bazarnews

کد خبر: ۹۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از نگاه معیشتی و ابزاری به حوزه کشاورزی، گفت: متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت خدادادی کشاورزی کشور استفاده کنیم و امروز به کشاورزی ما به عنوان بخش اقتصادی دیده نمی‌شود.

نمایندگان در جلسه  علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را  بررسی  کردند و سیدجواد ساداتی نژاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در توضیح این طرح گفت: طرح در دست نمایندگان برای رفع موانع تولیدات کشاورزی است، امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی در اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید فراوانی شده است. تاکیدهای بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر مهم بودن بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هم بحث امنیت غذایی ثبت شده، اما به‌رغم تمامی تاکیدها متاسفانه در طول سال‌های گذشته به بخش کشاورزی به عنوان یک بخش ابزاری و یک بخش معیشتی نگاه شده است. همه در حوزه انتخابیه با کشاورزان سروکار دارید و مشکلات عدیده آنها را شاهد هستیم. متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت خدادادی کشاورزی کشور استفاده کنیم. امروز کشاورزی ما به عنوان بخش اقتصادی دیده نمی‌شود و به عنوان بخش معیشتی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در بررسی این طرح از نظرات کارشناسی استفاده شده است و این طرح بوروکراسی در بخش کشاورزی را می‌شکند. در این طرح اصلاح ساختار جهاد کشاورزی که از گذشته به دنبال آن بودیم محقق شده و ستاد تنظیم بازار کشاورزی ایجاد می‌شود. متاسفانه بحث تجارت کشاورزی در کشور صاحب ندارد. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بسیار ناچیز است. بر اساس این طرح سازمان تجارت کشاورزی ایران و سازمان سرمایه گذاری کشاورزی ایران برای حل این مشکل ایجاد می‌شود.

ساداتی نژاد تاکید کرد: از سوی دیگر بر اساس این طرح شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی در شهرستان ها تشکیل می شود و مسائل بخش کشاورزی در خود شهرستان‌ها دنبال می‌شود. بحث اصلاح فرایندهای طولانی صدور تولید کشاورزی از دیگر مواردی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم کاشان افزود: هنوز ماشین آلات کشاورزی ما کارت سوخت ندارند که به حل این مساله نیز توجه شده است. بحث بیمه محصولات کشاورزی در چهارچوب یک ماده در این طرح دیده شده است. از دوستان می‌خواهم به کلیات رای دهند و در بررسی جزییات، پیشنهادات دیگر نیز بررسی می‌شود. این طرح خدمت به کشاورزی کشور است.

در ماده ۵ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی آمده است که در راستای ارتقای امنیت غذایی و توسعه کشاورزی دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکلف است سالانه حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات مربوط به بسته‌های فناوری بلاعوض و تسهیلات ارزان ‎‌قیمت شرکت‌های دانش بنیان را به حمایت از توسعه زنجیره‌های ارزش گیاهان دارویی و محصولات با ارزش افزوده بالا و دستیابی به خودکفایی در خوراک دام و طیور و آبزیان و تولید ‌نهاده‌های فناورانه کشاورزی شامل نهال گواهی شده، بذور هیبرید (دورگ)، سم و کود، تخم چشم‌زده، منابع ژنتیکی پایه گیاهی، دام، طیور و آبزیان، روغن، واکسن‌ها، هورمون‌ها و داروهای دامی، اسپرم و جنین دام سبک و سنگین، مرغ لاین و بومی سازی صنعت قفس و مولدسازی میگو و سایر فعالیتهای نوظهور بخش کشاورزی اختصاص دهد.

ماده ۶ فصل دوم این طرح خاطرنشان می‌کند که به منظور افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی و نهاده های دام و طیور و همچنین کاهش ۵۰ درصدی نیاز به واردات این محصولات طی یک دوره چهار ساله و در همچنین افزایش کیفیت آنها به سطح استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اقدامات لازم را برای تقویت زیرساخت‌های خودکفایی، کاهش هزینه تمام شده تولید، رفع خلأ عملکرد، از طریق ترویج آموزشها و روش های نوین آموزشی در جهت ارتقاء سطح آگاهی ، مهارت ، دانش و بینش بهره برداران بخش کشاورزی و تشویق و هدایت پژوهشگران بخش خصوصی و الزام پژوهشگران بخش دولتی بخش کشاورزی و منابع طبیعی به اجرای پژوهش های کاربردی در رابطه با این محصولات و انتقال تبادل اطلاعات و دستاوردهای تحقیقاتی و فنون جدید کشاورزی در سطح مزارع به کشاورزان به عمل آورد.

منابع مورد نیاز برای اجرای این ماده از کسر سالانه ۲ دهم درصد از ارز اختصاص یافته برای واردات هر کدام از نهاده ها و محصولات اساسی کشاورزی و همچنین نهاده های دامی و اختصاص مابه التفاوت حاصل از این صرفه جویی با ارز نیمایی تامین می گردد.

منابع حاصل از این موضوع در اختیار سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی قرار می گیرد تا به تناسب میزان واردات هر محصول به تحقیقات هدفمند جهت کاهش خلا عملکرد و خودکفایی همان محصول برای انجام تکالیف این قانون اختصاص پیدا کند.وزارت جهاد کشاورزی مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه یکبار به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

ماده ۷ این طرح بدین شرح است:صندوق بیمه کشاورزی مکلف به ارائه خدمات بیمه‌ای زیر می‌باشد: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین‌های کشاورزی،بیمه حوادث اشخاص شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی،بیمه عمر مانده بدهکاری تسهیلات گیرندگان ماشین های کشاورزی و واحدهای تولیدی و پوشش بیمه‌ای محصول صادراتی در کل زنجیره های ارزش از دیگر موارد این طرح است.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: