bazarnews

کد خبر: ۹۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
اسماعیل صارمی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: هفته جهاد کشاورزی فرصتی است تا بتوانیم با افکار عمومی. حرف‌های نگفته خود را بزنیم و امیدواریم که به یک هم‌افزایی و هم‌گرایی در راستای افزایش تولید برسیم.

رئیس جهاد کشاورزی کرج توسعه آبیاری نوین را مهمترین برنامه این اداره عنوان کرد.

وی مهم‌ترین هدف جهاد را رسیدن به امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: امنیت غذایی در دنیای امروز از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است و اگر در این بخش موفق نباشیم در خصوص امنیت روانی شهروندان دچار مشکل می‌شویم.

رئیس جهاد کشاورزی کرج بیان کرد: امیدواریم به این سطح از آگاهی برسیم که به عنوان مقوله مهم در جامعه مردم موضوع امنیت غذایی را بشناسند.

وی در خصوص رشد جمعیت و شرایط کشاورزی موجود تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت در آینده قطعاً میزان تولیدات کشاورزی جوابگو نیست و با بررسی شرایط آب و هوایی متوجه می‌شویم که در یک کمربند خشک هستیم و باید شرایط اقلیمی و زمینی را بسنجیم و به این فکر باشیم وظیفه ما در قبال نسل آینده چیست و اگر تمامی اراضی را تغییر کاربری دهیم در آینده به مشکل برمی‌خوریم.

صارمی در خصوص اینکه بیشترین منابع آبی در اختیار جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: گلایه‌هایی در این زمینه مطرح است و هدف ما این است که بتوانیم از منابع آبی حداقل استفاده را با بهره‌برداری درست انجام دهیم.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد را توسعه آبیاری نوین برشمرد و گفت: توسعه آبیاری نوین به لحاظ کارکردی، در کشاورزی اهمیت بالایی دارد و راندمان تولید را چند برابر می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی کرج در خصوص اختصاص اراضی به کشت‌های گلخانه‌ای افزود: کشت گلخانه‌ای در محیط بسته انجام می‌شود، از نظر مدیریت منابع آبی شرایط خوبی دارد و علاوه بر اینکه کمترین سموم را مصرف می‌کند، تولید محصولات به صورت ارگانیک است.

وی مهم‌ترین هدف جهاد را حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نامید و اظهار کرد: شاید در جامعه این منابع خیلی خریدار نداشته باشند اما برای نسل آینده بسیار مهم هستند و باغات را به دلیل سازگاری می‌توان در مناطق شیب‌دار کشت کرد.

حفظ کاربری اراضی یک استراتژی است

صارمی با تأکید به این موضوع به اجرای طرح الگوی کشت اشاره کرد و افزود: این طرح برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارد و افکار عمومی با این موضوع بیگانه هستند و اهمیتی برایشان ندارد و در این امر رسانه‌ها نقش بسزایی در یاری رساندن و آگاهی بخشی را دارند.

وی در خصوص اینکه هزینه تولید کم است تصریح کرد: دولت در بحث اعتبارات در حوزه آب و خاک بیشترین اعتبارات را در نظر گرفته و ۸۵ درصد اعتبارات دولتی رایگان هستند تا در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

رئیس جهاد کشاورزی کرج ادامه داد: استراتژی ما در کرج با عنوان بیل و کلنگ است و بیل در دستان کشاورز است و کلنگ همین تغییر کاربری است که به جنگ کشاورزان می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم، به هر قیمتی هر محصولی تولید شود و باید در جهت تولید محصولات بومی همچون گندم و جو تمامی تلاش خود را به کار ببندیم.

کرج قطب سبزیجات و صیفی‌جات است

صارمی ادامه داد: در کرج با مساحت ۱۴۱۶ کیلومترمربع دو، سوم به ارتفاعات جنوبی و چالوس اختصاص دارد و یک، سوم مربوط به بخش مراکزی و دیگر قسمت‌های شهرستان. کرج است.
وی در خصوص تولیدات شهرستانی اذعان داشت: ۱۶۸۲۶۵ تن تولیدات در سطح شهرستان در سال گذشته داشتیم که ۵۸۰ هکتار به گندم اختصاص داشت که نتیجه آن تولید ۵ تن در هکتار گندم بوده، جو ۱۹۰ هکتار، کلزا ۱۳۰ هکتار بوده و ۴۶۳ هکتار به ذرت علوفه‌ای اختصاص داشته است. رئیس جهاد کشاورزی کرج گفت: ۲ هزار و ۸۴۲ هکتار از کرج به سبزیجات و صیفی‌جات اختصاص دارد و به همین جهت به عنوان یک قطب مطرح شده است.

وی از افتتاح پروژه‌های متعدد در هفته جهاد خبر داد و تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا، تعداد هفت پروژه به ارزش ریالی ۵۰ میلیارد ریال افتتاح شده و در دست کشاورزان با اشتغال‌زایی ۱۱۰ نفر برای بهره‌برداری قرار گرفته است.

مهر

برچسب ها: کرج ، آبیاری ، کشاورزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: