bazarnews

کد خبر: ۹۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه ضریب برخورداری از راه روستایی در ۳۵۲ شهرستان بالای ۷۰ درصد است، گفت: برای بهبود و توسعه راه‌ روستایی در ۷۲ شهرستان زیر ۷۰ درصد نیز اولویت‌هایی در تخصیص اعتبارات سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت هزار و ۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار نیازمند جاده آسفالت است و ۲۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور نیاز است، تصریح کرد: امسال ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راه‌های روستایی اختصاص‌ یافته است که این اعتبارات بر مبنای اولویت‌های تعیین شده و همچنین میزان ضریب برخورداری، بین استان‌ها توزیع خواهد شود.

مقبلی ساخت جاده برای روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار را از اولویت‌های اجرایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بهبود ضریب برخورداری استان‌ها از جاده روستایی بیان کرد و گفت: هم‌اکنون ۹۷۱ روستای بالای ۱۰۰ خانوار نیازمند احداث جاده آسفالت است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ساخت جاده برای این تعداد روستا در مرحله نخست اختصاص اعتبارات قرار دارد و در مراحل بعدی برای روستاهای بین ۵۰ تا ۹۹ خانوار، اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته می‌شود.

وی تعداد روستاهای نیازمند جاده با جمعیت بین ۵۰ تا ۹۹ خانوار را یک هزار و ۹۵۷ روستا دانست و گفت: چهار هزار و ۶۷۰ روستا با جمعیت ۲۰ تا ۴۹ خانوار نیز به جاده آسفالت نیاز دارند.

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۸ یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی کشور در قالب طرح ابرار ساخته و آسفالت شد و عملیات ساخت سه هزار کیلومتر جاده روستایی و فرعی نیز در سال ۹۹ به دلیل کمبود قیر در مرحله آسفالت متوقف شد که در صورت تهیه به موقع قیر، جاده‌های روستایی آماده شده در مدت ۶ ماه آسفالت خواهد شد.

مقبلی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ‌شده برای تامین قیر در بودجه ۱۴۰۰ مربوط به وزارت راه و شهرسازی است، افزود: با توجه به محدودیت زمانی برای اجرای آسفالت در فصول سرد سال و تمرکز تجهیزات ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نیمه دوم سال برای اجرای طرح‌های زمستانه، انتظار می‌رود این اعتبارات هرچه سریع‌تر اختصاص یابد تا بتوان با تهیه قیر برای آسفالت جاده‌های آماده شده برنامه‌ریزی کرد.

وی به ضرورت نگهداری شبکه راه‌های موجود و حفظ شرایط مطلوب سطح جاده‌ها به عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به این امر نیازمند اختصاص اعتبارات مشخصی است چرا که فرسایش و تخریب به مراتب هزینه‌های بازسازی را افزایش داده و ضریب ایمنی و استهلاک ناوگان عبوری را به همراه دارد.

ضریب برخورداری از راه روستایی در ۹ شهرستان چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در ادامه ضریب برخورداری از راه روستایی در چهارمحال بختیاری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر این ضریب در شهرستان کوهرنگ پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مقبلی افزود: عملیات ساخت ۱۳۰ کیلومتر جاده روستایی در این استان آغاز شده است که ۷۰ کیلومتر از مجموع جاده‌های در دست ساخت در شهرستان کوهرنگ قرار دارد که با تکمیل عملیات ساخت، ضریب برخورداری در این شهرستان نیز بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه امسال اعتبارات مناسبی برای توسعه راه‌های روستایی و فرعی به استان‌ها ابلاغ شده است، تصریح کرد: لازم است در شورای برنامه‌ریزی استان و در بحث توزیع اعتبارات به طرح‌های عمرانی حوزه راه‌سازی روستایی توجه شود.

به گزارش ایرنا، معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در سفر یک روزه به چهارمحال و بختیاری علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مسوولان استانی از طرح‌های در حال ساخت در شهرستان‌های شهرکرد، بن و کوهرنگ بازدید کرد./ایرنا

برچسب ها: روستا ، برخورداری ، راه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: