bazarnews

کد خبر: ۹۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
ازآنجایی‌که انسان از خود و اطرافیانش در مقابل خطرات و حوادث واکنش نشان می‌دهد، همیشه سعی در آن داشته تا به نحوی از وقوع این حوادث ناگوار و خطرناک که ممکن است به هر نحوی برای هرکسی رقم بخورد، جلوگیری کند. یکی از معمول‌ترین این خطرات، حادثه آتش سوزی است.

12 نکته‌ای که یک کارفرما در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی باید بداند!

احتمالاً اولین صحنه‌ای که بعد از خواندن یا شنیدن "آتش سوزی" در ذهن شما تداعی می‌شود و به یاد می‌آورید، حادثه ناگوار آتش سوزی در پلاسکو تهران است. هستند افرادی که پس از رخ‌دادن این حادثه، بیشتر به فکر تجهیزات ایمنی و اطفا حریق ساختمان خود افتاده‌اند و به دنبال مجهز کردن محیط کارشان از مهارکننده‌ها یا کپسول‌های آتش نشانی هستند تا محیطی ایمن برای خود و سایر کارمندان ایجاد کنند.

در این گزارش قصد داریم به افرادی به‌خصوص کارفرماهایی که می‌خواهند ساختمان اداری، شرکت یا محل کار خود را با تجهیزات آتش نشانی و اطفا حریق، ایمن کنند ولی نمی‌دانند که چه موارد و نکاتی را باید در نظر داشته باشند، کمک کنیم. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، با ما همراه باشید.

12 نکته‌ای که یک کارفرما در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی باید بداند!

  • نحوه انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب:

اولین نکته‌ای که در خصوص تجهیزات ایمنی به‌خصوص کپسول‌های آتش نشانی و اطفا حریق باید بدانید این است که؛ از یک کپسول آتش نشانی نمی‌توان برای مقابله با هر نوع آتش سوزی استفاده کرد. در واقع مهارکننده‌های حریق بر اساس نوع کلاس آتش به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر مهارکننده برای طبقه خاصی از کلاس آتش کاربرد دارد؛ بنابراین اولین قدم این است که بدانید چه موادی در اطرافتان و محیطی که کار می‌کنید، وجود دارد. سپس برای حفاظت خود و کارمندانتان در محل کار و مقابله با آتش سوزی مواد، باید بدانید که از چه نوع مهارکننده‌ای استفاده کنید.

  • آشنایی با کلاسهای حریق:

به‌طورکلی آتش سوزی را می‌توان به 6 کلاس حریق یا گروه آتش تقسیم کرد.

  1. کلاس A: مواد جامد قابل اشتعال مانند کاغذ و چوب.
  2. کلاس B: مایعات قابل اشتعال مانند پارافین، بنزین، گازوئیل و روغن اما نه روغن پخت‌وپز.
  3. کلاس C: گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، پروپان و متان.
  4. کلاس D: فلزات قابل اشتعال مانند آلومینیوم، لیتیوم و منیزیم.
  5. کلاس E: آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی
  6. کلاس F: آتش سوزی ناشی از چربی‌ها و روغن‌های پخت‌وپز.

12 نکته‌ای که یک کارفرما در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی باید بداند!

  • آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی:

کپسول‌های آتش نشانی آب و گاز (آب) که از مقرون‌به‌صرفه ترین روش‌های مقابله با حوادث آتش سوزی هستند، مناسب کلاس حریق A می‌باشند که از شدت آتش سوزی مواد جامد مانند کاغذ و چوب جلوگیری می‌کنند.

از کپسول‌های آتش نشانی فوم (کف) برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های کلاس A و B می‌توان استفاده نمود. این نوع کپسول‌ها بیشترین کاربرد را برای مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و گازوئیل دارند. فومی که در این نوع خاموش‌کننده‌ها وجود دارد، سطح روی مایع را می‌پوشاند و به‌اصطلاح با خفه کردن بخار مایع، مانع از رسیدن هوا به آنها می‌شود و بدین صورت از شدت آتش سوزی جلوگیری و آن را مهار می‌کند.

تنها مهارکننده‌ای که برای سه کلاس A، B و C استفاده می‌شود، کپسول‌های پودر و گاز (پودری) هستند. به همین دلیل لقب کپسول‌های آتش نشانی چندمنظوره را به آنها داده‌اند. این نوع کپسول‌ها در آتش سوزی تجهیزات الکتریکی نمی‌توانند حریق را خنک کنند، بنابراین آتش می‌تواند مجدد شعله‌ور شود. ازآنجایی‌که این نوع خاموش‌کننده‌ها باعث کاهش دید و مشکلات تنفسی افراد می‌شود، بهتر است از آنها در داخل ساختمان استفاده نشود. مگر اینکه جایگزین دیگری نباشد!

از کپسول‌های آتش نشانی دی‌اکسیدکربن یا CO2 برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که دارای تجهیزات الکتریکی زیادی هستند. شرکت‌ها، دفاتر و اتاق‌های سرور که احتمال آسیب رسیدن به دستگاه‌های الکتریکی زیاد است، استفاده از این نوع کپسول‌ها هیچ خطری را برای آنها به همراه نخواهد داشت، چراکه برخلاف کپسول‌های آتش نشانی فوم، هیچ پس‌مانده‌ای از خود باقی نمی‌گذارند. درواقع ایده‌آل‌ترین روش برای خاموش‌کردن تجهیزات الکتریکی استفاده از کپسول‌های آتش نشانی co2 است.

  • 12 نکتهای که یک کارفرما باید بداند:
  1. از مناسب‌ترین اندازه خاموش‌کننده برای محل کار خود استفاده کنید.
  2. خاموش‌کننده‌ها را باتوجه‌به ارتفاع موردنیاز، در موقعیتی مناسب نصب کنید.
  3. خاموش‌کننده‌ها را در جایی نصب کنید تا برای استفاده فوری کارمندان شما در دسترس باشد.
  4. اطمینان حاصل کنید که خاموش‌کننده‌ها به‌وضوح قابل‌مشاهده و علائم اطفا حریق مشخص هستند.
  5. همه کپسول‌های آتش نشانی را به‌وضوح برای کلاس حریقی که قرار است استفاده شود، علامت‌گذاری یا برچسب‌گذاری کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های عملکرد و استفاده از کپسول، نصب شده باشند.
  7. خاموش‌کننده‌ها را در شرایط کاملاً شارژ شده و قابل‌استفاده نگه دارید.
  8. خاموش‌کننده‌ها را همیشه در مکان‌های تعیین شده نگه دارید (به‌جز در حین استفاده).
  9. ماهانه خاموش‌کننده‌های قابل‌حمل را به‌صورت بصری بازرسی کنید.
  10. حداقل سالی یک یا دو بار کپسول‌های آتش نشانی قابل‌حمل را سرویس کنید.
  11. سوابق کتبی از قبیل نوع خاموش‌کننده، محل نصب، تاریخ بازرسی، شرح آزمایش‌ها، تاریخ بازرسی بعدی، تاریخ سرویس سالانه و امضای بازرس را نگهداری کنید.
  12. بازرسی و سرویس کپسول‌های آتش نشانی را توسط افراد آآموزش‌دیدهو با تجهیزات و امکانات آزمایش مناسب انجام دهید.

12 نکته‌ای که یک کارفرما در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی باید بداند!

  • مؤسسه ایمنی و آتش نشانی سد حریق ناجی:

در زمینه مسائل ایمنی و مسائلی که به حفاظت جان خود و سایر اطرافیانمان مربوط می‌شود، متأسفانه موردی وجود دارد که اکثر مردم از آن مطلع نیستند، اینکه در خرید کپسول آتش نشانی، بهترین کیفیت را بخریم! چون این هزینه‌ای نیست که شما تقبل می‌کنید، این در واقع چیزی است که بعداً و در آینده از هزینه‌های شما جلوگیری می‌کند.

نکته‌ای که کارفرمایان به‌عنوان خریدار باید به آن توجه داشته باشند این است که قیمت کپسول آتش نشانی بر اساس شرکت‌های تأمین‌کننده یا مراکز فروش تجهیزات آتش نشانی متفاوت است. خریداران باید هنگام خرید کپسول آتش نشانی، مراکز فروش یا تأمین‌کنندگان را بر اساس شرایط و ضمانت گارانتی از جمله بیمه‌نامه، انتخاب کنند. این ضمانت‌ها، خریدار را از پرداخت هزینه‌های اضافی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را پوشش می‌دهد.

شرکت سد حریق ناجی با سرمایه‌گذاری خصوصی و با همکاری مرکز رشد واحدهای دانش‌بنیان استان سمنان، به‌عنوان اولین تولیدکننده کپسول آتش نشانی در شرق کشور، فعالیت خود را با فروش کپسول آتش نشانی آغاز نمود. از همان زمان با بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب، افزایش کیفیت محصولات را سرلوحه کار خود قرار داد تا موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ملی ایران و گواهینامه بین المللی ISO9001 و CE اروپا گردید. به همین دلیل این شرکت توانست گام های موثری در ایمن سازی محیط های کار بردارد. به طوری که امروزه نام ناجی به عنوان یکی از معتبر ترین و پیشرو ترین شرکت های داخلی در زمینه تولید، شارژ کپسول آتش نشانی و مشاوره تجهیزات حفاظت حریق مطرح و مورد اطمینان همگان می باشد. شرکت سد حریق ناجی مفتخر است که توانسته در سالهای طولانی کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهد. محصولات گروه صنعتی ناجی علاوه بر پاسخ به نیازهای داخلی توانسته اند به بازارهای صادراتی کشورهای مجاور نیز دست یابند. بالاترین میزان ضمانت و خدمات پس از فروش را از سد حریق ناجی بخواهید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: