bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا، روسیه و عربستان در گذشته هم‌سطح ما نفت تولید می‌کردند، اما الان تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز رسانده‌اند، اما ایران همچنان روی روزی 4 میلیون بشکه نفت باقی مانده است.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز از میدان‌های هما، وراوی و تابناک گفت: هم‌اکنون یک فرصت کوتاهی در پنجره جمعیتی در اختیار داریم تا بتوانیم کشور را در این بازه زمانی به توسعه برسانیم. یکی از مواردی که برای پیشرفت و توسعه نیاز است، سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: مهم‌ترین ضعف ما نیز در سال‌های گذشته عدم سرمایه‌گذاری یا کمبود سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. اگر بخواهیم اقتصاد کشور تکانی بخورد، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و باید با کمک توان ملی و استفاده از منابع موجود طبیعی مسیری را برای تامین سرمایه ایجاد کنیم.

آقامحمدی افزود: یکی از مسیرهای تامین سرمایه افزایش تولید نفت و استفاده از درآمدهای حاصل از آن است. این منابع نباید در بودجه جاری دولت مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه بودجه دولت باید با مالیات تامین شود. اگر نتوانیم از منابع نفتی خود سرمایه لازم برای توسعه را ایجاد کنیم، 30 سال آینده یک کشور پیر و فقیر خواهیم شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اقتداری که صنعت نفت به ایران داده است، مسیری را برای توسعه ایجاد می‌کند، آمریکا، روسیه و عربستان در گذشته هم‌سطح ما نفت تولید می‌کردند، اما الان تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز رسانده‌اند، اما ایران همچنان روی روزی 4 میلیون بشکه نفت باقی مانده است.

وی تصریح کرد: افزایش تولید نفت به معنای خام‌فروشی نفت نیست، بلکه همزمان با این موضوع می‌توانیم طرح‌های پتروپالایشی را در دستورکار قرار دهیم، همان طور که همین الان دو طرح پتروپالایشی عظیم با حجم سرمایه 3.5 میلیارد یورو برای هر یک در دستورکار قرار گرفته است.

آقامحمدی تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه مبنا باید بر روی تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز و تولید گاز معادل 4 میلیون بشکه نفت در روز قرار گیرد تا بتوانیم مصارف کشور را تامین کنیم. حال هر چه مازاد تولید کردیم، برای تامین سرمایه در راستای توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش تولید نفت ایران انجام شده است، ما در یک برنامه 25 ساله می‌توانیم 1500 میلیارد دلار منابع مالی برای سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای تامین کنیم. در این 25 سال ما از پنجره جمعیتی خارج می‌شویم و حتما باید مکانیزمی ایجاد کنیم که سرمایه‌های تولید شده صرف بودجه جاری دولت نشود.

وی اظهار داشت: امروز می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت را با ظرفیت شرکت‌های ایرانی E&P تولید کنیم. بنده 30 جلسه با 17 شرکت E&P داشته‌ام و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم کار تولید نفت را به صورت کنسرسیومی و در قالب مشارکت انجام دهیم.

برچسب ها: آقامحمدی ، نفت ، خام فروشی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: