bazarnews

کد خبر: ۹۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: اکنون مقطعی نیست که ما دنبال آزمون و خطا برویم و برای سیاست‌ها باید افراد درست را بگماریم. وظیفه رئیس جمهور انتخاب مدیران درست و هماهنگ کردن آن‌ها برای حل مشکلات است.  
گروه کشت و صنعت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت پیرامون وظیفه دولت جدید در زمینه صنعت به بازارنیوز گفت: اولین اقدامی که رئیس جمهور جدید باید انجام دهد، این است که برنامه وزارتخانه را تعیین کند؛ یعنی بگوید سیاست‌های من در حوزه صنعت چه خواهد بود و آن‌ها را تبدیل به برنامه کند و موضوعی که روی آن کار شده هم بازبینی اتفاق افتد.  استراتژی توسعه صنعتی کشور هم ابتدای کار دولت باید مدون شود و ضمانت اجرای آن را بگذارند. این یعنی دولت برنامه‌دار شود، نه مثل دولت‌های فعلی که در ماه‌های پایانی وصیت نامه‌ای را می‌نویسند و راهبردی را ابلاغ می‌کنند که نه خودشان می‌توانند انجام دهند و نه دولت بعدی به آن اعتقاد دارد.

وی افزود: وقتی این کار اتفاق افتاد، تکلیف دولت برای ماه‌ها و سال‌های آینده مشخص است. دولت‌های حاضر همه رفتارشان در برابر بخش تولید انفعالی بوده نه اینکه راهبردی و فعالانه باشد و در برابر اتفاقات متاسفانه تاکنون فقط واکنشی رفتار شده است.

خالقی اظهار کرد: اگر بخواهیم در مصادیق ریز شویم، باید ببینیم در چند ماهی که می‌خواهیم برای آن برنامه بنویسیم چه خواهیم کرد. دولت باید یک سری ابزار‌هایی که در دست دارد را از همان بدو ورود جدی بگیرد؛ چون بعضی مسائل نیاز به وضع قوانین و تغییر و تحول دارد که آن‌ها را با یک سری تصمیمات در مراجع خاص خودش مثل ستاد تسهیل  و شورایعالی صادرات و سایر شورا‌ها که در دولت وجود دارد، پیش می‌برد. فرض کنید ما در مورد کمبود برق صنعت صحبت می‌کنیم؛ این مشکل نیازمند آن است که در زمانبندی مناسب حل شود.

*لزوم توجه دولت به دیپلماسی اقتصادی برای بزرگ شدن بازار مصرفی

وی درباره توجه دولت به کسب و کار‌های کوچک و متوسط گفت: در سال‌های اخیر موضوعی که پیش آمده این است که شرکت‌های بزرگ و صادرات کننده ما به دلیل مشکلاتی که در حوزه صادرات و تعامل بین الملل بوجود آمده، عملا در داخل فعالیت می‌کنند. این فضا را برای تولیدی‌های کوچک تنگ می‌کند. وقتی کالای شرکت‌ها با کبفیت وارد بازار می‌شوند، شرکت‌های کوچک و متوسطی که مطلوبیت کیفی را ندارند و نمی‌توانند صادر هم کنند، عقب می‌مانند.

خالقی افزود: قاعدتا باز کردن فضای صادرات، بزرگ‌تر کردن بازار است که باعث می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط هم بتوانند کار کنند. پس حل مسائل مربوط به دیپلماسی اقتصادی ما مهم است و این مهم، نیازمند حل بعضی مشکلات است که اکنون جزو موضوعات روز است. اگر قرار باشد در بازار محدود داخلی و در شرایط تحریمی همچنان ادامه دهیم، این ظرفیت و کششی که بازار داخل دارد محدود است. دولت جدید باید تعیین کند که برای توسعه بازار بین الملل چه خواهند کرد. پیمان منطقه‌ای می‌خواهد باشد یا رفع تنش بین المللی؛ هرچه می‌خواهد باشد این اتفاقات قاعدتا باید بیفتد.
 
*بهبود فضای کسب و کار مورد توجه دولت باشد

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت درباره لزوم توجه رئیس جمهور جدید به بهبود فضای کسب و کار، تاکید کرد: موضوع بعدی بهبود محیط کسب و کار است که چطور شاخص‌های آن را به رتبه‌های بهتر ارتقا دهیم و رتبه‌ای که الان ۱۲۷ جهان است را باید بیاوریم روی عددی که فضا را برای فعالان اقتصادی و صنعت‌کاران و معدن‌کاران راحت‌تر کند. تغییر خیلی از شاخص‌ها نه هزینه بر است و نه خیلی زمان بر است و از همه مهم‌تر اینکه به سرعت می‌توان به آن رسید.

وی افزود: زمانیکه این اتفاق بیفتد، می‌توان با یک تصمیم اداری درست و با توجه به زیرساخت فناوری اطلاعاتی که در کشور موجود است، پنجره واحدی را آماده کرد که درخواست‌کننده با کمترین مراجعه و با کمترین هزینه کارش انجام شود. فقط یک نگاه جدیدی را می‌طلبد و روال‌های جاری را اصولا باید کنار گذاشت و باید به روش جدیدی با موضوعات برخورد کنیم.

*کاهش بروکراسی و کوچک کردن بدنه دولت الزامی است

خالقی با بیان این نکته که کاهش بروکراسی اداری و دست برداشتن دولت از تصدی‌گری اگر به عنوان دستور کار باشد، کار‌ها بهتر پیش می‌رود، اظهار کرد: همه این‌ها الزامات قانونی هم دارد که دولت باید بدنه‌اش را کوچک کند و خیلی از تصدی‌هایش را باید کنار بگذارد و این کار‌ها را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کند،  قاعدتا این زمان‌ها کوتاه می‌شود و کیفیت هم بالاتر می‌رود و دولت در مقام ناظر و سیاست‌گذار قرار می‌گیرد.

وی افزود:  وقتی شاخص‌های جهانی بهبود محیط کسب و کار را نگاه می‌کنند و بر آن مبنا کشور‌ها را اندازه می‌گیرند و رتبه‌اش را اعلام می‌کنند، خیلی از موضوعات در کشور ما کار را در مقایسه با رقبای اقتصادیمان سخت می‌کند. با ادغام برخی از قوانین و رفع یک سری از مقررات دست و پا گیر وضع بهتر خواهد شد. همین چند اقدامی که اخیرا انجام شد خصوصا حذف الزام دریافت کپی مدارک برای مجوز‌ها بسیار به فضای کسب و کار کمک می‌کند.
 
*وظیفه رئیس‌جمهور، انتخاب مدیران با سابقه و کاربلد است

خالقی در پایان وظیفه اصلی رئیس جمهور را گماردن مدیران با سابقه دانست و گفت: وزرای وزارتخانه‌های اقتصادی باید افراد با تجربه و افراد کارکرده در آن حوزه باشند. اکنون مقطعی نیست که ما دنبال آزمون و خطا برویم و برای سیاست‌ها باید افراد درست را بگماریم و عملکرد وزارتخانه‌ها در شهرستان‌ها مستند بشود و ببینیم در مسیر هستند یا خیر؛ لذا وظیفه رئیس جمهور انتخاب مدیران درست و هماهنگ کردن آن‌ها برای حل مشکلات است.  

پایان پیام//
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: