bazarnews

کد خبر: ۹۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
به گفته بنیان گذار استارت آپ سلامت محور دکترنکست، اگر چه در کوتاه مدت، نسخه‌های الکترونیکی بیش‌تر به بیمه‌ها برای مدیریت هزینه کمک می‌کنند؛ اما در ادامه مسیر، نسخه‌های الکترونیک به طور طبیعی به الکترونیکی شدن پرونده‌های پزشکی منجر خواهد شد و این مساله به سود بیمار و پزشک خواهد بود.

«چه کسانی بیشترین سود را از الکترونیکی شدن سلامت خواهند برد؟» این پرسش، محور اصلی گفت‌وگوی شنبه شب «رادیو سلامت» بود. در پاسخ بدین سوال، کارشناس مهمان برنامه، دکتر «سعید طاهری»، داروساز و PhD اقتصاد و مدیریت دارو، با اشاره به تجربه مشابه در سایر کشورها توضیح داد که نسخه الکترونیک در نهایت به پرونده الکترونیک ختم خواهد شد و منتفع اصلی چنین تغییری، بیماران و مردم ایران هستند.

 به گفته بنیان گذار استارت آپ سلامت محور دکترنکست، اگر چه در کوتاه مدت، نسخه‌های الکترونیکی بیش‌تر به بیمه‌ها برای مدیریت هزینه کمک می‌کنند؛ اما در ادامه مسیر، نسخه‌های الکترونیک به طور طبیعی به الکترونیکی شدن پرونده‌های پزشکی منجر خواهد شد و این مساله به سود بیمار و پزشک خواهد بود. وی تشریح کرد که جامعیت اطلاعات در پرونده‌های الکترونیک (تاریخچه درمان‌های سرپایی و بستری، سوابق کامل مصرف دارو، آلرژی‌های بیمار، ثبتِ موقعیت‌های خاص مثل شیردهی و بارداری و ...)، به پزشکان در تشخیص و درمان بهتر بیماری کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، با الکترونیکی شدن نسخه، اشتباهات در بد خواندن نام دارو به حداقل می‌رسد و بیمار می‌تواند، هر وقت که بخواهد، به پرونده و نسخه الکترونیکی خود مراجعه کند و دستورالعمل مصرف دارو و توصیه‌های پزشک را مشاهده نماید.

 مدیرعامل سامانه «دکترنکست»، تاکید کرد که بخش خصوصی در زمینه الکترونیکی کردن پرونده‌های پزشکی و تضمین امنیت اطلاعات، از سازمان‌های دولتی پیشی گرفته است. بنابراین، به نفع پزشکان و بیماران خواهد بود، اگر فضا برای بخش خصوصی بازتر شود و دولت به تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی کردن سلامت بپردازد.

طاهری، با اشاره به نگرانی پزشکان از وقت‌گیر بودن ثبت نسخه الکترونیک، توضیح داد: پزشکان می‌توانند به صورت رایگان، یا با هزینه بسیار ناچیز، از پلتفرم‌های بخش خصوصی برای ثبت نسخه الکترونیک استفاده کنند  و به جای کلنجار رفتن با سامانه‌های کُند دولتی، از تجربه کاربریِ سریع، راحت و هوشمند در سامانه‌های خصوصی الکترونیکی لذت ببرند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های خصوصی، مانند دکترنکست، از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، وزارت بهداشت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نظام پزشکی مجوز دریافت کرده‌اند و آزمون‌های امنیتی بسیاری را از سر گذرانده‌اند. بنابراین، پزشکان می‌توانند با خیالی آسوده به این سامانه‌ها اعتماد کنند.

برنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: