bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک استاد اقتصاد در تشریح اولویت‌های لازم‌اجرای اقتصادی در دولت آینده، مدیریت نرخ ارز را ضروری‌ترین اقدام دولت سیزدهم دانست.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ آلبرت بغزیات اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران درگفتگوی خود با بخش «ویژه‌نامه اقتصادی انتخابات ۱۴۰۰» بازارنیوز به مهمترین چالش‌های اقتصادی کشور اشاره و در تشریح اولویت‌های اقتصادی نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: متاسفانه ما مشکلات اقتصادی متعددی را  در کشور داریم و همین موضوع باعث شده که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چالش‌های زیادی را در پیش روی خود داشته باشند.

 این اقتصاددان خاطر نشان ساخت: در این سال‌ها سفره معیشت مردم به شدت کوچک شده و افزایش نرخ تورم یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دلایل این اتفاق اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: من و بسیاری از کارشناسان اقتصادی دیگر اعتقاد داریم که بی ثباتی نرخ ارز و نوسانات شدید این بازار باعث افزایش افسار گسیخته نرخ تورم شده است. ثبات و مدیریت بازار ارز می‌بایست اولویت نخست همه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری باشد چرا که با نظارت بر وضعیت نرخ ارز به تدریج شرایط اقتصاد کشور نیز به نقطه ثبات بازخواهد گشت.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: شخصی که برای انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است باید پیش‌بینی و مدیریت مناسبی در قبال بازار ارز داشته باشد؛ در غیر این صورت با خارج شدن بازار ارز از کنترل نرخ ارز تا ۳۵ هزار تومان هم خواهد رسید.

بغزیان یاد آور شد: در ابتدای نوسانات بازار و همزمان با روز‌های حضور عبدالناصر همتی در بانک مرکزی به نکات و راهبرد‌های  مهمی اشاره کرد و حتی  برای مهار  وضعیت بازار ارز تا حدودی به این نکات عمل کرد، اما در نهایت  این گونه اقدامات ادامه‌دار نبوده و بعد‌ها شاهد افزایش بی‌رویه نرخ ارز در بازار ارز بودیم.

 این اقتصاددان تاکید کرد: یقینا با کنترل دقیق بازار ارز بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد چرا که متاسفانه همه امور اقتصادی کشور بر مبنای قیمت ارز ارزیابی می‌شود و این سلطه اساس اقتصاد کشور را تخریب کرده است.

وی متذکر شد: با نظارت و توجه ویژه به بازار ارز، دلالان و سوداگران اقتصادی برای ادامه فعالیت اقتصاد خود بر سر دوراهی قرار گرفته و به این نتیجه می‌رسند که آیا دست به معامله بزنند یا خیر و به تناسب چنین اقدامی شرایط بازار‌های اقتصادی کشور به ویژه مسکن، خودرو و دیگر کالا‌ها شرایط واقعی را تجربه خواهند کرد.

*تولید کنندگان نیازمند ارز برای تهیه مواد اولیه

بغزیان در ادامه مصاحبه خود به وضعیت تولیدکنندگان و  نیاز واحد‌های صنعتی و کشاورزی برای تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: علاوه بر ثبات بازار ارز کشور، تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و قطعات یدکی مورد  نیاز  خود به ارز قابل توجه‌ای نیاز دارند و بانک باید در کسوت یک نهاد مالی از واحد‌های تولیدی حمایت کند.

 این اقتصاددان تاکید کرد: در چنین موقعیتی نظام بانکی و بانک مرکزی کشور وظیفه دارد به جای بنگاه‌داری نقش واسطه‌گری مالی خود را ایفا کند و در خصوص واردات مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز تولید، در کنار تولیدکنندگان به نقش آفرینی بپردازد.

وی افزود: البته در این راستا بانک مرکزی علاوه بر حمایت‌های مالی می‌تواند برای تساهل در امور تولیدکنندگان با نظارت دقیق، ارز ترجیحی را به تولید کنندگان تخصیص دهد و باید در این بین مراقب باشد که ارز ترجیحی به دست فعالان اقتصادی و تولید کنندگان برسد نه دلالان و سوداگران اقتصادی.

این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: به تناسب چنین وضعیتی نهاد‌های نظارتی مرتبط با قوه قضائیه نیز موظفند حداکثر توانایی خود را برای نظارت بر بازار ارز به کار برده و علاوه برآن کافیست قوه مجریه امور بازار ارز را به طور صحیح  اداره کند.

 *وعده اقتصادی غیر واقعی ندهید، مردم به عملکرد شما نگاه می‌کنند

بغزیان در ادامه، به وعده‌های انتخاباتی برخی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که در خصوص انتخابات وجود دارد این است که نامزد‌ها باید وعده و شعار‌هایی را مطرح کنند که با ظرفیت اقتصاد کشور هم‌خوانی داشته باشد.  داوطلبان در صحبت‌ها و سخنرانی‌های خود از ارائه طرح‌های اقتصادی غیر واقعی و کاذب بپرهیزند چرا که مردم در این دوره هوشیار هستند و به چند شعار کلیشه‌ای توجه‌ای ندارند.

وی تاکید کرد: شعار و وعده‌های پوپولیستی تنها یک شوخی بچه‌گانه است و مردم دیگر به این گونه مباحث اهمیت نمی‌دهند. مردم به دنبال این هستند که چه کسی با برنامه و قدرت عمل خود می‌تواند وضع معیشتشان را بهبود ببخشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اکنون  به تناسب وضعیت کشور بار بسیار سنگینی روی دوش نامزد‌های انتخابات است و در مقطع فعلی این افراد وظیفه دارند با شعار و وعده‌های انتخاباتی عقلانی مردم را برای مشارکت در انتخابات تشویق کنند.



*بازار نیازمند مدیریت است نه ارزپاشی

 بغزیان در پاسخ به این سوال که چقدر ممکن است دولت بعدی با ارز پاشی بتواند بازار ارز را کنترل کند، گفت: ارزپاشی در کوتاه مدت ثبات مقطعی را در بازار به ارمغان می‌آورد، اما این اقدام تنها یک سیاست مقطعی و مُسکن است که اثر آن در همان کوتاه مدت از بین می‌رود.

این اقتصاددان افزود: زمانی که بازار ارز مدیریت شود، نرخ ارز در یک نقطه ثبات قرار می‌گیرد، در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور نیز در یک نقطه تعادل قرار دارد؛ چرا که متاسفانه وضعیت بسیاری از بازار‌های اقتصادی کشور وابسته به نرخ ارز است.
 
وی عنوان کرد: به هر میزان که نرخ ارز کاهش یابد این موضوع می‌تواند برای تولیدکننده اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد، چرا که اکنون عمده مشکلات تولیدکنندگان این است که هزینه تولید کالا بسیار بالا است.

این اقتصاددان خاطر نشان ساخت: هنگامی که نرخ ارز و به دنبال آن هزینه تولید در پایین‌ترین حد خود باشد،  شاهد اثرات مثبتی در فرآیند بازار خواهیم بود.

*ارز باید تک‌نرخی باشد

بغزیان ضمن انتقاد از چندنرخی بودن نرخ ارز در شرایط فعلی، گفت: اکنون بسیاری از کشور‌های جهان سیستم بانکی و رابطه پول ملی خود با ارز‌های جهانی مانند دلار و یورو  را کاملاً با ثبات و به صورت تک‌نرخی اداره می‌کنند و بر همین اساس دو نرخی بودن ارز می‌تواند زمینه‌ساز فساد و رانت شود.

 این استاد دانشگاه افزود: ارز ترجیحی در حالتی می‌تواند تاثیر گذار باشد که بانک مرکزی و دولت در راستای تسهیلات مالی به تولید کنندگان بتوانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند؛ به طور مثال با تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی می‌توان شاهد آن بود که قیمت نهایی محصولات کشاورزی و دامی در پایین‌ترین سطح باشد.

وی تاکید کرد: یقیناً با حمایت ارزی دولت از واحد‌های کشاورزی و صنعتی ما شاهد کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش قیمت کالا هاس اساسی مورد نظر مردم خواهیم بود.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: