bazarnews

کد خبر: ۹۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونای هندی از طریق مرزهای جنوب، جنوب شرقی و مشرق، ایران را تهدید می کند.

سعید نمکی روز دوشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مشهد افزود: برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور، استانهای شرقی و جنوبی مانند خراسان رضوی باید به شدت مراقب رفت و آمدهای مرزی خود باشند.  
وی ادامه داد: ویروس کرونای هندی چموش، دارای قدرت سرایت زیاد و بسیار خطرناک است، بطوریکه اروپا را زمین گیر کرده و چنان بلایی بر سر هند و پاکستان آورد که این کشورها حتی چوب برای سوزاندن اجساد قربانیان کرونایی خود نداشتند.
وزیر بهداشت گفت: باید مراقب ورود ویروس جهش یافته هندی از طریق کشورهای همسایه باشیم و استان خراسان رضوی به خاطر گستردگی، جمعیت و رفت و آمدهای مرزی غیر قابل کنترل یکی از مناطق خطر محسوب می شود.
وی افزود: از سوی دیگر حاشیه شهر مشهد به دلیل وجود افاغنه یکی از نقاط آسیب پذیر است و یک مبتلا به این نوع ویروس جهش یافته می تواند جمعیت بسیاری را درگیر کند.
دکتر نمکی ادامه داد: به همین سبب باید کنترل بیماری در بین افاغنه با همکاری نیروهای بسیج و سپاه در قالب طرح شهید سلیمانی به صورت ویژه انجام شود و هیچیک از آنان به دلیل نداشتن کارت اقامت نباید از خدمات بهداشتی و درمانی محروم شوند چرا که یک فرد مبتلای رها شده می توند کانون و کلونی هایی از بیماری ایجاد کند.
وی گفت: در این راستا تاکنون ۲۰۰ هزار افغانستانی مبتلا به کرونا و فاقد کارت اقامت در کشور پذیرش شده‌اند که با احتساب مبتلایان در موج چهارم شیوع کرونا این رقم بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

تعداد مبتلایان به کرونا در کشور افزایشی نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حال حاضر کشور از موج چهارم کرونا عبور کرده و تعداد مبتلایان به این ویروس در هیچیک از مناطق کشور افزایشی نیست.
وی ادامه داد: عنایت ویژه پروردگار، همت و تلاش بی وقفه همکاران حوزه سلامت و همچنین همدلی و وفاق مردم موجب شد موج چهارم شیوع کرونا را در کشور تحریم زده مدیریت کنیم.
دکتر نمکی گفت: اینجانب قبل از موج چهارم کرونا به دوستان و همکارانم گفتم خودتان را برای موج دیگری از کرونا که انگلیس، اروپا و آمریکا را به زانو درآورده و قدرت سرایت بسیار دارد، آماده کنید و شرایط سختی را آبرومندانه پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: امیدوارم با اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس جهش یافته هندی و همچنین گسترش واکسیناسیون، کشور وارد موج جدید بیماری نشود.
وزیر بهداشت ادامه داد: پیش بینی تخت های بستری جدید و پیشگیری از بستری شدن بیماران غیر اورژانسی در بیمارستانها، راه اندازی کلینیک های سرپایی تزریق داروهای کرونا و توسعه بستری های موقت، تداوم فعالیت مراکز ۱۶ ساعته منتخب کرونا و پذیرش تمام مبتلایان اعم از ایرانی و مهاجر در مراکز درمانی و بهداشتی از جمله اقدامات انجام شده طی موج چهارم شیوع کرونا در کشور به شمار می رود. 
وی گفت: در موج چهارم شیوع کرونا ۱۵۰ هزار بیمار کرونایی در کشور در قالب بستری موقت درمان شدند و بدین طریق از بار بستری در بیمارستانها کاسته شد.
دکتر نمکی افزود: در این مدت ۴۶ هزار بیمار کرونایی در بیمارستانها بستری شدند و بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیمار به صورت سرپایی از طریق مراقبت در منزل درمان شدند.
وی با اشاره به کاهش مرگ و میر کرونا در موج چهارم شیوع آن و کمتر از آن چیزی که پیش بینی شده بود ادامه داد: با تلاشهای انجام شده تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور طی موج چهارم نصف این تعداد در موج سوم بود. 
وزیر بهداشت همچنین از تلاشهای کادر بهداشت و درمان، اقدامات پیشگیری و مراقبتی بسیج و سپاه در قالب طرح شهید سلیمانی، خدمات بخش خصوصی و همچنین وفاق و همراهی مردم در تعطیلی کسب و کارها و رعایت پروتکلهای بهداشتی تشکر کرد.
وی گفت: اینجانب نذر کردم اگر از موج چهارم کرونا عبور کنیم خدمت امام هشتم (ع) برسم و ابراز تشکر و ارادت خود را از عنایات حضرت امام رضا (ع) به صورت حضوری اعلام کنم.  
دکتر نمکی افزود: همیشه توکلم به پروردگار و ائمه و اهل بیت (ع) بوده است چرا که جز آنان کسی را ندارم، نه آقا زاده هستم و نه به گروه خاصی وابسته‌ام، پدرم راننده کامیون و مادرم قالیباف بوده است و همواره از امام هشتم (ع) خواسته‌ام دستم را بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (۲۷ اردیبهشت) به منظور سفر سه روزه به چند شهرستان خراسان رضوی با استقبال استاندار این استان وارد مشهد شد.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: