bazarnews

کد خبر: ۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
مدیر مسئول بازارنیوز مطرح کرد؛
رضا غلامی مدیر مسئول بازارنیوز گفت: بررسی اظهارات برخی کاندیدا‌های ریاست جمهوری نشان می‌دهد که عمدتا بر روی تغییر قیمت سوخت و ارز حساب باز کرده اند در حالیکه این طرح دارای اشکالاتی اساسی است.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ رضا غلامی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز، ضمن انتقاد به برخی اظهارات کاندیدا‌های ریاست جمهوری در خصوص یارانه انرژی گفت: هنگامی که قیمت سوخت بر اساس دلار ۲۲ هزار تومانی موجود در بازار تعیین شود، بنابراین فاصله نرخ قبلی با نرخ جدید سوخت ضرب در مصرف بنزین می‌شود و تقریبا ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان ماهانه از محل این افزایش قیمت سوخت حاصل خواهد شد. بر اساس اظهارات کاندیداها، قرار است این مبلغ به صورت مستقیم به مردم برسد.

وی ادامه داد: اولاً که این افزایش قیمت سوخت مستقیما روی حمل و نقل و زندگی مردم اثر می‌گذارد و تورم مستقیمی را به مردم تحمیل می‌کند. ثانیا دریافت کنندگان این مبالغ، عموما خانوارهای کم درآمد هستند که میل نهایی به مصرف بالایی دارند و این سیاست باعث افزایش تقاضای آنها شده و در شرایطی که تولید ثابت است، تورم افزایش می یابد. ثالثا، بخش عمده مصرف سوخت مربوط به دولت و دستگاه های دولتی است که ضمن افزایش هزینه آنها، یا خدمات آنها را کاهش می دهد (که در مواردی مثل نیروی انتظامی قابل قبول نیست) یا بودجه را افزایش می دهد که نتیجه آن افزایش کسری بودجه و به تبع آن تورم است. پس این سیاست از سه طریق موجب تورم و از طریق تورم موجب توزیع نابرابرتر درآمد و ثروت می شود .

مشروح بحث رادر فایل صوتی دنبال کنید

 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: