bazarnews

کد خبر: ۹۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
رضا حیدریون رئیس انجمن مهندسان عمران کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه سیاست‌های مناسبی، به طور مشخص در حوزه مسکن تاکنون ارائه نشده است، گفت: بازار مسکن در سال‌های گذشته دارای شرایط رکود تورمی بوده و همین شرایط باعث ایجاد تورم و زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ مسکن شده است.

 

رئیس انجمن مهندسان کشور گفت: در کلان‌شهر تهران ارائه زمین رایگان و یا افزایش کاربری اراضی امکان پذیر نیست و تنها اراضی موجود کشور در بافت‌های فرسوده است.

حیدریون با بیان اینکه در سال‌های گذشته چندین بار شاهد افزایش قیمت ارز در بازار مسکن بوده‌ایم، گفت: نیاز سالیانه مسکن در بازار یک میلیون واحد بوده است که متاسفانه در سال‌های گذشته تولید آن به ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار واحد رسید و همین کاهش عرضه مسکن باعث اوج‌گیری قیمت‌ها شده است.

رئیس انجمن مهندسان عمران با بیان اینکه بخش مسکن، خصوصی‌ترین بخش اقتصاد کشور به شمار می‌رود، افزود: تنها سه درصد سرمایه گذاری در بازار مسکن از طریق دولت بوده و سیاست‌های گذشته باعث شده که ما شاهد کاهش تولید مسکن باشیم.

او ادامه داد: افزایش تعرفه‌های عوارض هم امسال مطرح شده که خود باعث ایجاد پارامترهای افزایش قیمت مسکن در این حوزه شده است.

حیدریون با بیان اینکه متاسفانه در طی یک سال تا یک سال و نیم گذشته هیچ تغییری در سیاست های شورای شهر در حوزه مسکن ایجاد نشده است، افزود: در صورتی که سیاست‌ها در این حوزه خود باعث کاهش تولید مسکن شده است.

او اشاره به اینکه زمانی که مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه شود ما شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: در سال‌های گذشته مسکن ملی و مسکن اجتماعی مطرح شده که همین‌ سیاست‌ها خود باعث حداقل تولید مسکن بازار شده است، اما باز هم به نیازهای جامعه پاسخ داده نشده و شاهده افزایش نرخ اجاره‌ها هستیم.

رئیس انجمن مهندسان عمران اظهار کرد: زمانی که جوانان در کشور در مرحله ازدواج باشند و با عرضه کم مسکن روبه‌رو شوند؛ شاهد یک سیاست تورمی خواهیم بود.

او با بیان اینکه شعار ساخت یک میلیون واحد مسکن خود جذابیتی در این بازار ایجاد می‌کند اما باید از لحاظ توان فنی و مدیریتی هم برای ساخت مسکن اقدامات لازم صورت گیرد و باید به سمت ساخت یک میلیون واحد مسکونی از طریق صنعتی سازی برویم. بنابراین با این ساختارهای سنتی امکان ساخت یک میلیون واحد مسکن وجود ندارد.

رئیس انجمن مهندسان عمران با بیان اینکه در گذشته صنعتی سازی تنها در بخشی از واحدهای مسکن مهر ایجاد شده خود گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته همین وضعیت صنعتی‌سازی هم در مسکن مهر متوقف شد بنابراین تنها راه برای ساخت یک میلیون واحد مسکن آن است که از طریق و صنعتی سازی صورت بگیرد.

او توضیح داد: برای آنکه صنعتی سازی فعال شود و باید تشکل‌ها انبوه‌سازان با انجمن ها در این حوزه پایه کار بیایند تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن شویم.

حیدریون با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته بخش خصوصی انگیزه‌های لازم برای حضور در این بازار را از دست داده است افزود: طرح مالیات از خانه‌های خالی خود می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن شود.

رئیس انجمن مهندسان عمران تصریح کرد: صندوق‌های مالی زمین و مسکن اعتماد به بخش های مسکن را از دست داده اند و این در حالی است که تمامی این صندوق بر پایه مشارکت مردم صورت گرفته است.

او با بیان اینکه متاسفانه در برخی از شعارهای نامزدهای انتخاباتی به بازار مسکن اشاره چندانی نشده است گفت: مسکن موتور محرک اقتصاد کشور است و این موضوع بسیار مهم در اقتصاد کشور است.

حیدریون تاکید کرد: تنها با گفتمان مهندسی در شهر میتوانیم شاهد افزایش تولید بیشتر مسکن در کشور شویم.

 

او با اشاره به اینکه باید هزینه‌های ساخت را کاهش دهیم، گفت: زمانی که هزینه‌های ساخت مسکن افزایش می‌یابد، مردم به عنوان بهره‌برداران باید در این زمینه حضور موثری داشته باشد.

رئیس انجمن مهندسان عمران در پاسخ به سوالی درباره ارائه زمین رایگان برای ساخت مسکن گفت: در داخل شهر که زمینی وجود ندارد و مجوزی که اخیراً شورای عالی شهرسازی مبنی بر تغییر کاربری اراضی به کاربری‌های مسکونی داده است، نشان می‌دهد که شورای عالی شهرسازی کارکرد اصلی خود را از دست داده و این اقدامات باعث کلان‌تر شدن شهر تهران می‌شود.

او گفت: تنها راه حل نجات مسکن آن است که مسکن بافت فرسوده را تقویت کنیم تا سالیانه باید ۳۴ درصد از بافت‌ فرسوده احیا شود؛ بنابراین تقویت و نوسازی بافت‌های فرسوده باعث می‌شود که بازار مسکن احیا شود.

سیاست گذاری درست در بخش مسکن الزامی است

حیدریون افزود: سیاست گذاری‌های نادرست وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر در کنترل قیمت مسکن و احیای بافت‌های فرسوده، فساد ناشی از تطویل فرایند اخذ جواز در شهرداری، ساخت ۶۵ درصد از ساختمان‌ها توسط افراد فاقد صلاحیت، ساخت و ساز بر روی گسل‌های فعال در پایتخت، کمبود تولید مسکن ارزان برای ۱۲ میلیون جوان مستعد ازدواج، بیکاری یا اشتغال نامرتبط ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان رشته ساختمان و در نهایت نادیده گرفتن نقش بهره برداران ساختمان در داشتن ساختمان ایمن و استاندارد را از جمله مشکلات صنعت ساختمان است.

او اضافه کرد: راهکار‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های حل مشکلات ۱۰ گانه حوزه مسکن، در کمیته‌های تخصصی در حال بررسی است که ارائه می‌شود.

رئیس تشکل‌های ساختمان استان تهران با اشاره به مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف صنعت ساختمان در کشور وجود دارد، گفت: در بخش ساختمان از جمله بازار آشفته تولید، خرید و فروش مسکن و همچنین شیوه‌های ساخت و ساز سنتی وجود دارد که باید بسیاری از آن‌ها رفع شود.

ضعف در استحکام و ایمنی ساختمان‌ها مشکل ساز شده است

او با بیان اینکه ضعف در استحکام و ایمنی ساختمان‌های احداثی که به طور عمده ناشی از اعمال سیاست‌های نادرست وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر است باید هرچه سریع‌تر با اقدامات به موقع مشکلات در این زمینه برطرف شود، گفت: تعدادی از انجمن‌های صنفی صنعت ساختمان آمادگی خود را در جهت بازگرداندن حقوق بهره برداران و دستیابی به مسکن مناسب و ایجاد زمینه گفتمان مهندسی بین ارگان مختلف صنعت ساختمان از جمله سرمایه گذاران، سازندگان، مهندسان و مردم در جهت مطالبه داشتن حق مسکن استاندارد را اعلام می‌کنند.

رئیس تشکل‌های ساختمان استان تهران با اشاره به مشکلات معضلات و چالش‌های بخش ساختمان در شهر تهران، گفت: سیاست گذاری نادرست وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و سایر نهاد‌های مربوط در زمینه مسکن از جمله اجرای نادرست صحیح مالیات بر واحد‌های خالی ناتوانی درمهار قیمت لجام گسیخته مسکن از مهم‌ترین مسائل و مشکلات در این بخش است.

احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در گسل‌ها

او اظهار کرد: تحقق نیافتن برنامه دولت و شورای شهر در زمینه بازسازی و احیاء سالیانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده و توسعه حاشیه نشینی، بد مسکنی و بافت‌های ناکارآمد و مهاجرت شهروندان به شهرک‌های حاشیه‌ای هم از جمله مشکلات و مسائل در این حوزه است.

حیدریون در ادامه به ناکارآمدی شورای عالی شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوط هم اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدامات موثری در حوزه جلوگیری از احداث ساختمان‌های بلند مرتبه برگسل‌های فعال تهران انجام نشده است.

رئیس تشکل‌های ساختمان استان تهران با بیان اینکه فساد گسترده ناشی از طولانی شدن فرایند اخذ پروانه‌های ساختمانی در شهرداری هم از دیگر مشکلات در این بخش است، گفت: بیش از ۶۵ درصد از پروژه‌های ساختمانی توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود که زمینه ساز کاهش کیفیت و طول عمر ساختمان‌ها می‌شود.

او در پایان گفت: باید اشتغال ۴۰ درصد از مهندسان در تخصص‌های مرتبط با حوزه ساختمان به طور قطع در دستور کار تمامی دستگاه‌های مرتبط در این بخش قرار بگیرد که متاسفانه در این حوزه بی توجهی شده است.

ساختمان آنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: