bazarnews

کد خبر: ۹۳۶۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران و قلب تپنده صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق است که طرح جامع ساماندهی آن به دلیل مشکلات مالی به کندی پیش می‌رود. 

مرز پرویزخان از اواخر سال 76 به صورت رسمی راه‌اندازی شده است که در ابتدای احداث وسعت این مرز که به شکل بازارچه فعالیت داشت سه هکتار بود که اکنون وسعت آن به 375 هکتار رسیده است.

مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و اکنون نیز با توجه به وضعیت نامناسب زیرساخت‌ها در عراق، بهترین زمان سرمایه‌گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است.

مرز پرویزخان در همسایگی استان سلیمانیه در اقلیم کردستان قرار دارد و با توجه به نزدیکی فرهنگی و اجتماعی، تجارت عمده این بازارچه با کردهای این استان به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه و همچنین موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی کشور عراق است.

طرح جامع پرویزخان که بزگترین طرح گمرک ایران از نظر ریالی محسوب می‌شود شامل ساختمان گمرک، محوطه سازی، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت و همچنین امکانات رفاهی و محل استقرار تجار و فعالان در مرز است که قرار بوده در دو مرحله اجرا شود اما اکنون به کندی پیش می‌رود.

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان تنها مرز فعالی است که در روزهایی که مرزهای خسروی، سومار، زرباطیه، مهران و شلمچه از سوی عراق به دلیل بحران کرونا، بسته شده نه تنها فعالیتش متوقف نشد بلکه در روزهای اوج کرونا و زمانی که محدودیت تردد بین شهری و استانی در کشور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شده بود، حجم بالای فعالیت بی سابقه خود را تجربه کرد.

تاتار عنوان کرد: اگرچه پرویزخان با اهمیت راهبردی برای چندین سال متوالی رتبه نخست صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق را کسب کرده و بیشترین حجم مبادلات غیر نفتی کشورمان شامل 54 درصد از این گذرگاه رسمی به عراق صادر می‌شود اما با بسته شدن سایر مرزها و سرریز شدن کالاهای صادراتی سایر مرزها به سمت پرویزخان روزهای بی سابقه‌ای با حجم بسیار ترافیک بالا را تجربه کرد و بار دیگر ثابت کرد که قلب تپنده صادرات ایران است و ارز آوری خوبی برای کشورمان دارد.

وی گفت: طرح جامع مرز رسمی پرویزخان بزرگترین طرح گمرک ایران از نظر ارزش ریالی است که طی دو مرحله با 70 میلیارد تومان اعتبار در طول سه سال انجام می‌شود.

دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه توسعه مرز رسمی پرویز خان از عمده وظایف کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی است اظهار داشت: طرح توسعه جامع مرز رسمی پرویزخان 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، باید عملیات اجرایی آن تسریع یابد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مرز رسمی پرویز خان از عمده وظایف کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی است عنوان کرد: طرح توسعه جامع مرز رسمی پرویزخان 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، باید عملیات اجرایی آن تسریع یابد.

دارابی افزود: با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا و تاثیر آن بر روی صادرات کشور؛ مرزهای تجاری استان حتی یک روز هم تعطیلی نداشته و با قوت به امر تجارت پرداخته‌اند.

وی بیان کرد:صادرات از گمرکات استان در سال 99، 2/4 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 98 از لحاظ وزنی 8 درصد و از لحاظ ارزی 13 درصد افزایش داشته است و این نویدبخش توسعه در استان می‌باشد.

دارابی گفت: امیدواریم امسال با توجه به نام‌گذاری سال جاری بتوانیم منویات مقام‌معظم رهبری مدظله‌العالی در امر صادرات را بکار ببریم و بتوانیم موانع پیش روی صادرات را برداریم و مبادلات تجاری را بهبود ببخشیم.

پیشرفت کند طرح جامع گمرک پرویزخان به دلیل کمبود اعتبار

فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از پیشرفت کند طرح جامع گمرک پرویزخان به دلیل کمبود اعتبار خبر داد و گفت: طرح جامع گمرک پرویز خان با بودجه 80 میلیارد تومانی آغاز و تاکنون 40 میلیارد تومان برای آن هزینه شده که به علت کمبود اعتبار اکنون فعالیت زیادی انجام نمی‌شود.

وی افزود: طرح جامع گمرک پرویزخان از خرداد 97 آغاز شده و تا به حال حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز نخست آن شامل محوطه 14 هکتاری به زودی تحویل داده می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه بیان کرد: اجرای بتن غلتکی محوطه 14 هکتاری، اجرای بتن غلتکی یکی از لاین‌های ورودی اصلی و بخشی که نزدیک به نقطه صفر مرزی است، انجام شده است.

کرمی گفت: متولی طرح جامع گمرک پرویزخان، گمرک جمهوری اسلامی ایران است و تاریخ بهره‌برداری از این طرح هنوز مشخص نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
0
سلام‌تردد‌مسافرهم‌هست
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: