bazarnews

کد خبر: ۹۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بازار رمزارز‌ها شاید بازاری جذاب و پرسود جلوه می‌کرد، ولی با اتفاقات هفته اخیر مشخص شد که جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و هر آن ممکن است سرمایه‌ها نابود شود.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ رمزارز‌ها، پدیده نوینی در اقتصاد هستند که چندسالیست در فضای اقتصادی جهان، فراگیر و مطرح شده اند. طی یکسال اخیر با رشد ارزش ارز‌های دیجیتال و در صدر آن‌ها بیت‌کوین که از آن به عنوان «پادشاه رمزارزها» یاد می‌شود، اقبال به این بازار بیشتر شده است.

بیت کوین یک دلاری در فروردین ماه سال ۱۳۹۰، امروز (چهار خرداد) به ۳۷,۳۵۲ دلار رسیده است. افزایش سرسام‌آور این ارز، از سال گذشته اوج گرفت و پس از سوخت سرمایه مردم ایران در بازار بورس، اقبال رفته رفته به سمت این بازار در داخل کشور ما بیشتر شد و طبق آخرین آمار‌های غیر رسمی حدود ۱۲ میلیون ایرانی در این بازار فعالیت دارند. این در حالی است که طی سال ۹۸ تا ۹۹ تعداد افراد کمتری از این میزان به بازار بورس ایران ورود داشته اند.
 
*عمق کم بازار، ریسک را بالا برده است

مهم‌ترین مسئله‌ای که برای بازار ارز‌های دیجیتال وجود دارد، عمق کم این بازار نسبت به همه بورس‌های جهانی و بازار‌های مالی دیگر است. به طوری که یک نفر با خرید عمده در این بازار، می‌تواند تاثیر شگرفی در اوج و فرود ارزش آن داشته باشد. شاهد این گفتار، اتفاقات اخیری است که ایلان ماسک، صاحب کارخانه تسلا که با ارزش‌ترین شرکت در بورس آمریکاست، مسبب آن بود.
ماسک در چند هفته اخیر، با توییت‌بازی‌های مداوم خود تاثیر بسزایی در رشد و سقوط ارزش رمزارز‌های مختلف از جمله «بیت‌کوین» و «دوج کوین» داشت.

از آن جا که عمده رمزارز‌ها اساسا پشتوانه خاصی ندارند، برخی افراد که توانایی برنامه نویسی دارند، کوین‌هایی را ایجاد و روانه بازار کردند که این ارز‌ها عملا هیچ ارزش ذاتی ندارند، ولی سازندگان آن‌ها توانستند در این فضای غبارآلود با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین درآمد را کسب می‌کنند. فعالان بازار به این گونه ارزها، «شت کوین» می‌گویند و برای آن هیچ ارزشی قائل نیستند و اساسا ماهیت آن‌ها را کلاه‌برداری می‌دانند. البته باید گفت تعداد این شت کوین‌ها کم نیست و حتی در بازی‌های ایلان ماسک هم حضور فعال دارند؛ از جمله همین دوج کوین که هیچ پشتوانه‌ای برای آن وجود ندارد.
 
*فعالیت کلاه‌بردارانه ایلان ماسک

تحلیل‌ها درباره فعالیت کلاهبردارانه ایلان ماسک آن است که وی برای تامین مالی فعالیت‌های خود در زمینه فضایی، اقدام به تبلیغ برخی شت کوین‌ها کرده و پس از کسب سود‌های هنگفت چند میلیارد دلاری به صورت روزانه برای رسیدن اهداف فضایی خود، پشت این ارز‌های بدون پشتوانه را خالی می‌کند.

هفته گذشته، روز‌های سختی برای فعالان بازار کریپتو بود. بازار روزانه بدون هیچ دامنه نوسان محدودی، ارزش کوین‌ها می‌ریخت و به اصطلاح بازار را خونین کرده بود. عده‌ای این افت بازار را به فعالیت‌های خرابکارانه ایلان ماسک نسبت دادند. پس از توییت او درباره به تعلیق در آوردن خرید خودرو‌های تسلا با بیت کوین، قیمت این رمزارز و سایر ارز‌ها به تبع آن به سرعت شروع به ریزش کرد.
 
*سقوط کم‌سابقه رمزارزها در هفته گذشته

سقوط کم سابقه قیمت ارز‌های دیجیتالی باعث وحشت معامله‌گران و زیان هنگفت برخی افراد شده است. در این بین برخی از ارز‌های دیجیتالی بیش از ۶۰ درصد ریزش را به ثبت رسانده اند.
 
 
بازار کریپتوکارنسی؛ جاده لغزنده برای سرمایه‌های مردم
**آمارهای جدول مربوط به سوم خرداد ماه است**
 
*مخاطراتی که در کمین شماست
 
بازاری با این عمق کم که ممکن است با کوچک‌ترین التهابات، مسیر منطقی و ثبات خود را از دست دهد، یقینا برای سرمایه گذاری حداقل در کوتاه مدت به شدت آسیب زا و پرریسک است. کارشناسان این بازار هم که می‌خواهند افراد را ترغیب به سرمایه گذاری کنند، تاکید بر صبر و سرمایه گذاری چند ساله دارند. البته این سرمایه گذاری بلند مدت آسیب‌هایی هم دارند.

یکی از مشکلات بر سر راه سرمایه گذاری بلند مدت، ایراداتی است که برای کیف پول شما رخ دهد. رمز هشتگانه که در ابتدای ثبت نام از شما خواسته می‌شود باید تا همیشه نزدتان محفوظ باشد و در صورت فراموشی هیچ گاه نمی‌توانید به دارایی‌های خود دست پیدا کنید. این اتاق در طولانی مدت بسیار محتمل است. همچنین اگر در صرافی‌های مطمئن و مجاز حساب باز نکرده باشید، ممکن است به بلایی که بر سر فعالین ترکیه‌ای و کره جنوبی آمد، دچار شوید.
 
طبق خبری که ماه گذشته خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی منتشر کرد، فاروق فاتح اوزر، مدیر یک صرافی ترکیه ای به نام «تودکس» با دو میلیارد دلار از سرمایه های مشتریان این صرافی به آلبانی گریخت. تودکس بیش از ۴۰۰ هزار مشتری داشته که از بین آن ها ۳۹۰ هزار حساب فعال بوده است. مقامات ترک برای اوزر علان قرمز بین المللی صادر کرده‌اند.
 
*توصیه به عدم سرمایه‌گذاری؛ چرا؟

مخاطرات رمزارز‌ها بسیار است و نباید بدون دانش به آن ورود کرد. در پایان این گزارش توصیه سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاک‌چین ایران در پاسخ به بازارنیوز در این باره را یادآور می‌شویم. وی گفت: بازار رمزارز‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و افراد غیرحرفه‌ای به این بازار ورود نکنند. رمز ارز‌ها ۲ ریسک، علاوه بر ریسک‌های بازار بورس دارند. دخالت در قیمت به راحتی در بازار رمزارز‌ها وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد پر قدرت تصمیم بگیرند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند؛ اما در بازار بورس این اتفاق ممکن نیست رخ دهد.

محمدی افزود: نکته دیگر، درز اطلاعات و نبود قانون برای محدودیت‌های اطلاعاتی در پروژه‌های مختلف است. در بازار بورس، اگر یک فرد از اتفاقات تاثیرگذار داخل یک پروژه یا شرکت بورسی خبر داشته باشد، حق ندارد از سهام آن خریداری کند و اگر این اطلاعات را به بیرون درز دهد، مرتکب جرم است؛ اما در بازار رمزارز‌ها اینگونه نیست و کسی هم مجرم شناخته نمی‌شود. این دلایل باعث می‌شود که حضور در این بازار پرریسک‌تر باشد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: