bazarnews

کد خبر: ۹۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: بعد فرایند انتخابات ریاست جمهوری باید به نکات و وعده‌های مطرح شده توسط داوطلبان رسیدگی و در بلند مدت مورد برسی علمی و کارشناسانه قرارگیرد.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بیژن عبدی، اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفتگویی با بخش «ویژه نامه اقتصادی انتخابات ۱۴۰۰» بازار نیوز  به ماهیت شعار و وعده‌های اقتصادی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با شروع رقابت‌ها انتظار مردم این است که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری وعده و شعار‌هایی را مطرح کنند که بتوانند در ابتدا منابع مالی آن را شفاف و سپس بتوانند محل تامین اعتبار این منابع را تشریح کنند.

 این اقتصاددان افزود: اکنون ظرفیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نمی‌تواند وعده‌های بلندپروازنه‌ای را مطرح کرد. در حال حاضر از ظرفیت سیستم مالیاتی کشور به طور کامل استفاده نمی‌شود و رقمی بالغ بر یک پنجم تا یک هشتم ظرفیت بخش مالیاتی ما بلا استفاده است و به تناسب چنین موضوعی ما در تامین منابع با مشکل رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: فردی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌شود به جای این که وعده‌های کمّی به مردم ارائه دهد، موظف است با مطرح کردن وعده‌ای کیفی، صلاحیت و لیاقت خود را به مردم اثبات کند؛ نمونه این امر را می‌توان در اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور مثال زد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: هر کسی که بتواند در زمان رقابت‌ها با روش‌های علمی، عقلانی و منطقی به تبیین شعار‌های خود بپردازد، یقینا می‌تواند در جریان مناظره و رقابت‌های انتخاباتی از جایگاه بهتری برخوردار شود.

 *داوطلبان از کلی گویی بپرهیزند

عبدی به در آمد‌های نفتی به عنوان یکی از اصلی ترین منابع مالی ایران اشاره کرد و گفت:  منابع درآمدی ایران تنها بخش مالیات نیست. فروش نفت، گاز و مشتقات این گونه محصولات همواره در چارت بندی بودجه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، ولی در مقطع فعلی شاهد هستیم که به دلیل تحریم‌ها فروش این گونه محصولات نیز تحت الشعاع قرا گرفته است.

این اقتصاددان تاکید کرد: نامزد‌های انتخابات به دلیل وجود چنین چالش‌هایی موظف هستند با پیش بینی صحیح و علمی یک جهش عملکرد و نقطه ایده آلی را برای طرح‌های اقتصادی خود تعیین کنند، در غیر این صورت مطرح کردن یک وعده آن هم بدون تشریح جزئیات آن یک کار غیر کارشناسی و ناپخته است.

وی اذعان کرد: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از کلی‌گویی و صحبت‌های مبهم بپرهیزند. این که برخی از افراد حاضر در رقابت‌های انتخاباتی صحبت‌هایی را به مطرح می‌کنند در ابتدا دل فریب است، اما برای مردم چگونگی عملیاتی شدن آن اهمیت دارد. کلی گویی برنامه‌های اقتصادی حتی از شعار‌های بی منطق نیز بی اهمیت‌تر است.

 *نامزد‌ها منابع مالی طرح‌های خود را به طور شفاف بیان کنند

عبدی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به بازبینی وضعیت اقتصادی این دولت دعوت کرد و گفت: متاسفانه دولت از منابع مالی سرشاری برخوردار نیست. در چند سال اخیر  دولت به شدت با کسری بودجه رو به رو بوده است.

این تحلیلگر اقتصادی تشریح کرد: داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری موظف هستند منابع وعده‌های انتخابات خود را تبیین و شفاف کنند و حتی از ارائه وعده‌های غیر واقعی بپرهیزند. علاوه بر این، این افراد هنگام مناظره و صحبت‌های خود به این فکر باشند که آیا می‌توانند به این وعده‌ها عمل کنند؟ چرا که مردم بازیچه دست نیستند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون من به عنوان یک شهروند به دنبال یک راهکار اساسی برای اقتصاد کشور هستم نه شعار و وعده‌های مبهم و کلی. علاوه بر موضوع مذکور در این میان داوطلبان آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که به هیچ وجه با واقعیت اقتصاد همخوانی ندارد.

عبدی در آخر تاکید کرد: متاسفانه تاکنون هیچ کدام از وعده‌ها و آمار‌های منتشر شده علمی نبوده و به نظر می‌رسد که این اتفاق به دلیل کوتاهی زمان رقابت‌های ریاست جمهوری صورت گرفته است.  یقینا بعد فرایند انتخابات ریاست جمهوری باید به نکات و وعده‌های مطرح شده توسط داوطلبان رسیدگی و در بلند مدت مورد برسی علمی و کارشناسانه قرارگیرد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: