bazarnews

کد خبر: ۹۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار‌های مالی درباره تاثیر ناآرامی‌های اجتماعی بر بازار‌های مالی کشور خصوصا بازار سهام توضیحاتی را ارائه داد و برای نمونه عنوان کرد:ما در حال حاضر، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که ممکن است وضع بازار را بهتر و ممکن هم است که بازار را دچار ابهام بیشتری کند. اکنون بازار دچار رخوت کلی است و کنشگران دست نگه داشتند و منتظر نتیجه انتخابات هستند.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ شاهین شایان‌آرانی، کارشناس بازار‌های مالی پیرامون گزارش اخیر صندوق بین المللی پول در ارتباط با تاثیر ناآرامی‌های اجتماعی بر بازار سهام کشور‌ها و اثرگذاری این پدیده‌ها بر بازار بورس ایران، به بازارنیوز گفت: هر گونه ناآرامی، تلاطم و مشکلاتی که باعث ایجاد خطا و غبارآلودگی در کشور شود، هر عامل و پدیده‌ای که این ویژگی را داشته باشد برای دورنمای کارشناسان نسبت به بازار‌های مالی می‌تواند مشکل ساز شود. این پدیده‌ها می‌توانند از مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نشات گرفته باشد.

وی افزود: این پدیده ریسک بازار را بالا برده و آن را دچار دست‌انداز می‌کند که در نتیجه فعالیت کنش‌گران بازار کند شده و اصطکاک آن بالا می‌رود؛ چون ابهام وجود دارد و دید شفاف و روشنی از آینده در دسترس نیست.

شایان‌آرانی در ادامه خاطر نشان ساخت: فقط پدیده‌های اجتماعی مطرح نیست؛ هر نوع پدیده‌ای می‌تواند این نتیجه را روی بازار‌ها بگذارد، ثبات و دورنمای بازار را خدشه دار کند و هزینه عملیات در این بازار را بالا ببرد.

این کارشناس بازار‌های مالی پیرامون تاثیر انتخابات آتی بر بازار بورس، تصریح کرد: ما در حال حاضر، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که ممکن است وضع بازار را بهتر و ممکن هم است که بازار را دچار ابهام بیشتری کند. اکنون بازار دچار رخوت کلی است و کنشگران دست نگه داشتند و منتظر نتیجه انتخابات هستند.

وی افزود: این یک عامل سیاسی است که بر بازار تاثیر گذاشته است و تا زمانی که رئیس جمهور جدید مستقر شود و کابینه را انتخاب کند، این روند ادامه خواهد داشت. ممکن است رئیس جمهور جدید بازار‌ها را متحول کند و اثر خوبی بر بازار‌های مالی بگذارد، ولی، چون چیزی از آینده و نتیجه نهایی نمی‌دانیم، همه دست نگه داشتند و بازار دچار ابهام است.

شایان‌آرانی در رابطه با اتفاقاتی که از سال ۹۶ تا به حال در سطح اجتماعی و اعتراضات و ناآرامی‌های خیابانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه ایران، گفت: این‌ها مسائل فراگیر نیست و همیشه بوده است. به خاطر دارم که از سال ۷۲،  این مسائل را همیشه در سال‌های مختلف داشتیم و فقط هم مربوط به کشور ما نیست؛ اکثر کشور‌های در حال توسعه این اعتراضات را تجربه می‌کنند.

وی تاکید کرد: این‌ها مسائل حاد و مقطعی است و باید به مسائل ریشه‌ای توجه داشت. مسئله اصلی کشور ما، اقتصادی است که به مسائل اجتماعی ریشه می‌دواند. تورم، عدم رشد اقتصادی لازم، عدم وجود اشتغال کافی و... از جمله مسائلی است که باعث ایجاد التهابات اجتماعی می‌شود.

این کارشناس بازار‌های مالی در پایان گفت: با این توضیحات، معتقدم این مسائل موردی و مقطعی بوده و ریشه‌ای نیستند که بتوانند حرکت کلی بازار را به هم بریزند و مشکل ساختاری ایجاد کنند. شوک‌هایی را وارد می‌کنند که سیستم این‌ها را رد می‌کند. مشکل اصلی ما ساختار اقتصادی به هم ریخته است که به مسائل سیاسی، حاشیه‌ای و جناحی آمیخته شده و سلامتی و پایداری که باید داشته باشد را ندارد؛ لذا نتایج آن به مسائل اجتماعی را ریزش می‌کند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: