bazarnews

کد خبر: ۹۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: این اتفاقی که در قبال عراق رخ می‌دهد، به آن معنی نیست که با همه کشور‌ها بتوان این کار را کرد؛ با دیگر کشور‌های همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان و پاکستان و حتی روسیه هم نمی‌توان اینگونه اقدام کرد. عراق شرایط خاص خود را دارد.

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سید حمید حسینی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق، پیرامون اظهارات روز گذشته یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری در مناظره سوم، مبنی بر صادرات ۱۲ میلیادر دلاری به عراق و سهولت در بازگشت ۱۰ میلیارد دلار از آن توسط بخش خصوصی، به بازارنیوز گفت: صادرات ما به عراق حدود ۹ میلیارد دلار است که ۳ میلیارد دلار آن گاز و برقی است که توسط دولت صادر می شود. ۶ میلیارد مابقی هم کالاهاییست که بخش خصوصی آنها را صادر می کند.
 
وی افزود: به علت همسایگی با عراق، نیاز به روابط بانکی در تجارت با این کشور، خیلی موضوعیت ندارد، چون به راحتی می‌توان به صورت اسکناس، وجه مورد معامله را دریافت کرد. همچنین به دلیل این که عراق، روابط بانکی خیلی منظم و قوی ندارد، به راحتی می‌توان پول را به دبی یا ترکیه حواله کرد تا صادرکننده آنجا پول خود را دریافت کند.

حسینی ادامه داد: این اتفاقی که در قبال عراق رخ می دهد، به آن معنی نیست که با همه کشور‌ها بتوان این کار را کرد؛ با دیگر کشور‌های همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان و پاکستان و حتی روسیه هم نمی‌توان اینگونه اقدام کرد. عراق شرایط خاص خود را دارد و آنجا اساسا کار بانکی انجام نمی‌دهند و تاجرانشان اصرار دارند که کار‌ها غیربانکی باشد. این به بخش خصوصی ما که انعطاف دارد، کمک کرده که در زمینه دریافت پولشان به مشکل بر نخورد.
 
وی ادامه داد: تاجرین در عراق، برخی با اسکناس دلار و برخی هم ریال گرفته و تبدیل به دلار می‌کنند تا بتوانند پیمان ارزی خود را ایفا کنند. این الگو قابل تکرار در تجارت با دیگر کشور‌ها نیست. نمی‌توان یک مصداق را مثال زد و با استناد با آن گفت نیاز به FATF و رابطه بانکی با دنیا نداریم و همه ارتباطات مالی خود را مانند عراق حل می‌کنیم.

حسینی در پایان درباره منشاء پول های بلوکه شده در عراق، تصریح کرد: این پول‌ها هم حاصل صادرات برق و گازی است که متصدی صادرات آن دولت است. اکنون دولت عراق مدعی است بدون اجازه امریکایی‌ها نمی‌تواند بدهی خود را به ایران پرداخت کند. توافقاتی شده، ولی عملا بهانه می‌آورند و پرداخت نمی‌کنند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: