bazarnews

کد خبر: ۹۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
در سال های گذشته که به دلیل گرانی و تورم؛ نقدینگی مردم هم کاهش پیدا کرد و در نتیجه حجم معاملات نسبت به سال های گذشته با افت همراه شد.

قیمت مسکن در دولت تدبیر و امید و به خصوص در دوره دوم دولت روحانی با رشد سرمسار آوری همراه بود و خرید خانه برای خانه اولی ها به یک رویا تبدیل شد. کارشناسان معتقدند که ابرحباب قیمت مسکن به این راحتی ها و با تغییر دولت جدید نمی ترکد اما راه هایی در این زمینه وجود دارد که می تواند شرایط را برای تغییر این وضعیت قیمت مسکن را مهیا کند.

در چند ماه اخیر خبرهای بسیاری در رسانه ها منتشر شد که قیمت مسکن در سرازیری قرار گرفته است در صورتی که قیمت ها ثابت بوده است و تغییری در آن به وجود نیامده، تنها تفاوت دو ماه نخست امسال نسبت به سال های گذشته در تعداد حجم معاملات است.

در سال های گذشته که به دلیل گرانی و تورم؛ نقدینگی مردم هم کاهش پیدا کرد و در نتیجه حجم معاملات نسبت به سال های گذشته با افت همراه شد. طبق آمارها در اردیبهشت ماه سال گذشته حدود 15 هزار فقره معامله در حوزه مسکن انجام شد که حدود 9 هزار آن برای معامله آپارتمان بود. 

در اردیبهشت 1400 فقط 3900 معامله انجام شده است. طبق آمارها قیمت ها کاهش نیافت و در مقایسه با سال های گذشته حجم معاملات با افت شدیدی هم همراه شد

ابر حباب بعد از انتخابات 1400

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند؛ تغییرات ماهانه قیمت مسکن در حد ریزنوسان و کمتر از تغییرات تورم خواهد بود. اما ظاهرا شرایط به نحوی رقم خورده که می‌توان امید داشت در صورت استمرار توقف انتظارات تورمی مسکن، رخداد بی‌سابقه‌ای به لحاظ افت قیمت اسمی مسکن در فاز پساجهش کنونی رقم بخورد.

محمود فاطمی عقدا، رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، گفت: حوزه مسکن بیش از 50 درصد در اقتصاد کشور نقش اساسی داردف به همین دلیل دولت آینده ناچار است که به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشد. فعلا نمی توانیم درباره قیمت مسکن صحبت کنیم؛ دولت بعدی باید انتخاب شود تا بتواند برنامه های خود را درباره این بازار ارائه کند و آن زمان می توانیم درباره قیمت مسکن در سال 1400 اظهار و نظر کرد.

او ادامه داد: مسکن بحث داخلی است و مسئله برجام نمی تواند بر روی این بازار تاثیر گذار باشد. بخش اعظم افزایش قیمت مسکن به قیمت زمین باز می گردد و بخش دوم هم به مصالح و دستمزد باز می گردد. اگر دولت بتواند در بخش توسعه مسکن، ساخت و ساز و تامین زمین در شهرهایی که امکان فراهم کردن آن وجود دارد که زمین دولتی خریداری کند می تواند تا حدود زیادی افزایش قیمت مسکن را برطرف کند.

این کارشناس در پایان، گفت:  تا زمانی که حدود 6 میلیون واحد مسکونی کمبود و نیاز انباشته داشته باشید دیگر حباب نیست قیمت واقعی است که در بازار مسکن وجود دارد. زمانی که کالایی در بازار موجود است و شما منتظر هستید که قیمت ها بشکند اما زمانی که نیاز انباشته دارید هیچ حبابی وجود ندارد. مسکن نسبت به سایر بازارها بسیار بزرگ است و گردش مالی بالایی هم دارد و هرگز اجازه نمی دهد که ارزش آن افت کند. زمانی می توانیم قیمت ها را ساماندهی کنیم که نیازهای انباشته نداشته باشیم.

برچسب ها: مسکن ، دولت ، حباب مسکن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: