bazarnews

کد خبر: ۹۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: سازمان مالیاتی با همکاری کارگروه راهبری سامانه مودیان، طبق آیین نامه ماده ۲۶ که تصویب و اعلام شد، اجازه نمی‌دهد انحصار شکل بگیرد. شورای اجرایی وزارت ارتباطات در مصوبات خود می‌خواست انحصاراتی را ایجاد کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ کوروش محمدی، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت سامانه مویدیان مالیاتی و قانون پایانه‌های فروشگاهی، اظهار کرد: اکنون بخش‌های زیادی از قانون درحال اجراست و کار به پیش می‌رود.

وی درباره علت تاخیر در اجرای کامل قانون، اظهار کرد: شرایط کشور و کسب و کار‌ها  باید در نظر گرفته شود. شرایط کرونا در کشور حاکم بود و عملا کسب و کار‌ها نیمه تعطیل بودند و فضای اقتصادی خوبی هم وجود نداشت.

محمدی افزود: این قانون فقط برای دریافت مالیات نیست، بلکه برای شفافیت اقتصادی است و نمی‌خواهیم مردم فکر کنند دولت به دنبال مالیات گرفتن است، چون ممکن است عملا مسیرش منحرف شود یا ذهنیت منفی در جامعه پیش آید. در حال حاضر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مودی مالیاتی را وارد سامانه کردیم و اکنون روزانه ۴ میلیون صورت حساب الکترونیکی را جمع‌آوری می‌کنیم.

این مقام مسئول تصریح داد: هنوز این سامانه در کل کشور فراگیر نشده است. طبق ماده ۲ قانون، سازمان مالیاتی به صورت مرحله‌ای به ترتیبی که خود اعلام می‌کند، می‌تواند کار را جلو ببرد. امید داریم تا پایان سال پایه‌های اجرایی در کشور به آن بلوغ فرهنگی و اجتماعی در کشور رسیده باشند که تمام مودیان مالیاتی بتواند به تکالیفشان در قانون عمل کرده و از مزایای آن استفاده کنند.

محمدی درباره اظهارات دبیر شورای اجرایی وزارت ارتباطات مبنی بر نقش نظارتی این شورا در روند اجرای این قانون، اظهار کرد: اصلا نمی‌دانم وزارت ارتباطات کجای این پروژه است و طبق کدام قانون شورای اجرایی فناوری اطلاعات ناظر بر این پروژه است؟ این شورا هیچ حق نظارتی ندارد. ماده ۲۶ قانون به صراحت اعلام کرده که ناظر بر اجرای این قانون، کارگروه راهبری سامانه مودیان است نه شورای اجرایی فناوری اطلاعات.

وی درباره احتمال انحصار شرکت‌های PSP موجود در روند پیشبرد قانون، تصریح کرد: ما تاکنون به هیچ شخص حقیقی و حقوقی انحصاری نداده‌ایم. بعضی از مصوبات و برخی از صحبت‌های دوستان و فشار‌های سیاسی که وارد می‌کنند، به سمتی می‌روند که ایجاد انحصار کنند.

محمدی افزود: سازمان مالیاتی با همکاری کارگروه راهبری سامانه مودیان، طبق آیین نامه ماده ۲۶ که تصویب و اعلام شد، اجازه نمی‌دهد انحصار شکل بگیرد. شورای اجرایی وزارت ارتباطات در مصوبات خود می‌خواست انحصاراتی را ایجاد کند. ما این را نمی خواهیم و می‌گوییم، هم psp‌ها می‌توانند شرکت کنند و نقش شرکت معتمد را بازی کنند و هم اینکه شرکت‌های دیگر آزادند وارد این عرصه شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ شرکت مختلف درخواست psp دادند برای دو یا سه شرکت هم موافقت اصولی صادر کردیم و در آینده هم بیشتر می‌شود. شورای اجرایی شایعاتی ایجاد کرده و مصوباتی را تصویب می‌کنند که به این انحصار‌ها دامن می‌زند، ولی ما جلوی این را گرفتیم و انحصاری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نه وزارت اقتصاد انحصار ایجاد کرده و نه بانک مرکزی؛ وقتی این شایعات در جامعه پخش شود کسی حاضر نیست شرکت معتمد شود و اگر این شرکت‌ها نباشند عملا اجرای این قانون به مشکل خورده و مختل می‌شود.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: