bazarnews

کد خبر: ۹۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
امروزه، یکی از فعالیت‌های مفید و پرسود اقتصادی، ورود به بازار سهام و فعالیت در آن است. اما این حوزه نیز مانند هر زمینه دیگری یک موضوع تخصصی محسوب می‌‌شود و هر فردی که علاقه‌‌مند به فعالیت در زمینه بورس و بازارهای مالی است، باید آموزش‌های لازم را برای یک فعالیت اقتصادی مطمئن، دیده باشد.

از بورس و تحلیل‎هایش چه می‎‌دانید؟طبق آنچه در سایت آموزشی فرادرس  یاد گرفتیم، تاریخچه شروع بازار سرمایه  وبورس به زمانیکه تاجران و بازرگانان اروپایی دچار ضرر مالی می شدند به وجود آمد. کم کم هدف از ایجاد این بازار راه حلی برای کم کردن و جبران ضررهای این تاجران تبدیل شد.

این راه حل بر ای اصل سوار بود که این تجار و بازرگانان، افرادی را در تجارت خود سهام دار می کردند تا در سود و زیان تجارتشان شریک داشته باشند و از این طریق در زمانی که ضرری به وجود می آید، کمتر دچار خسران شوند و از طرفی سودی هم که کسب می شود را بین شرکا تقسیم کنند.  این اتفاقات باعث ایجاد بازار بورس شد.

 

اولین شرکت سهامی به قرن 14 میلیادی مربوط می شود. اولین شرکت، یک شرکت سهامی در روسیه بود که در سال 1353 میلادی شروع به کار کرد. این شرکت، می خواست ریسک جابه جایی یکسری کالا را از راه شمال اروپا به شرق آسیا و سرزمین چین ببرد. تاجران زیادی با این شرکت شریک شدند و کار با موفقیت انجام شد.

 

بورس یک بازاری اقتصادی است که دارایی های شرکت ها مورد معامله قرار می گیرد و خرید و فروش می شود. . این بازار جزو مهمترین ارکان و پایه های بازار سرمایه است.

 

کاربرد اساسی و مورد توجه این بازار، توانایی مدیریت انتقال ریسک، شفافیت آن، توانایی کشف قیمت و ایجاد بازار رقابتی است. البته مهمترین مزیت این بازار، جمع آوری سرمایه ها برای رونق به تولید و کسب و کارهاست.

بورس همانند هر بازاری، دارای انواع مختلفی است. بورس کالا، بورس اوراق، بورس انرژی و... از جمله انواع بورس در ایران هستند که سرمایه  گذاران زیادی در این ها فعالیت دارند.  

شاید درباره فرابورس هم شنیده باشید و تفاوت آن را با بورس ندانید. علاوه بر بازار بورس که فعالین اقتصادی و خدماتی در آن فعالیت دارند، معامله های گسترده تر و در حجم بالا در «فرابورس» انجام می شود و می توانید در این بازار با شرکت های بزرگتر و چند ملیتی وارد معامله شوید. 

از بورس و تحلیل‎هایش چه می‎‌دانید؟

به دست آوردن سود، نخستین و مهمترین هدف سهامداران بورس است و دغدغه مهمی برای آنها به حساب می آید. این یکی از علل جذابیت بورس است.

با توجه به استقبال بسیار زیاد در فضای مجازی خصوصا از طرف جوانا( که طبق پژوهشی بیش از 50 درصد فعالان فضایمجازی در رده سنی 25 تا 35 سال هستند) و با توجه فراگیر شدن موضوع بورس در این فضا، علاقه مندان به سرمایه گذاری در بورس بیشتر شد.

این افراد برای انتخاب این مسیر و پا گذاشتن در بازار سرمایه می توانند دلایل و انگیزه های مختلف و متعددی داشته باشند که به تعدادی ازآن می توان اشاره کرد.

انگیزه ها برای سرمایه گذاری

 در مرحله نخست، انگیزه های مهمی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که باعث جذب افراد به این بازار می شود. این انگیزه ها شامل :

تمایل به محدود نبودن ساعات کاری و زیر دست نبودن_

تمایل به داشتن درامد جداگانه و مستقل از شغل اول_

کفاف ندادن درامدی که افراد از شغل فعلی خود دارند_

عدم رضایت از شغل اول و یا تمایل به داشتن شغل دوم به هر دلیلی_

مشاهده موفقیت سایر افراد در بازار های مالی_

افزایش سرمایه_

توانایی و یا سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار ندارند_

 علاوه بر انگیزه های این بازار ، در مرحله دوم بازار بورس مزیت های دیگری دارد که نخبگان و حتی عام مردم را مجذوب خود می کند، این  مزیت ها شامل:

کنترل میزان ریسک و محاسبه آن

قدرت نقد شوندگی بالا_

امکان انجام معامله با پایین ترین مبلغ ( ۱۰۰ هزار تومان)_

_هزینه اشتباهات کمتر نسبت به سایر بازار ها و کسب و کار ها

دائمی بودن بازار های مالی و فصلی نبودن زمان کاری_

عدم محدودیت به زمان و مکان برای فعالیت_

هزینه ناچیز کارمزد و مالیات ( حدود 15 درصد)

دسترسی سریع و نامحدود به منابع اطلاعاتی بازار و شرکت ها_

قانونی بودن و امنیت سرمایه گذاری

از بورس و تحلیل‎هایش چه می‎‌دانید؟

 به تناسب چنین انگیزه و مزیت هایی،  هر کس که می خواهد  در این فضا فعالیت کند، نیاز دارد که آموزش های بورس و تحلیل تکنیکال را فرابگیرد.  آموزش تحلیل تکنیکال بازار بورس یکی از مهمترین مولفه ها در یادگیری بازار سرمایه است که کمکی شایانی به سرمایه گذار در بازار بورس می‌کند.

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال قدمت طولانی دارد و طبق تاریخ، قدمت آن به قرن 18 میلادی می رسد که نخستین بار ژاپنی ها از این روش برای رفتارشناسی سهام در بازار استفاده کردند. پس از آن و در قرن 19 آمریکایی ها هم از این روش در بازار بورس خود استفاده کردند و این روش فراگیر شد.  «چارلز هنری داو» نخستین شخصی بود که در امریکا در زمینه تحلیل تکنیکال فعالیت خود را آغاز کرد و امروز او را به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال معرفی می کنند.

 

از طریق تحلیل تکنیکال فعالان بازار بورس می‌توانند با نگاهی صحیح و به دور از هیجانات، معاملات خود را انجام دهند و به اصلاح تریدر قوی باشند. این موجب می شود که این فعالان از سود بیشتری برخوردار بوده و ضررهای کمتری را متحل شوند. لذا تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین آموزش ها در سرفصل های آموزشی بازار سرمایه است.

تحلیل تکنیکال یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی است. این شیوه از تحلیل، تمرکز بر داده‌ها و نمودار بازارها دارد و با استفاده از آن‌ها الگوها و روند‌ها را شناسایی کرده تا به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آینده بازار دست پیدا کند.

معامله‌گری بدون دانش و استفاده از روش های تحلیل بورس، مانند پرتاب یک تاس است. در این حالت، احتمال آمدن عدد ۶  چندان زیاد نیست. این امر ریسک قابل توجهی بر دوش سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. تحلیل تکنیکال  راهبرد مهمی است که به کمک آن می‌توانید تغییرات قیمت یک دارایی را بررسی کرده و زمان مناسب برای خرید و فروش آن را شناسایی کنید.

 

فرق تحلیل بنیادی و تکنیکال

به طور خلاصه می‌توان گفت تحلیل بنیادی باعث می شود تا ارزش ذاتی یک سهم مشخص شود و بر اساس آن ارزش، خرید و فروش انجام شود. از طرف دیگر، تحلیل تکنیکال، روند قیمتی سهام را مشخص می کند و بر اساس شاخص ها و نمودارها می توانید یک سهم را تحلیل و به خرید و فروش آن فکر کنید.

آنهایی که به بازار به صورت حرفه ای نگاه می کنند، از همه روش های تحلیلی استفاده می کنند تا بهترین تصمیم را گرفته و سود بیشتری ببرند. بنابراین اگر می خواهید به صورت حرفه ای در این بازار فعالیت کنید و پرتفوی شما پر پول و پرسود باشد از همه انواع تحلیل ها استفاده کنید. البته این کار زمان زیادی از شما خواهد گرفت و به همین دلیل برخی ها برای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب می کنند.

برای فراگرفتن انواع آموزش های بورس و تحلیل تکنیکال، آموزش نوسان گیری در بورس، آموزش تحلیل تکنیکال، آموزش تحلیل بنیادی بازار سهام، می توانید به سایت فرادرس مراجعه کنید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: