bazarnews

کد خبر: ۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
تکذیبیه سازمان انتقال خون؛
سازمان انتقال خون هرگونه واردات خون و فرآورده های خونی را از مبادی کشورهای دیگر را تکذیب کرد.
بازار نیوز - در پی انتشار خبری مبنی بر «خون چینی به بازار آمد/ از آمریکا هم خون وارد ایران می شود»، در سایت « باشگاه خبرنگاران جوان » مورخ جمعه  28 آبان ماه سال جاری، سازمان انتقال خون اعلام کرد: خون و فرآورده‌های خونی به هیج وجه به کشور وارد نشده و نخواهد شد و آنچه که در آمار شش ماهه گمرگ ذکر می شود برداشت اشتباهی از طبقه بندی بین المللی واردات گمرگات است که بر اساس یک سر فصل عمومی و زیر مجموعه های آن، کالاهایی همچون فرآورده‌های بیولوژیک دامی  و کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی و ده ها قلم دیگر را تحت عنوان فرآورده‌های خونی طبقه بندی می کند.

بر این اساس  هرچند در لیست گمرک سرفصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار داده شده است؛ اما باید به این موضوع توجه شود که این، تنها یک عنوان است.

بر اساس یک طبقه بندی جهانی، حتی واکسن ها هم در زیر مجموعه خون انسان و حیوان قرار می گیرند. چنانچه در این لیست توجه شود، در زیر مجموعه این عنوان، ده ها فرآورده بیولوژیک دیگر قرار داده شده است.

بار دیگر لازم است این نکته یادآوری شود که واردات خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی به هیچ وجه نه تنها در ایران، بلکه در جهان رایج نیست و با اصول انتقال خون در دنیا منافات دارد. زیرا به دلیل احتمال هرچند ناچیز انتشار بیماری ها از طریق خون و فرآورده ها و امکان تغییر چهره جغرافیایی بیماری ها، جابجایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر به کلی ممنوع است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: