bazarnews

کد خبر: ۹۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
همزمان با بازگشایی اقتصادی در مناطق مختلف جهان، قیمت برخی از کالا‌ها از جمله قیمت فلزات شاخص صنعتی افزایش یافته است. افزایش قیمت فلزات شاخص به عوامل مختلفی بستگی دارد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز - مسعود قالیباف؛ در گزارش جدید صندوق بین المللی پول به قلم مارتین استوئمرر و نیکو والک[2] آمده است: همان طور که نمودار هفته صندوق بین­ المللی پول نشان می­دهد، قیمت فلزات 72 درصد نسبت به سطح قبل از همه گیری افزایش یافته استـ به گونه ­ای که در ماه می به بالاترین سطح رسیده است (با نرخ تورم تعدیل شده). این افزایش قیمت در مورد فلزات صنعتی به صورت گسترده ای اتفاق افتاده است- مس (copper) در ماه مه 89 درصد افزایش یافته است (نسبت به مدت مشابه سال قبل)، سنگ آهن (iron ore) 116 درصد و نیکل (nickel) 41 درصد افزایش یافته است. قیمت بیشتر محصولات کشاورزی و انرژی نیز با سرعت کمتری در حال افزایش است. به ویژه کالاهای انرژی (نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی) فقط چند واحد درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری قرار دارند.  

چهار عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت فلزات + نمودار

چهار دلیل برای پاسخ به اینکه چرا قیمت فلزات خیلی بیشتر از کالاهای دیگر افزایش یافته است؟ وجود دارد:

  1. بازیابی صنایع تولیدی: فعالیت­های تولیدی در آغاز همه گیری به میزان خدمات، افت نکرد و همچنین سریعتر از بخش خدمات بازیابی شد. این موضوع به طور مشخص در چین که عمده فعالیت­های تولیدی مبتنی بر کار با فلزات است، مشهود و مشخص است. در همان زمان، بخش ­هایی که انرژی به عنوان یک کالاهای مشخص در آن مورد استفاده قرار می گیرد (مانند بخش حمل و نقل) همچنان دچار رکود است. به عنوان مثال، مصرف جهانی سوخت جاده ای هنوز به میزان 93 درصد سطح قبل از همه گیری قرار دارد و همین موضوع منجر به یک مانع برای جهش قیمت نفت عمل می کند.
  2. عوامل طرف عرضه: بسیاری از عملیات استخراج در پی شیوع کوید-19 به طور موقت مختل شد. علاوه بر این، نرخ حمل و نقل برای جابه جایی مواد عمده به دلیل ازدحام در بنادر اصلی به بالاترین سطح ده ساله رسید، محدودیت های قرنطینه ای، مسائل و مشکل ­های کارکنان و خدمه حمل و نقل و جهش قیمت سوخت در بهار 2020 این موضوع را عمیق تر کرد. تمامی این موارد به قیمت تمام شده فلزات افزود.
  3. انتظارات برای انتقال سریع تر انرژی و هزینه های زیرساخت: انتظارات مثبت در مورد سرعت انتقال به اقتصاد سبزتر و برنامه جاه طلبانه زیرساختی باعث افزایش قیمت فلزات شد. هر دو این برنامه ها منجر به افزایش "شدت فلز" در اقتصاد جهانی می شود. به عنوان مثال، انتقال سریع انرژی می تواند به افزایش 40 برابری مصرف لیتیوم (lithium) برای اتومبیل های الکتریکی و تجدیدپذیرها شود، در حالی که طبق گفته های آژانس بین المللی انرژی (the International Energy Agency)، در حالی که میزان گرافیت (graphite)، کبالت (cobalt) و نیکل (nickel) برای اهداف مذکور محدود است، مصرف آن ها حدود 20 تا 25 برابر افزایش یافته است. برنامه های بلندپروازانه زیر ساختی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده تقاضای مس (copper)، سنگ آهن (iron ore) و سایر فلزات را افزایش می دهد.
  4. قابلیت نگه داری فلزات: ذخیره فلزات نسبت به نفت خام یا برخی کالاهای کشاورزی که نیاز به امکانات ویژه دارد، آسان­تر است. این باعث می ­شود که قیمت گذاری آن­ها آینده نگر باشد و بنابراین نسبت به تغییرات نرخ بهره حساس­تر باشد (نرخ های پایین تر بهره "هزینه حمل" را کاهش می­دهد که شامل هزینه ذخیره سازی، بیمه و دیگر هزینه ها نیز می­ شود، بنابراین تمایل به حمایت از قیمت کالاها وجود دارد) و انتظارات بازار مانند انتظارات انتقال سریع انرژی و هزینه­ های زیر ساختی است.

آیا قیمت فلزات همچنان افزایش می­یابد یا کاهش می­ یابد؟ این یک سوال چالش بر انگیز است.

به نظر می ­رسد فعالان بازار انتظار اوج گرفتن قیمت فلزات را داشته باشند، زیرا عوامل (1) و (2) ظاهراً موقت هستند. در واقع، بازارهای آتی حاکی از افزایش 50 درصدی قیمت فلزات صنعتی در سال 2021 (نسبت به سال گذشته)، اما در سال 2022 با کاهش 4 درصدی همراه است.

هنوز هم انتظار می ­رود که قیمت ها بالا بماند و ممکن است بیشتر افزایش یابند، به خصوص اگر تقاضا از یک انتقال انرژی حمایت کند. در طرف مقابل، اگر تصویب قانونگذاری و اقدامات لازم دولت برای برنامه های انتقال انرژی و زیرساخت همانطور که انتظار می­رود محقق نشود، قیمت ها ممکن است بیش از حد انتظار کاهش یابد.  

 

Source: https://blogs.imf.org/2021/06/08/four-factors-behind-the-metals-price-rally/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

[1] Four Factors Behind the Metals Price Rally

[2] By Martin Stuermer and Nico Valckx

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: