bazarnews

کد خبر: ۹۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
برنامه اقتصادی دولت سیزدهم زیر ذره‌بین/۳
یک اقتصاددان ضمن تاکید بر پایان روند منفی رشد اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: درسال‌های ابتدایی دهه ۱۴۰۰ به دلیل رفع تحریم‌ها و فروکش شدن شیوع ویروس کرونا و احیای محیط کسب و کار، ایران رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد را تجربه خواهد کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران، تیم اقتصادی وی برنامه و هدف‌های کلان اقتصادی دولت سیزدهم را به طور سر فصل‌های کلی منتشر کردند.

 در بخش افزایش تولید و صادرات، یکی از مهمترین موارد، اشاره به میانگین نرخ رشد اقتصادی  بدون نفت و با تاکید عدد بالای ۵ درصد دارد که  این موضوع  پتانسیل  بحث و برسی بیشتری را دارد.

در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری بازار نیوز در گفتگو با «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به  موضوع رشد اقتصادی ۵ درصدی ایران بدون نفت اشاره کرد و این اقتصاددان پاسخ داد: دهه ۹۰، یک برهه زمانی پرتلاطم برای اقتصاد ایران بود و ما در این دوران بیشترین میزان از رشد منفی اقتصادی را تجربه کردیم.

این اقتصاددان افزود: در این دهه اقتصاد ایران به شدت کوچک شد و در چند سال اخیر اقتصاد کشور همانند فنری است که به شدت جمع و فشرده شده و دور از ذهن نخواهد بود که در سال‌های ابتدای دهه جدید رشد چشمگیری را تجربه کنیم.

  وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی  و داده‌های آماری موجود در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی  قابل توجهی را تجربه خواهیم کرد کما این که تا قبل از این نیز سازمان تجارت جهانی و برخی از کارشناسان و موسسه‌های اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از رشد اقتصادی خواهد شد.

 

پایان تحریم و کرونا نزدیک است

 شقاقی شهری  در ادامه به چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران مانند کرونا و تحریم اشاره کرد و ضمن تاکید بر به پایان رسیدن این چالش‌ها گفت: از  سال ۱۴۰۰ به بعد اقتصاد ایران در چند سال نخست خود رشد اقتصادی مثبتی را  تجربه خواهد کرد. کما این که  اکنون ما بیش از پیش به پایان کرونا و تحریم‌های اقتصادی نزدیک شده‌ایم.

این استاد دانشگاه افزود: حالا ما در شرایطی هستیم که  هم ایران در حال آماده سازی برای شروع واکسیناسیون گسترده همه اقشار  جامعه است و اکنون زمانی بر پایان یکه‌تازی ویروس کرونا در ایران و دیگر نقاط جهان است.

وی خاطر نشان کرد: با شروع ویروس کرونا وکاهش فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی، اقتصاد کشور دچار یک توقف و سکته سنگین شد؛ با پایان ویروس کرونا عملا واحد‌های تولید و صنعتی  ما می‌توانند همانند گذشته به فعالیت اقتصادی خود بپردازند، یقینا با تحقق چنین شرایط مطلوبی رشد اقتصادی مثبتی نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

 شقاقی‌شهری در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر ویروس کرونا، تحریم‌ها عامل دیگری است که توسعه و رشد اقتصادی ایران را  تحت تاثیر قرار داده بود. در برهه زمانی فعلی شاهد آن هستیم که  مذاکرات  وین برای احیای برجام در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به نظر می‌رسد که تحریم‌ها در مقطعی هر چند کوتاه لغو خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی متذکر شد: یقینا رفع تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و دیگر مسائل از این دست، می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد و به تبع، صادرات ایران نیز افزایش خواهد داشت. با تحقق این هدف، علیرغم فروکش شدن کرونا و احیای فضای کسب و کار، صادرات کشور نیز با روند بهتری ادامه خواهد یافت.
 

اقتصاد و نفت در یکدیگر آمیخته‌اند

شقاقی شهری در ادامه ضمن نقد رویکرد مذکور مبنی بر رشد اقتصادی بدون نفت و مدت زمان تحقق این مولفه گفت: علیرغم جامع بودن این مولفه، اما این طرح با ایرادتی نیز همراه است؛ در این مولفه تاکید بر رشد اقتصادی بدون نفت شده، اما  این در حالی است که اقتصاد ایران و نفت کاملا در هم آمیخته هستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی خاطر نشان ساخت:  متاسفانه طی دهه‌های طولانی، اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است و نمی‌توان به سرعت و در یک برنامه کوتاه این وابستگی را کاهش و یا حذف کرد.

وی تشریح کرد: علاوه بر این، اقتصاد نفتی تنها به خام فروشی نفت خلاصه نمی‌شود؛ افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، فرآورده و  محصولات پایین دستی صنعت نفت، بخش دیگری از اقتصاد نفتی است که می‌تواند چرخه تولید و صنعت کشور را ارتقاء ببخشد.
 

 باید یک ثبات پایدار داشته باشیم

شقاقی شهری خاطر نشان کرد: قطعا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاهد یک رشد اقتصادی بالایی خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود که این رشد به بیش از ۵ درصد باشد، اما حرکت اقتصاد کشور به سمت رشد مثبت به تنها کافی نیست.

این اقتصاددان افزود: مسئله این است که ما باید به سمت رشد اقتصادی پایدار حرکت کنیم و این امر نیازمند استراتژی‌های کلان اقتصادی در در همه بخش و زمینه‌های اقتصادی کشور است.

وی در آخر تاکید کرد:  دولت سیزدهم موظف است، با استراتژی‌های بلند مدتی در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، صادرات و خدمات رشد اقتصاد کشور را ثبات و با اجرای این استراتژی‌ها رشد مثبت اقتصاد کشور را پایدار کند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: