bazarnews

کد خبر: ۹۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
با توجه به اینکه در یک سال گذشته بازار مسکن به شدت رشد داشته و هم اکنون در رکود به سر می‌برد سرمایه‌ها از این بازار در حال خارج شدن هستند و کم کم به بورس سرازیر می‌شوند و این حاکی از آغاز روند صعودی بورس و روند نزولی بازار مسکن است.
بورس در هفته گذشته بالاخره در مسیر صعود قرار گرفت و شاخص کل بورس با جهش در محدوده یک میلیون و ۲۱۷ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس تا سطح ۱۷ هزار ۶۰۰ واحدی رشد کرد و این روند مثبت باعث شد برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ ارزش معاملات به ۶۷،۸۰۴ میلیارد ریال برسد و ارزش مجموع بازار بورس ایران هم ۴۸،۳۹۳،۰۱۷ میلیارد ریال شود.

بسیاری از کارشناسان در هفته‌های اخیر مهمترین مولفه برای رشد بورس را شاخص هم‌وزن عنوان کرده بودند که روز چهارشنبه هفته گذشته این شاخص با رشد ۰.۹ درصدی بیشترین صعود روزانه خود را از اواخر بهمن ۹۹ را ثبت کرد. در پایان بازار تنها ۴۳ درصد نماد‌ها در مدار منفی قیمتی بودند. در این میان ۲۶ واحد درصد نماد‌ها صف فروش داشتند و در سمت مثبت بورس هم ۱۱ درصد نماد‌ها با صف خرید‌هایی به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان همراه بودند. این رکورد بیشترین تعداد و ارزش صف‌های خرید در سال ۱۴۰۰ بود.

در ماه‌های گذشته تنها شاهد خروج حقیقی‌ها از بورس بودیم، اما بالاخره در سمت خرید فعال شدند و سرانه خرید ۱۷.۴ میلیون تومان و سرانه فروش ۷.۶ میلیون تومان بود، این روند باعث شد روز چهارشنبه ورود ۲۳۰ میلیارد تومان به بورس رخ دهد که بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع فلزات، شیمیایی و پالایشی بود و با توجه به اینکه در یک سال گذشته بازار مسکن به شدت رشد داشته و هم اکنون در رکود به سر می‌برد سرمایه‌ها از این بازار در حال خارج شدن هستند و کم کم به بورس سرازیر می‌شود و این حاکی از آغاز روند صعودی بورس و روند نزولی بازار مسکن است.

پیش بینی بورس در هفته پیش رو
با توجه به شرایط بازار، انتظار می‌رود روز شنبه شروع سبزی را در بازار شاهد باشیم. با وجود افزایش عرضه‌ها در روز پایانی هفته، احتمالا در ادامه بازار، این عرضه‌ها ادامه داشته باشد، اما در نهایت شاخص کل در محدوده مثبت به کار خود پایان خواهد داد.

از رشد کلیه شاخص‌ها گرفته تا مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها و رسیدن تعداد نماد‌های قفل شده در صف فروش به سطوح کمتر از ۲۰۰ نماد حکایت از روند صعودی بازار است و با توجه به اینکه افزایش ارزش معاملات خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت کلید خورده است به نظر می‌رسد بازار تابستان نسبتا خوبی داشته باشد، زیرا از یک طرف با آغاز تیر ماه، به مرور شرکت‌ها عملکرد خرداد را منتشر خواهند کرد و با رسیدن این گزارش‌ها می‌توان برآورد نسبتا خوبی از سود ۳ ماه نخست شرکت‌ها داشت و این امیدواری وجود دارد که از هفته آتی بازار بتواند به روند صعودی خود به شکل آهسته، اما پیوسته ادامه دهد و حضور موج جدیدی از سرمایه گذاران، ورود پول حقیقی و افزایش صف‌های خرید، سیگنال مثبتی برای شروع مثبت این بازار در روز پیش رو بود.

شکست خط روند نزولی ۹ ماهه شاخص کل
شاخص کل که موفق به شکست خط روند نزولی ۹ ماهه شده است هم اکنون در محدوده یک میلیون ۲۸۰ هزار واحدی با مقاومت روبه‌رو است که انتظار می‌رود با افزایش ارتفاع شاخص کل تا محدوده اشاره شده، فشار فروش نیز افزایش یابد و تا حدی سبب عقب نشینی شاخص کل گردد. همچنین وضعیت شاخص کل در تایم فریم یک ساعته نیز احتمال شروع بازار در مدار سبز را بالا می‌برد. با توجه به شرایط بازار انتظار می‌رود که روز شنبه شروع سبزی را در بازار شاهد باشیم.

حقیقی‌ها بعد از خرید‌های پرقدرت در بازار روز‌های گذشته، امروز شاهد تردید این دسته از معامله‌گران برای خرید هستیم. به طوری که طی ساعت نخست معاملات تغییر مالکیت سهام صفر بوده است و حقیقی‌ها هر چه خریده‌اند به همان میزان هم فروخته‌اند و دلیل این مساله شناسایی سود بعد از رشد‌های تند و تیز و نگرانی از ریزش دوباره و عدم اطمینان به رفتار سیاستگذاران در آستانه تعطیلات آخر هفته از جمله دلایل دیگر این فشار فروش است.

رشد دوباره کامودیتی‌ها در بازار جهانی، افزایش مجدد قیمت دلار، اخباری جدی از احیای برجام طی ۲ هفته آینده و صحبت‌هایی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا از محرک‌های اصلی بورس است. عواملی که می‌توانند منجر شوند تا باری دیگر شاهد تثبیت بورس در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی باشیم. حالا باید دید در پایان معاملات هفته پیش رو که به نظر می‌رسد برای بورس سرنوشت‌ساز است شاخص‌ها در چه محدوده‌ای قرار می‌گیرند. آیا کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی فتح می‌شود یا روند صعودی کندی را پیش خواهد برد و احتمال دیگر این است مقاومت‌های بورس برنده جدال باشد و شاخص‌ها با نزولی شدن در همین محدوده بازی کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: