bazarnews

کد خبر: ۹۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
هرچند قطعى برق براى همه شهروندان دردسرهایى را به همراه داشته اما جدول خاموشی‌ها هم نتوانست کمک کننده باشد و در چند روز اول خاموشى ها، مطابق جدول پیش نرفت.

در چند روز اخیر گزارش‌هاى زیادى از بروز اختلال در پى قطعى برق از سوى شهروندان شیرازی اعلام شده است؛ از حبس شدن در آسانسور به دلیل قطعى ناگهانى برق تا مختل شدن روند آموزش آنلاین و برگزارى آزمون‌ها به دلیل قطع شدن دکل هاى مخابراتى و مودم هاى اینترنت و سردرگمى رانندگان در چهارراه به دلیل خاموشى چراغ راهنمایى و رانندگى؛ از طرف دیگر در این شرایط کرونایى بسیارى از بیماران در منزل به وسیله دستگاه اکسیژن تحت درمان هستند که با قطعى برق، اکسیژن رسانى به بیماران کرونایى با مشکل همراه شده است.خاموشى ها منجر به قطعى آب منازل هم شده است و با قطع برق پمپ‌هاى آب از کار افتاده‌اند.

خاموشى ها مطابق با جدول پیش نرفت

هرچند قطعى برق براى همه شهروندان دردسرهایى را به همراه داشته اما جدول خاموشی‌ها هم نتوانست کمک کننده باشد و در چند روز اول خاموشى ها، مطابق جدول پیش نرفت.

راهنماى جداول زمان بندى خاموشى‌ها بر این اساس است که هر مشترک با دریافت اولین خاموشى مدیریت اضطرارى بار،  با مراجعه به جدول و تطابق روز و ساعت نسبت به شناسایى گروه خود اقدام و مطابق آن ساعت هاى خاموشى را دریافت کند.

با این حال مسئولان توزیع برق این وعده را دادند  که از سوم خرداد ماه برنامه خاموشى هاى نوبتى مطابق با جدول پیش بینى شده باشد اما با گذشت دو روز هنوز هم این جدول با ابهاماتی همراه است.

افزایش 20 تا 30 درصدى مصرف برق

مدیر روابط عمومى شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش داشته، تصریح مى کند: این درحالى است که هنوز وارد فصل گرم سال نشده‌ایم و انتظار مى رود که 60 درصد مصرف برق افزایش پیدا کند و این درحالى است که آمادگى نهایت 2 درصد افزایش مصرف برق را داریم.

سید باقر احمدى در گفت و گو با «ایلنا» و با بیان اینکه در تابستان کل کشور 25 هزار مگاوات برق کشور اضافه مى شود، عنوان مى کند: این میزان برابر با مصرف برق 4 کشور همسایه است و بیانگر بحران در مصرف انرژى است به طوری که اگر مردم در مصرف برق صرفه جویی  نکنند  در روزهای گرم تابستان شاهد قطعی های بیشتر خواهیم بود.

وى با اشاره به اینکه بخش تجارى و مغازه‌ها با افزایش ریسه‌هاى لامپ منجر به افزایش مصرف برق مى شوند، خاطرنشان مى کند: این درحالى است که 2 سال گذشته طرح مقابله و جمع آورى را شروع کردیم اما این فرهنگ غلط که افزایش ریسه در جذب مشترى موثر است منجر شده که واحدهاى تجارى مجدد ریسه هاى زیادى را نصب کنند و این فرهنگ غلط با روش قهریه جواب نمى‌دهد؛ چرا که مجدد بعد از جمع آورى شاهد نصب ریسه‌ها بودیم. احمدى یادآور مى شود که همچنین ارزان بودن برق یکى از دلایل افزایش مصرف است و در حالى نرخ صادرات هر کیلووات برق یکهزار و 500 تومان است که مردم با اختصاص سوبسید کمتر از هزار تومان پرداخت مى کنند.

 مدیر روابط عمومى شرکت توزیع برق شیراز با بیان اینکه مدیریت مصرف برق در اداره ها و سازمان ها از خود وزارت نیرو آغاز شده است، عنوان مى کند: استفاده از وسایل سرمایشى و کولر در شرکت هاى آب و برق ممنوع است و دستگاه هاى ادارى مجاز به استفاده از 50 درصد دیماند برق خریدارى شده اداره هستند.

استخراج رمز ارز غیر مجاز

مدیر روابط عمومى شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه استخراج رمز ارز و ماینینگ به صورت مجاز و غیر مجاز است که در حالت مجاز مجوز بهره بردارى از سوى وزارت صمت دریافت شده است، عنوان مى کند: تاکنون 3هزار و 200 مگاوات انشعاب از سوى وزارت نیرو براى استخراج رمز ارز به  صورت قانونى به مراکز مجوز دار فروخته شده است و از این میزان حدود 200 مگاوات مشغول فعالیت هستند و از شبکه سراسرى براى تأمین برق استفاده مى کنند.

احمدى خاطرنشان مى کند که نرخ برق مراکز مجاز استخراج ارز معادل متوسط نرخ برق صادراتى برق به میزان هزار و 600 تومان به ازاى هر کیلو وات برق مصرفى است که مزایاى استفاده از رمز ارز مجاز پرداخت برق به نرخ صادرات و مشارکت در توسعه زیرساخت ها است.

وى با بیان اینکه بخشى از استخراج رمز ارز به صورت غیرمجاز است، تصریح مى کند: تاکنون 2 هزار و 300 مرکز استخراج غیر مجاز رمز ارز با 75 هزار دستگاه شناسایى شده است و این مراکز در مجموع 330 مگاوات برق را به صورت غیر مجاز مصرف مى کردند.

 وى ادامه مى دهد: شناسایى این مراکز سخت نیست و با تغییر میزان مصرف برق مى توان آنها را شناسایى کرد و در مجموع استفاده غیرمجاز از برق؛ نوسان ولتاژ، خاموشى، وارد کردن خسارت به زیرساخت صنعت برق و وارد کردن خسارت به دستگاه الکتریکى همسایگان و استفاده غیر مجاز از برق یارانه اى را به همراه دارد.

این در حالی است که رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور خاموشی‌های اخیر برق را  به استخراج رمزارز مرتبط نمی داند و می گوید«تنها 2 درصد از برق کشور صرف ماینینگ می‌شود.»

بر اساس گفته‌های مسئولان اگر در تیر و مرداد هوا گرم‌تر از روزهاى جارى شود و مصرف مردم نیز افزایش یابد، شرایط سخت‌تر از امروز خواهد شد.

برچسب ها: شیراز ، قطعی برق ، برق
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: