داریم که بتوانیم اقتصاد را دچار تحول اساسی کنیم و بتوانیم وضعیت موجود را تغییر دهیم که باید از آن‌ها استفاده کنیم. ما باید از ظرفیت‌های متنوعی که در دنیا وجود دارد، تحت سیاست‌های بین الملل خود استفاده کنیم. شبیه به همین توافق راهبردی که با چین انجام شد، می‌توانیم با گروه کشور‌های بریکس انجام دهیم و همچنین کشور‌هایی که تمایل دارند در این شرایط با ایران توافقات اقتصادی داشته باشند؛ بنابراین سیاست خارجی ما هم باید دارای رویکرد فعال، هوشمند و دارای تعامل سازنده با جهان در چارچوب سیاست‌های نظام باشد.

وزیر اسبق کشاورزی از لزوم اصلاح در بخش‌های مختلف اقتصادی که در حال حاضر دچار مشکل است، سخن گفت و افزود: باید در گمرکات، بیمه ها، بانک ها، بورس، شرکت‌ها و موسسات دولتی تحول اساسی ایجاد کنیم. بخشی از این قاچاقی که عنوان می‌شود، از مبادی رسمی وارد می‌شوند لذا ما باید مشکلات گمرکی را برطرف کنیم. بانک‌های ما پشتیبان تولید نیستند و نقدینگی را به بازار‌هایی می‌برند که برایشان سودآور باشد که باعث شده دسترسی به منابع تولید کننده ما ضعیف باشد. این جا نیازمند سیاست‌گذاری دقیقی هستیم که بانک‌ها نقدینگی خود را به سمت تولید هدایت کنند.

وی افزود: در بحث بورس دیدیم با سیاست‌های غلط و تدابیری که دولت به نحو نامطلوبی دنبال می‌کرد، عملا مردم متضرر شدند. این‌ها مجموعه عواملی است که باید در دولت آینده در دستور کار قرار گیرد تا اقتصاد و تولید را همزمان با معیشتت مردم متحول کنیم.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: