bazarnews

کد خبر: ۹۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس حوزه انرژی در تشریح اولویت های لازم اقتصادی دولت آینده در حوزه نفت و پتروشیمی، انتخاب وزیری متخصص و اجرایی را نخستین گام در تببین سیاست های اقتصادی دانست.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ رضا دشتی، کارشناس حوزه انرژیدر گفتگویی با بخش «ویژه نامه اقتصادی انتخابات 1400» بازارنیوز به مهمترین چالش ها و وظایف اصلی رئیس جمهور آینده در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت همواره یکی از کلیدی ترین وزارت خانه های دولت محسوب می شود و به تناسب چنین اهمیتی، رئیس جمهور آینده موظف است برنامه مهمی برای این وزارتخانه داشته باشد.

 این کارشناس حوزه انرژی افزود: نامزدی که برای انتخابات ریاست جمهوری پیشقدم شده موظف است برای جلب رضایت افکار عمومی در ابتدا  کسی را که می خواهد برای وزارت نفت انتخاب کند به طور کامل برای مردم معرفی کند.

وی ادامه داد: این که هر شخصی بیاید و بگوید برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی چنین می کنم و چنان، تنها یک عوام فریبی مشخص است. وزارت نفت در ابتدایی‌ترین قدم نیازمند یک متصدی متخصص و اجرایی است.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: نامزد های انتخاباتی وظیفه دارند از افرادی که از تخصص بالایی برخوردار هستند در کابینه خود استفاده کنند. با معرفی وزیر پیشنهادی نفت به جای این که رئیس جمهور به تشریح سیاست های خود در حوزه نفت بپردازد، این وزیر نفت آینده است که با تخصص خود به تشریح وظایف و برنامه‌هایش به دفاع می پردازد.

 

*وزیر نفت باید اجرایی باشد

دشتی خاطر نشان ساخت: وزارت نفت جزو یکی از مهمترین وزارتخانه‌هایی است که برای پیش‌برد امور مرتبط با صنعت نفت و پتروشیمی باید نیاز مند وزیر فعال و اجرایی است. اکنون ایران وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد، پس باید شخصی بر سر کار بیاید که از سابقه اجرایی بالایی در حوزه نفت برخوردار باشد.

 این کارشناس حوزه انرژی افزود: شخصی که به عنوان وزیر نفت انتخاب می‌شود باید سابقه کار در حوزه نفت را داشته باشد و در عین حال نمی توان در این سمت، از افرادی استفاده کرد که هیچ تجربه ای ندارند.

وی تاکید کرد: مطلوب این است کسی که برای تصدی‌گری وزارت نفت معرفی می شود باید از درون مجموعه و دارای کارنامه اجرایی مطلوبی در صنعت نفت باشد، چرا که به تناسب تخصص خود وزیر پیشنهادی می تواند تسلط کافی بر امور و در عین حال ارتباط قوی با صادرکنندگان حوزه نفت و پتروشیمی برقرار کند.

 این استاد دانشگاه اذعان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین کشور زمانی که وظیفه را بر عهده می گیرند، به مرور زمان بخشی از تعهدات خود را فراموش می کنند به همین دلیل وزیر نفت باید شخصی باشد با روحیه جهادی در زمینه نفت و گاز که به وظایف خود عمل کند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که فردی که به عنوان وزیر نفت مشخص می‌شود باید به این امر معتقد باشد که افرادی را بر سر کار بیاورد که دارای تخصص و تعهد بالا در این زمینه باشد نه این که با رانت و پارتی افرادی که از نزدیکان خود هستند وارد ساختار اداری کند.

 

وزیر نفت باید صنعت پتروشیمی را ارتقاء بخشد

دشتی یاد آور شد: علیرغم اقدامات شایسته که وزارت نفت در ایام تحصیل داشته و حتی علی رغم این موضوع در این بازه زمانی ایران نفت خود را به فروش می رساند، اما باید اذعان کرد که ایران در این دوره پیشرفت چشمگیری در حوزه صنعت پتروشیمی نداشته و به نوعی یک توقف متعادلی را شاهد بود.

 این کارشناس حوزه پتروشیمی افزود: پس از آن که یک شخص متخصص به عنوان وزیر نفت معرفی شد آن شخص موظف است پس از استقرار  توجه ویژه ای را به صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی حوزه نفت داشته باشد.

 وی ادامه داد: با ارتقاء سطح کیفی پالایشگاه های پتروشیمی و افزایش عرضه محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده در گام نخست از خام فروشی فاصله گرفته و سپس می توان صادرات محصولات مشتقات نفتی را افزایش دهیم.

 این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت :یقینا با پیشرفت و توسعه صنایع پتروشیمی و توسعه محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا صنعت نفت،گاز و پتروشیمی ایران جایگاه ایران در بازار های جهانی نفت و پتروشیمی نیز ارتقاء می یابد.

‌*رونق پالایشگاه یک اولویت مهم است

 دشتی همچنین اظهار کرد: همانگونه که گفتم متاسفانه صنعت پتروشیمی از پیشرفت بالایی برخوردار نیست.  دولت آینده و به ویژه وزارت نفت ما به تناسب وضعیت کشور موظف است در کنار ارتقاء پالایشگاه ها  توجه  ویژه نیز به احداث و ساخت پترو پالایشگاه داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود : یقینا توسعه و پیشرفت توام پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه ها می تواند امتیاز مثبتی برای صنعت نفت و پتروشیمی کشورمان محسوب شود. با رفع تحریم ها  یقینا بسیاری از مشتریان ایران باز خواهند گشت در چنین حالتی دیگر ایران نفت خام ادر نخواهد کرد.

دشتی در پایان گفت: با حضور مجدد مشتریان آسیایی و اروپایی در جمع خریداران نفت ایران، کشورمان این توانایی را دارد که علاوه بر خام فروشی، مواد اولیه بسیاری از صنایع مهم کشور های توسعه یافته را تامین کند. با تحقق چنین موضوعی، درآمد های ایران نیز از طریق فروش مشتقات نفتی افزایش می یابد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: