bazarnews

کد خبر: ۹۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
بازارنیوز بررسی می کند؛
بازارنیوز به صورت هفتگی عملکرد هفته گذشته بازار متشکل معاملات ارز ایران را بررسی می کند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز - یحیی لطفی نیا؛بازار متشکل معاملات ارز ایران پس از کش و قوس­های فراوان و به دنبال دستیابی به اهداف متعددی چون: 1) کشف نرخ واقعی ارز بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا؛ 2) کمک به ثبات نرخ ارز با نهادینه کردن عملیات بازارگردانی بازیگران اصلی بازار ارز؛ 3) ایجاد بازاری کارا، منصفانه و شفاف برای معاملات ارزی؛ 4) کمک به یکسان سازی نرخ ارز؛ 5) ایجاد سازوکاری امن و قابل اتکا برای انجام تسویه وجوه معاملات ارزی؛ 6) هویت بخشی و سامان دهی بازیگران عمده بازار ارز؛ 7)  اعتبار بخشی و رتبه بندی اعضاء و بازیگران عمده بازار ارز؛ در آبان ماه 1399 با انتشار عمومی اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

بازار متشکل معاملات ارز ایران با هدف کشف قیمت عمده دلار و تزریق نظام مند ارز به بازار طراحی شد. صرافان خریدار ارز در این بازار دلارها و یوروهای خریداری شده را می توانند با یک درصد بیشتر در سنا که نماد خرده فروشی رسمی است به فروش برسانند. صرافی ها چند روز پس از خرید از بازار متشکل معاملات ارز ایران، فرصت دارند که ارز خریداری شده را در بازار آزاد به فروش برسانند.

عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران برای هفته ابتدایی خردادماه یعنی 1 خردادماه تا 6 خردادماه 1400در نمودار به تصویر کشیده شده است. روند افزایشی قیمت برای هر دو ارز مورد معامله در بازار یعنی دلار و یورو (نمودار خطی قرمز رنگ) واضح است به گونه­ ای که دلار با 1.2 درصد افزایش در روز پایانی هفته به طور متوسط با 22404 تومان معامله شد. هر یورو با 1.1 درصد افزایش در روز پایانی هفته به طور متوسط با 27354 تومان معامله شد. در ارتباط با حجم معاملات وضعیت متفاوت است به گونه­ای که حجم معاملات دلار با وجود میانگین روزانه 7.7 میلیون دلار معامله در حدود 7.1 درصد افزایش داشته است. حجم معاملات یورو با وجود میانگین روزانه 595 هزار یورو در حدود 11.1 درصد کاهش داشته است. 

بازار متشکل ارزی در هفته ای که گذشت + نمودار

توضیحات: نمودار با توجه به نوع ارز معامله شده در بازار متشکل معاملات ارز ایران از دو بخش دلار و یورو تشکیل شده است. سمت راست عملکرد معاملات و قیمت دلار را نشان می­دهد که روند قیمت با وجود نوسان در طول هفته در مجموع با 1.2 درصد افزایش همراه بوده است. حجم معاملات نیز با وجود نوسان، رشد 7.1 درصدی داشته است. سمت چپ عملکرد قیمت و معاملات مربوط به یورو را نشان می­دهد که روند قیمت با وجود نوسان در طول هفته در مجموع 1.1 درصد افزایشی بوده است. حجم معاملات با وجود روند افزایشی تا روز سه شنبه در پایان با کاهش 11.1 درصدی به کار خود پایان داد.  

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: