bazarnews

کد خبر: ۹۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
برنامه اقتصادی دولت سیزدهم زیر ذره‌بین/۱
عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار کرد: تامین نیاز‌های ارزی کشور توسط صادرات غیر نفتی مولفه غیر ممکنی نیست، اما این که بخواهیم این هدف را  در دو سال برآورده سازیم تنها یک امر خلاف واقع و  غیر علمی خواهد بود چرا که این هدف نیازمند یک برنامه  بلند مدت اس

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سید ابراهیم رئیسی، پس  از انتخابات ۲۸ خرداد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران معرفی شد؛ اکنون رئیسی برخی از سر فصل‌های اقتصادی خود را در معرض دید رسانه‌ها و مردم قرار داده است.

یکی از این سرفصل‌های اقتصادی مرتبط بخش تولید و صادرت است که در ۴ رویکرد مجزا تشریح شده است؛   تامین کل نیاز‌های ارزی کشور  با استفاده از  صادرات غیر نفتی، یکی از از همین رویکردهاست که شروع اجرای این رویکرد از سال ۱۴۰۲ و از نیمه عمر دولت سیزدهم خواهد بود.

در همین راستا، «محمد رضا جهان بیگلری» اقتصاددان و عضو اتاق بازارگانی ایران و ایتالیا به این رویکرد اقتصادی حجت الاسلام رئیسی  و  تامین کل نیاز ارزی کشور طی دو سال اشاره کرد و به بازارنیوز گفت: حجت السلام والمسلمین رئیسی از قدرت اجرایی بالایی برخوردار است، اما نقطه ضعفی که در خصوص ایشان و نامزد‌های دیگر وجود دارد این است برنامه‌های اقتصادی  قدرتمندی ندارند.

این اقتصاددان افزود: اقتصاد ایران همیشه مبتنی بر واردات بوده و این ویژگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کاهش یافته، اما هنوز اقتصاد ایران اسیر دست واردات است و بر حسب همین موضوع است که  مقام معظم رهبری  بحث اقتصاد مقاومتی را  به میان آورده اند.

 وی تاکید کرد: تامین نیاز‌های ارزی کشور توسط صادرات غیر نفتی مولفه غیر ممکنی نیست، اما این که بخواهیم این هدف را  در دو سال برآورده سازیم تنها یک امر خلاف واقع و  غیر علمی خواهد بود چرا که این هدف نیازمند یک برنامه  بلند مدت است.
 

 افزایش تولید شرط اول رونق صادرات

جهان بیگلری در ادامه ضمن اشاره به اهمیت تولید در رونق صادرات کالا به دیگر کشور‌ها گفت: برای  داشتن یک روند صادراتی یک دست و مستمر ابتدا باید چرخه تولید کالا و حتی خدمات باید در بهترین نحو انجام شود، در نتیجه این امر مهم، یقینا  کیفیت و کمیت  کالا‌ها می‌تواند میزان صادرات ایران در بازار‌های خارجی را افزایش دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا خاطر نشان کرد: ترکیه به عنوان یکی از رقبای صادراتی ایران، طی سال‌های متمادی میزان صادرات قابل توجه‌ای داشته و اکنون شاهد آن هستیم  آخرین حجم صادرات این کشور  به اتحادیه اروپایی ۹ برابر بیشتر از ایران بوده است.

وی متذکر شد:میزان کالای موجود و کیفیت آن همواره تاثیر بسزایی در رونق  صادرات دارد؛ مادامی که  به میزان نیاز داخلی کالایی در بازار نباشد و همینطور کالا‌های تولیدی ایران کیفیت لازم را نداشته باشد، نمی‌توان توقع داشت  صادرات کشور جهش داشته باشد.
 

 دولت آینده نرخ ارز را ثبات دهد

 

 جهان بیگلری در ادامه به موضوع نرخ ارز و ثبات بازار اشاره کرد و ضمن تاکید این موضوع گفت: مولفه دیگری که می‌تواند اساس درآمد ارزی کشور و فرایند تولید و صادرات را قوام ببخشد، ثبات بازار ارز و نرخ آن است که باعث بلا تکلیفی تولید کنندگان  و صادرکنندگان شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: بی ثباتی نرخ ارز همواره چالشی مهم برای تولید کنندگان  در جهت تهیه مواد اولیه محصولات تولیدی خود و از سوی دیگر  دغدغه‌ای مهم برای  صادرکنندگان برای قیمت‌گذاری و درنتیجه رقابت در بازار‌های خارجی بوده است.

وی خاطر نشان ساخت: به تبع به هر میزان که دولت به ویژه دولت سیزدهم بتواند نرخ ارز  و بازار آن را ثبات ببخشد یقینا تولید و  صادرات نیز در یک فرایند خطی به طور معمول به فعالیت خود می‌پردازد، با تحقق چنین وضعیتی می‌توان پیش‌بینی و تحلیل کرد که در چه مدت زمانی  و بر حسب چه مولفه‌هایی  درآمد ارزی ایران از محل صادرات غیر نفتی برآورده خواهد شد.

 جهان بیگلری در اخر تاکید کرد: تامین درآمد ارزی  کشور از طریق صادرات غیر نفتی امر محالی نیست، اما آن چه که در برنامه اقتصادی آیت الله رئیسی به آن اشاره شده، شروع این برنامه از سال ۱۴۰۲ و با گذشت نیمی از عمر دولت سیزدهمبسیار دیر و  نمی‌توان انتظار داشت چنین هدف مهمی در دو سال تحقق یابد، این موضوع نیازمند یک برنامه بلند مدت است و در دوسال تحقق نمی‌یابد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: