bazarnews

کد خبر: ۹۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا در بازار عمده فروشی را ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو سالمون را ۵۱ هزار تومان اعلام کرد.

 آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی  درباره تاثیر نوسان اخیر بازار مرغ بر قیمت ماهی اظهار کرد: قیمت ماهی به سرعت تحت تاثیر بازار مرغ قرار نمی‌گیرد و حداقل یک تا ۲ هفته دیگر باید منتظر ماند و تاثیر آن را بر بازار دید.
وی قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا در بازار عمده فروشی را ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو سالمون را ۵۱ هزار تومان اعلام کرد.
نبی زاده ادامه داد: با توجه به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت نهاده و تاثیر آن بر قیمت تمام شده پیش بینی می شود که نرخ ماهی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اما در نیمه نخست سال به علت کاهش تقاضا این اتفاق نمی افتد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار ماهی بیان کرد: طی ۲ سال اخیر تولیدکنندگان قزل آلا به علت شیوع کرونا و کاهش تقاضا در بازار  شرایط سختی داشته اند که با عرضه محصول قفس از خرداد به بازار مجدد قیمت افت خواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی قیمت ماهی صید را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: در بخش پرورش ، تولیدکننده به علت مشخص بودن هزینه ها نمی تواند محصول تولیدی را کمتر عرضه کند چرا که این امر موجب شده آبزی پروری روز به روز ضعیف تر شود و در نهایت تولیدکنندگان به سیستم بانکی بدهکار شوند‌.
نبی زاده خرید تضمینی را سیاست مناسب در راستای حمایت از تولیدکننده اعلام کرد و گفت: با وجود پیگیری های مستمر امیدواریم در دولت بعد موضوع خرید تضمینی ماهی به نتیجه برسد.
وی متوسط سرانه مصرف ماهی در کشورهای اروپایی را ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: عموم مردم به مصرف ماهی عادت ندارند و افزایش قیمت ماهی باعث شده انگیزه مردم از بین رود، به همین خاطر انتظار داریم که دولت از بخش آبزیان حمایت جدی کند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌ماهیان سردآبی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد، با توجه به بودجه محدود خانوار خواهان گوشت مرغ بالاست که این امر منجر به حذف ماهی از سبد مصرفی خانوار می شود، این درحالی است که دولت ارز ترجیحی خوراک ماهی و تخم چشم زده را حذف کرده که این امر موجب شده قیمت بچه ماهی داخلی از ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برسد.
این مقام مسئول ادامه داد: امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید قزل آلا به ۱۴۲ تا ۱۴۳ هزار تن برسد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا تصریح کرد: با توجه به جهش ارز، سال گذشته صادرات خوبی در قزل آلا داشتیم که هم اکنون متقاضیان به بازار آمده اند و امیدواریم صادرات افزایش یابد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: